Kungliga Operan

Skarp satir över västvärldens dubbelmoral

Dela

En skarp satir om västvärldens civilisation i en operett som bjuder på ett musikaliskt fyrverkeri och sceniskt överdåd i surrealismens tecken. I Kungliga Operans uppsättning av Leonard Bernsteins Candide blir scenen förvandlad till en grotesk karneval med dansande skelett, vandrande morötter och en gigantisk hummer. Premiär den 25 januari. Men redan den 23/1 slår Operan upp dörrarna för en stor kostymbonanza med 1 000 inbjudna maskeradgäster som kommer för att se genrepet.

Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Bernsteins Candide – efter Voltaires roman – är en satir om samhällets dubbelmoral. Voltaire ansåg att människorna skulle använda sitt eget förnuft och inte bara göra det som makten sa åt dem att göra. I ”Candide eller optimismen” (1759) kritiserade författaren idén om att vi lever i den bästa av världar, en uppfattning som i romanen representeras av Candides lärare Pangloss.

Opera, operett, musikal och komedi. I Candide blandar Leonard Bernstein friskt i stilarna med allt från tango till vals och mazurka, tungvrickande nummer och sanslös vokal ekvilibristik. För egen del var tonsättaren mer förtjust i sin mångfacetterade Candide (urpremiär 1956) än den odödliga West Side Story. Bernstein och hans librettister ville driva med den inkvisitionsliknande McCarthyism som under 1950-talet var allenarådande inom kommittén för oamerikansk verksamhet.

Alltjämt lever vi i en tid som redan på 1700-talet formades av upplysningstidens tankar och ideal. Med Voltaire som förgrundsgestalt. Hur lever man som man lär i en civilisation som håller på att rämna? Och hur håller man fast i sina ideal när maktens dubbelmoral sätter mänskliga värdegrunder på prov? Frågeställningarna i Candide är högaktuella.

Regissör Ole Anders Tandberg säger om Candide: ”Det är ett fantastiskt verk med briljant musik. En politisk satir som med frän humor blottlägger vår västliga civilisations bestialiska historia.”

Markus Granqvist (scenografi) och Lena Lindgren (kostym) skapar en komisk skräckversion av barbariets historia presenterad i en skitig och rå maskerad. 

Om kostymerna säger Lena Lindgren att de ”mixar sexigheten i 80-talets Epix-seriemagasin med 1700-talets förfallna spetsar och volanger.” Lena säger att hon arbetar med en ”påträngande maximalism och ’intrycksoverload’ för att få oss att befria sinnet och bli mottagliga för verkets vackra grovhet”. Sammanlagt blir det 283 kostymbyten.

Titelrollen görs av tenoren Joel Annmo, Candides älskade Cunegonde av hovsångerskan Elin Rombo, Jeremy Carpenter är Pangloss, och Miriam Treichl hörs i rollen som Old Lady. Stefan Klingele leder solister, Hovkapellet och Kungliga Operans Kör.

Ole Anders Tandberg har tidigare gjort succé på Kungliga Operan med uppsättningar av omtyckta klassiker som Glada änkan, Trollflöjten, Don Giovanni och Figaros bröllop.

Den 23 januari, två dagar före premiären, slår Kungliga Operan upp dörrarna för en stor kostymparad; över 1 000 inbjudna maskeradgäster kommer för att se genrepet, och föreställningen följs av en fest i Guldfoajén. Genrepseventet – en färgsprakande kostymbonanza – är en av Kungliga Operans många insatser för att få ny publik att upptäcka operakonsten och bredda sina målgrupper.

Citatet:
»…budskapet i musikalen – att skratta åt det politiska hyckleriet och odla den trädgård som heter jordklotet – gör ”Candide” förvånansvärt aktuell i vår tid.« SvD 13/7 2019

Nyckelord

Bilder

Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild

Länkar

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Les Ballets Suédois 100 år: konst, dans och sena nätter11.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

SVT, Kungliga Operan och Dansmuseet, Théâtre des Champs-Élysées och Institut Français – både svenska och franska kulturinstitutioner uppmärksammar i år det djärva danskompaniet Les Ballets Suédois 100-års jubileum. Det bjuds på föreställningar, unika koreografier, samtal, en internationell jubileumsbok och generösa utställningar. Lördagen den 14 mars klockan 21.15 går startskottet med en nyproducerad dansdokumentär i SVT.

Kungliga Operan lanserar gratistjänsten Operan Play – för att alla ska kunna få uppleva opera och balett 4.3.2020 15:09:48 CETPressmeddelande

Som ytterligare ett steg i Kungliga Operans satsning på digitalisering lanseras en ny kostnadsfri tjänst: Operan Play. Lanseringen möter en konstaterad efterfrågan som finns runt om i landet kring att få uppleva Operans föreställningar – samt livet bakom scenen – digitalt. Det är helt i enlighet med de nationella kulturpolitiska målen där ”alla ska alla ha möjlighet att delta i kulturlivet”. Inför lanseringen har Operan testat att sända ut konserter till vårdhem och äldreboenden vilket varit mycket uppskattat. Operan Play - operanplay.se - lanseras den 4 mars med bl.a. utsålda operasuccén Short Stories som en av flera sevärdheter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum