Skarpt Läge - mässan som skapar ett jobb i minuten

Hundratals jobbsökare stod i kö utanför Radisson Blu Scandinavia hotell vid centralen i Göteborg på fredag eftermiddag. De har valt rätt tillfälle. Förra året fick över 200 personer jobb under de tre timmar som mässan Skarpt Läge pågick. Många av dem i besöksnäringen.

Det är femte året som Skarpt läge genomförs. Mässan är en renodlad jobbmässa som riktar sig till ungdomar och unga vuxna i Göteborg. Företagen skall ha något konkret att erbjuda deltagarna. De möter målgruppen direkt och tar emot CV på plats.

Redan efter 40 minuter hade 400 personer passerat inskrivningen och minglade runt bland de drygt 50 utställarna i lokalen inne på Radisson. Förra året kom över 1 100 jobbsökare och mycket talar för att det kan bli ännu fler i år.

Lotta Forsberg och Fredrik Karlsson är eldsjälarna bakom Skarpt Läge

– Intresset är stort och det är betydligt fler ensamkommande unga i år. Det märks att vi ha nått ut till en större målgrupp än tidigare, säger Lotta Forsberg som startat Skarpt Läge tillsammans med Fredrik Karlsson.

Idén är lika enkel som genial. Erbjud ett tillfälle för de företag och organisationer som behöver arbetskraft att träffa dem som gärna vill ha ett jobb. Och gör det lätt att komma dit.

− Besökaren tar med sig sitt CV, kommer till mässan och får träffa 51 utställare som alla har något att erbjuda, i år är det cirka 850 tjänster i omlopp och vi har en god bredd på branscherna, säger Fredrik Karlsson.

Bland utställarna finns flera från besöksnäringen: Scandic, Radisson, Arken och flera bemanningsföretag men också Friskis & Svettis, Telia, Göteborgs Stad och Passalen.
Förra året förmedlades 203 jobb på cirka tre timmar. I genomsnitt alltså mer än ett jobb i minuten. Några var korttidsanställningar men ett halvår efter mässan fanns fortfarande 122 av dem kvar i arbete.

Skarpt Läge är ett samarbete mellan Team Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen och Visita, och målet är att vara Sveriges bästa jobbevent för unga.

Läs fler inlägg på bloggen Snack om Turism

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.