Skogsägare vinner mot staten - har rätt till ersättning

Idag bekräftade Mark- och miljööverdomstolen att de markägare som hindrats att bruka sin skog på grund av artskyddsregler har rätt till ersättning. "Det är mycket glädjande besked och en stor lättnad. I första hand för de skogsägare som hittills har förhindrats att bruka sin skog och där myndigheterna nekat ersättning. Men även för andra skogsägare kan komma att drabbas av samma sak", säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.

Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.

Tre skogsägare har tvingats stämma staten då de nekats ersättning för skog som de inte har fått avverka. Fallen gäller förekomst av tjäder och växten knärot. Markägarna har tvingats stämma staten för att få ut den ersättning de har rätt till enligt grundlagen. Processerna har pågått under flera år.

- Detta borde vara självklart och ingenting som ska behövas tvistas om i domstol. Det som är märkligt är hur myndigheterna agerat i strid med svenska lagar och bestämmelser, säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.

Förutom betydelsen för enskilda skogsägare menar LRF Skogsägarna att domarna även har betydelse för landsbygden och för tilltron till statens spelregler.

- Nu kommer skogsägare fortsätta våga investera i skog och skogsbruk. Men våra myndigheter måste i framtiden undvika felaktig tolkning av svenska lagar och regler, såsom dessa fall har varit exempel på. Det drabbar i slutändan den enskilda skogsägaren vars rättigheter måste skyddas. Det drabbar också tilltron till myndigheterna, säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.

LRF Skogsägarna menar att regeringen nu måste ändra artskyddsförordningen. I myndigheternas arbete med artskyddet har man valt att gå längre i tillämpningen än vad som var tänkt, vilket gör att dagens förordning inte räcker till för att hantera den grundlagsskyddade ersättningsrätten.

- Om alla dessa ärenden ska gå till domstol så kommer staten sannolikt få betala ut mångmiljardbelopp i både rättegångskostnader och ersättning till skogsägare. Det finns inga vinnare här, utan bara förlorare, säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.

Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.

Ny rapport: Lantbrukare gör över 80 000 åtgärder för ökad biologisk mångfald22.12.2022 10:28:30 CET | Pressmeddelande

7 av 10 bönder jobbar aktivt för att öka den biologiska mångfalden. Det visar en ny rapport från undersökningsföretaget Landja. "Det motsvarar drygt 40 000 lantbrukare. De gör redan eller tänker göra i medeltal två åtgärder var för biologisk mångfald under växtodlingssäsongen 2023. Det är goda nyheter för fåglar, insekter och växter. Arbetet för biologisk mångfald är prioriterat hos våra medlemmar. Det har vi också sett genom Greppa Näringen där en ny gårdsrådgivning om biologisk mångfald blivit mycket uppskattad", säger LRFs hållbarhetsexpert Markus Hoffman.

LRF inför svenska ordförandeskapet i EU: Jord- och skogsbruket är nyckeln till en hållbar framtid14.12.2022 13:25:19 CET | Pressmeddelande

I dag presenterade regeringen vilka frågor de prioriterar under det svenska EU-ordförandeskapet. En av de viktigaste områdena är energifrågorna och den gröna omställningen med skogen som nyckelroll. "Vi inom det gröna näringslivet sitter med många av de lösningar som krävs. Det är viktigt att skapa fler incitament för att det aktiva jord- och skogsbruket ska kunna producera ännu mer samhälls- och klimatnytta. Vi ser fram emot att jobba ihop med regeringen kring det svenska ordförandeskapet i EU så att processerna blir så bra som möjligt. Det har vi alla att vinna på", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Grönt näringslivsindex, kvartal fyra: Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerade livsmedel5.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Grönt näringslivsindex är en konjunkturmätare med fokus på de gröna näringarna. Idag presenteras kvartal fyra som visar att den återhämtning vi såg i kvartal tre har stannat av och att totalindexet nu visar på en svag tillbakagång. Oro för fortsatt höga kostnader på viktiga insatsvaror som el, gödsel, drivmedel och foder fortsätter att prägla indexet även detta kvartal. Till det kommer nu också höstens räntehöjningar, som påverkar framtidstron för de kapitalintensiva branscherna inom de gröna näringarna. Sedan kvartal tre har även oron för framtida efterfrågan i konsumentled vuxit sig starkare, vilket är oroande.