Skarp mässa gav skarpa resultat

143 unga göteborgare fick anställning under den tre timmar långa jobbmässan Skarpt Läge som genomfördes den 23 februari 2018. Budgeten för årets mässa låg på 200 000 kr, vilket blir 1400 kr per jobb.

Foto: Fredrik Karlsson/Skarpt Läge

Totalt fick mässan 1 146 besökare i åldern 18 till 30 år. Skarpt läge växer för varje år och återigen visar den fysiska mötesplatsen resultat. Konceptet är enkelt – de 48 arbetsgivare som ställde ut på Radisson Blu Scandinavia hade alla något att erbjuda i form av jobb, studier eller praktik.

– Vi fokuserar på instegsjobben. Vi vill vara den mötesplatsen i Göteborg som snabbast får ut unga i arbetslivet, säger Lotta Forsberg, en av projektledarna sedan mässan startade 2014.

– Det som är unikt med Skarpt Läge är enkelheten. Det är enkelt för företag att vara med. Enkelt för arbetssökande att träffa arbetsgivare med rekryteringsbehov men framförallt gedigen uppföljning och handledning utav både deltagare och utställare, säger Fredrik Karlsson, ordförande i Föreningen Skarpt Läge.

Mässan bygger på ett samarbete mellan Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Team Göteborg, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen, Visita och Föreningen Skarpt Läge. Trots det otroliga resultatet är detta bara början. Förhoppningen är att Skarpt Läge inte bara ska vara Göteborgs bästa jobbmässa för unga. Det ska bli Sveriges bästa plattform för individer att komma in på arbetsmarknaden.

För mer information:

www.skarptlage.net

Fredrik Karlsson, projektledare Skarpt Läge, 0728770049, fredrik@skarptlage.net

Lotta Forsberg, projektledare Skarpt Läge, 0709397527, lotta@skarptlage.net

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Foto: Fredrik Karlsson/Skarpt Läge

Abonnera på våra pressmeddelanden.