Göteborg & Co AB

Skarpt Läge - mässan som skapar ett jobb i minuten

Dela
Hundratals jobbsökare stod i kö utanför Radisson Blu Scandinavia hotell vid centralen i Göteborg på fredag eftermiddag. De har valt rätt tillfälle. Förra året fick över 200 personer jobb under de tre timmar som mässan Skarpt Läge pågick. Många av dem i besöksnäringen.

Det är femte året som Skarpt läge genomförs. Mässan är en renodlad jobbmässa som riktar sig till ungdomar och unga vuxna i Göteborg. Företagen skall ha något konkret att erbjuda deltagarna. De möter målgruppen direkt och tar emot CV på plats.

Redan efter 40 minuter hade 400 personer passerat inskrivningen och minglade runt bland de drygt 50 utställarna i lokalen inne på Radisson. Förra året kom över 1 100 jobbsökare och mycket talar för att det kan bli ännu fler i år.

För att se det här innehållet från destinationsblogg.goteborg.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Lotta Forsberg och Fredrik Karlsson är eldsjälarna bakom Skarpt Läge

– Intresset är stort och det är betydligt fler ensamkommande unga i år. Det märks att vi ha nått ut till en större målgrupp än tidigare, säger Lotta Forsberg som startat Skarpt Läge tillsammans med Fredrik Karlsson.

Idén är lika enkel som genial. Erbjud ett tillfälle för de företag och organisationer som behöver arbetskraft att träffa dem som gärna vill ha ett jobb. Och gör det lätt att komma dit.

− Besökaren tar med sig sitt CV, kommer till mässan och får träffa 51 utställare som alla har något att erbjuda, i år är det cirka 850 tjänster i omlopp och vi har en god bredd på branscherna, säger Fredrik Karlsson.

Bland utställarna finns flera från besöksnäringen: Scandic, Radisson, Arken och flera bemanningsföretag men också Friskis & Svettis, Telia, Göteborgs Stad och Passalen.
Förra året förmedlades 203 jobb på cirka tre timmar. I genomsnitt alltså mer än ett jobb i minuten. Några var korttidsanställningar men ett halvår efter mässan fanns fortfarande 122 av dem kvar i arbete.

Skarpt Läge är ett samarbete mellan Team Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen och Visita, och målet är att vara Sveriges bästa jobbevent för unga.

Läs fler inlägg på bloggen Snack om Turism

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Box 29
401 20 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye