Skansen gör digital kampanj om nytt årskortspris

Skansen höjer årskortspriset från och med den 1 december, 2020 från 295 kronor till 365 kronor per år. Nya årskortspriset presenteras i en digital kampanj ”Passa på sen – 365 kronor”. Prishöjningen är en följd av det allvarliga ekonomiska läge Skansen hamnat i på grund av Covid-19.

Kampanjen ”Passa på sen – 365 kronor” kom till av att flera av Skansens gäster uttryckt att årskortspriset är för lågt och att man gärna vill stödja Skansen i högre grad. Syftet med kampanjen är att ge besökarna möjligheten att stödja Skansen med 70 kronor extra genom att invänta förnyelse av årskortet till efter den 1:a december. De som inte kan tänka sig en höjning just nu ska få chansen att köpa kortet till befintligt pris.

- Vi vill fortsätta erbjuda ett attraktivt Skansen till våra gäster under nästa år men vi vet fortfarande inte hur läget i samhället kommer att se ut. Skansens stora ytor ger dock en fantastisk möjlighet att skapa nya erbjudanden för våra gäster även med rådande restriktioner. Vi har hittillis i år sålt cirka 100 000 årskort och genom den här kampanjen hoppas vi nå målet om 120 000 sålda årskort i år, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Skansen är en icke vinstdrivande stiftelse och entréavgiften går oavkortat till underhåll och utveckling av byggnaderna, djurparken, trädgårdarna och programverksamheten. Skansens verksamhet finansieras till över 70 procent av egna intäkter och varje sålt årskort är därför viktigt.

- Jag vågar påstå att Skansen är världsklass på att levandegöra Sveriges historia. Det vill vi fortsätta att vara även för kommande generationer. Våra gäster är helt avgörande i att göra det möjligt, säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

Årskortet är innehavarens entrébiljett till Skansen varje dag under ett år. Kortet är giltigt i 365 dagar från uthämtningsdatumet och ger även förmånliga rabatter hos Skansens interna samarbetspartners.

- Skansen är lika stort som Gamla stan i Stockholm och här finns alltid något nytt att upptäcka eller lära sig. Men framförallt skulle jag säga att vi är en plats för möten, både väntade och oväntade. Under det här året har vi verkligen fått lära oss från våra gäster hur värdefull möjligheten att träffas på en plats som Skansen är, fortsätter Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Årskortet kan köpas på www.skansenbiljett.se eller i Skansens entréer. Årskortet kan även ges bort som presentkort och säljs då i www.skansenbutiken.se. I samband med prishöjningen kommer villkoren för årskortet att uppdateras. Läs mer på skansen.se/arskort.

Skansen möter ett ökat intresse för hus och hem – storsatsar på hantverk under hösten3.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Pandemin har skapat ett ökat fokus på hemmet och vad vi omger oss med. Intresset för olika typer av slöjd och hantverk är stort och tilltagande. Det märks även på Skansen där en ökad andel stockholmare besöker parken och hämtar inspiration till egna bygg- och inredningsprojekt. Därför kommer Skansen i höst, med start imorgon den 4 september, att uppmärksamma just hantverk. Under fem helger ges möjlighet att upptäcka historisk hantverkskunskap, byggnadsvård, slöjd, textil- och mathantverk för alla. Det går även att boka in sig på exklusiva kurser och guidade visningar på dessa teman.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s