Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.
John Brattmyhr och Cecilia Rappe utanför Skansens entré.

Den 14 januari tog Skansens vd John Brattmyhr emot Cecilia Rappe utomhus på Skansen. Hon är en av administratörerna bakom Facebookgruppen Rädda Skansen och initiativtagare till en fotobok innehållandes bilder på Skansens djur, fotade av medlemmar i Rädda Skansen. Under besöket fick de båda tillfälle att tala om den stöttande kraft och gemenskap som uppstått i sociala medier som en följd av Covid-19 och den kris som pandemin inneburit för Skansen.
– När den här gruppen startades av Johan Wibäck kunde vi inte drömma om hur snabbt den skulle växa och hur mycket den skulle komma att betyda för Skansen. Att vi har kunnat bidra till Skansens verksamhet med både pengar och motivation känns väldigt bra och det värmer, säger Cecilia Rappe, administratör för Facebookgruppen Rädda Skansen.

Under sitt besök på Skansen passade Cecilia Rappe även på att överlämna det första exemplaret av fotoboken till John Brattmyhr.
– När jag ser den här boken känner jag att engagemanget för Skansen sedan pandemins utbrott är fyllt av kärlek och värme. Det är också ett kvitto på att Skansen är en väldigt viktig plats för många människor, säger John Brattmyhr, vd för Skansen.

Mobiliserades över en natt
Det var den 27 mars förra året som Skansens vd John Brattmyhr skickade ett brev till Sveriges kulturminister där man beskrev den akuta ekonomiska kris som drabbat stiftelsen på grund av Covid-19. Samma kväll startades den oberoende Facebookgruppen Rädda Skansen av Johan Wibäck, en Skansenbesökare som läst om konkurshotet. Morgonen därpå hade gruppen 7 000 medlemmar.
– Det omedelbara engagemang och den kärlek som vi fick uppleva i slutet av mars tog hela Skansen med storm. Vi är tacksamma och ödmjuka inför stödet vi fått, och fortsatt får, från våra gäster. Det motiverar oss ytterligare i arbetet med att ta stiftelsen stärkt ut ur pandemin, fortsätter John Brattmyhr.

Idag har Rädda Skansen 58 400 medlemmar som engagerar sig i friluftsmuseets överlevnad. Dels genom att mobilisera stöd och positiva insatser, dels genom att dela med sig utav egna minnen och fotografier från Skansen. Det sistnämnda har nu också blivit en fotobok.

Fortsatt tufft läge för Skansen
Trots en mängd åtgärder som varsel och korttidsarbete samt ett extra statligt stöd för 2020 är det ekonomiska läget fortsatt tufft för Skansen. Sedan den 27 november är Skansen helt stängt för besökare. Ett beslut som togs med anledning av restriktionerna för minskad smittspridning.
– Nu hoppas vi att utvecklingen går åt rätt håll och att vi snart kan ta emot gäster igen. Skansen är verkligen en underbar plats full av natur, kulturhistoria och djur som vi vill bevara. Men vi är ganska obetydliga utan våra gäster som fyller parken med liv, säger John Brattmyhr.

Om boken
Den första boken innehåller medlemmarnas fotografier av djuren på Skansen. På omslaget syns en bild tagen av Elisabeth Jonsson, medlem i Rädda Skansen. Det första exemplaret av fotoboken kommer att bevaras på Skansen. Framöver kommer boken även finnas att köpa via Rädda Skansens Facebookgrupp och så småningom planeras fler utgåvor, då med bilder på byggnader och folkliv.
– Det känns så roligt att kunna lämna över den här boken till Skansens vd som en symbol för allt det engagemang gruppen har haft under året. Skansen är en fantastisk plats mitt i Stockholm och vi längtar tills att Skansen öppnar sina entréer igen, säger Cecilia Rappe administratör för Facebookgruppen Rädda Skansen.

För mer information, vänligen kontakta:

Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef Skansen
yvonne.nordlind@skansen.se

Cecilia Rappe, administratör ”Rädda Skansens-facebookgrupp”
cecilia@applicon.se

John Brattmyhr och Cecilia Rappe utanför Skansens entré.