Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Skansen har, genom att vara en utomhusarena, haft möjlighet att ha öppet i enlighet med rådande restriktioner och på ett säkert sätt för gästen sedan Covid-19 slog till. Att hålla öppet, tillsammans med de stöd som tillfallit Skansen, har varit avgörande för att överleva under året som gått.

- Att nu ta ett beslut om att stänga ner Skansen känns svårt men rätt. Vi befinner oss i en extremt allvarlig ekonomisk situation där vi kämpar för vår överlevnad. Tidigare har vi gjort bedömningen att vi kan ha öppet för att vi är ett utomhusmuseeum, samtidigt som vi begränsat antalet besökare och anpassat vår verksamhet för att göra det säkert för våra gäster. Men när vi nu ser att utvecklingen går åt fell håll, och i kombination med regeringens tydliga besked i veckan, så bedömer vi att vi bör stänga för att ytterligare bidra till en minskad smittspridning och ett tryggt samhälle för alla, säger John Brattmyhr, VD för Skansen.

Skansen finansieras till en fjärdedel av staten, vilket innebär att intäkter om vanligtvis 200 MSEK ska säkerställas av egen kraft, där entréintäkterna är i särklass den största intäktskällan. Under pandemin har Skansen fått tillfälliga stödpaket men det löser inte det allvarliga i den ekonomiska situationen på längre sikt.

- Vi måste överleva här och nu men samtidigt måste vi vara mer innovativa än någonsin för att utveckla vårt erbjudande till gäst och skapa nya intäkter. Utmaningen att ställa om verksamheten samtidigt som medarbetarna är permitterade, och att grundläggande ekonomiska förutsättningar för utveckling inte finns, är extremt svårt att lösa, fortsätter John Brattmyhr.

Entréerna på Skansen stängs från och med fredagen den 27 november. Har du funderingar och frågor vänligen ta del av våra vanligaste frågor och svar på skansen.se/skansenstanger. Frågor och svar uppdateras löpande.

Skansens rulltrappa blir spektakulär utställning om biologisk mångfald23.6.2022 08:52:33 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras Skansens första del av utställningen om biologisk mångfald i den historiska rulltrappan från 1938. Det är en upplevelsebaserad resa där gäster åker rulltrappa och samtidigt visualiseras biologisk mångfald och artbevarande på ett sätt som är lätt att ta till sig och förstå. Syftet med utställningen är att väcka känslor för att biologisk mångfald är fantastiskt och nödvändigt för mänskligt liv.