Skansen gör digital kampanj om nytt årskortspris

Skansen höjer årskortspriset från och med den 1 december, 2020 från 295 kronor till 365 kronor per år. Nya årskortspriset presenteras i en digital kampanj ”Passa på sen – 365 kronor”. Prishöjningen är en följd av det allvarliga ekonomiska läge Skansen hamnat i på grund av Covid-19.

Kampanjen ”Passa på sen – 365 kronor” kom till av att flera av Skansens gäster uttryckt att årskortspriset är för lågt och att man gärna vill stödja Skansen i högre grad. Syftet med kampanjen är att ge besökarna möjligheten att stödja Skansen med 70 kronor extra genom att invänta förnyelse av årskortet till efter den 1:a december. De som inte kan tänka sig en höjning just nu ska få chansen att köpa kortet till befintligt pris.

- Vi vill fortsätta erbjuda ett attraktivt Skansen till våra gäster under nästa år men vi vet fortfarande inte hur läget i samhället kommer att se ut. Skansens stora ytor ger dock en fantastisk möjlighet att skapa nya erbjudanden för våra gäster även med rådande restriktioner. Vi har hittillis i år sålt cirka 100 000 årskort och genom den här kampanjen hoppas vi nå målet om 120 000 sålda årskort i år, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Skansen är en icke vinstdrivande stiftelse och entréavgiften går oavkortat till underhåll och utveckling av byggnaderna, djurparken, trädgårdarna och programverksamheten. Skansens verksamhet finansieras till över 70 procent av egna intäkter och varje sålt årskort är därför viktigt.

- Jag vågar påstå att Skansen är världsklass på att levandegöra Sveriges historia. Det vill vi fortsätta att vara även för kommande generationer. Våra gäster är helt avgörande i att göra det möjligt, säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

Årskortet är innehavarens entrébiljett till Skansen varje dag under ett år. Kortet är giltigt i 365 dagar från uthämtningsdatumet och ger även förmånliga rabatter hos Skansens interna samarbetspartners.

- Skansen är lika stort som Gamla stan i Stockholm och här finns alltid något nytt att upptäcka eller lära sig. Men framförallt skulle jag säga att vi är en plats för möten, både väntade och oväntade. Under det här året har vi verkligen fått lära oss från våra gäster hur värdefull möjligheten att träffas på en plats som Skansen är, fortsätter Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Årskortet kan köpas på www.skansenbiljett.se eller i Skansens entréer. Årskortet kan även ges bort som presentkort och säljs då i www.skansenbutiken.se. I samband med prishöjningen kommer villkoren för årskortet att uppdateras. Läs mer på skansen.se/arskort.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.