"Skärpt amorteringskrav sänker bostadsbyggandet"

Idag införs det skärpta amorteringskrav som regeringen har fattat beslut om. Sveriges Byggindustrier menar att det är mycket olyckligt att det införs i ett läge där bostadsmarknaden redan håller på att kylas av.

- Det skärpta amorteringskravet kommer att sänka bostadsbyggandet och göra det svårare för kapitalsvaga grupper att hitta en bostad. Det drabbar inte minst de unga, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Enligt Sveriges Byggindustrier är skärpta amorteringskrav bara ett av flera aktuella regelförslag som riskerar att sänka byggandet. För företagssektorn föreslås förändrade regler för ränteavdrag och så kallade paketeringsförsäljningar. Samtidigt kommer kapitaltäckningskraven att öka för svenska banker.

- Vem inom politiken gör en helhetsbedömning kring effekterna av alla förändringar som föreslås? frågar Anna Broman.

Sveriges Byggindustrier menar istället att det behöves reformer som förbättrar rörligheten på bostadsmarknaden. Det, i kombination med utbyggd infrastruktur, ökar förutsättningarna för vidgade arbetsmarknadsregioner.

- Skärpta amorteringskrav går i motsatt riktning. Marknaden blir ännu trögare än vad den är i dag, säger Anna Broman.

För mer information, kontakta Anna Broman +46 727-08 58 62

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.