Skydd mot ögonsjukdom - men 4 av 10 bär ej solglasögon

Var femte svensk använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd. Bara 12 procent använder solglasögon för att undvika ögonsjukdom. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls under soliga dagar. Allt enligt en undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. – Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

– Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers. Foto: Specsavers

Sommar, sol och vi älskar att maxa tiden utomhus. Många svenskar använder solglasögon, vilket är viktigt för individens framtida ögonhälsa:

–Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och bästa skyddet är CE-märkta solglasögon. Om fler använder solglasögon med UV-skydd drabbas färre av ögonsjukdomar i framtiden, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

När Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers undersökte varför vi använder solglasögon på sommaren, svarade svenska folket så här:

91 procent av de som använder solglasögon gör det för att inte bli bländad av solen.

18 procent för att vara snygga och coola.

17 procent för att undvika huvudvärk.

12 procent för att undvika ögonsjukdomar.

4 procent för att matcha med kläder.

3 procent för att inte bli igenkänd.

3 procent för att inte visa vad man tittar på.

Av vilken anledning man bär solglasögon spelar ju egentligen ingen roll, så länge de är CE-märkta så får ju ögonen ett bra skydd mot solens UV-strålar. Men – hur många svenskar använder då solglasögon en solig sommardag? Den goda nyheten är att 61 procent svarade ja i undersökningen gjord för häromårdet av Kantar Sifo. Mindre bra är att så många som nära fyra av tio svenskar (38 procent) inte har för vana att använda solglasögon alls en solig dag.

–Många är nog inte medvetna om att regelbunden vistelse i solljus utan solglasögon på sikt kan ge flera olika ögonsjukdomar. Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Fler resultat från undersökningen:

*Kvinnor använder oftare solglasögon en solig sommardag är män. 65 procent jämfört med 57 procent.

*Vanligast är att personer mellan 30 och 49 år bär solglasögon en solig sommardag, 65 procent sade sig göra det.

* Lägst andel solglasögonbärare en solig sommardag finns bland män mellan 65 och 79 år, 48 procent.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.