Slaget om skogen fällt av Granskningsnämnden

Programserien Slaget om skogen som sändes i SVTs Vetenskapens värld hösten 2021 har fällts på sakfel av Granskningsnämnden.

Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

- I en så omdebatterad fråga som skogen är det särskilt viktigt att rätt fakta används. Därför är det särskilt viktigt att granskningsnämnden nu klargjorde att programmet inte levde upp till kravet på saklighet i flera inslag, säger Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

Serien som var uppdelad i fyra avsnitt och handlade om brukandet av skogen blev mycket kontroversiell och anmäldes av flera privatpersoner och organisationer. LRF ansåg bland annat att flera fakta som presenterades var missvisande, vilka också fälldes av Granskningsnämnden.

- Vi har aldrig fått så många samtal från upprörda medlemmar som när programserien ”slaget om skogen” sändes i SVT. Man kände sig orepresenterad, missförstådd och tyckte att serien helt enkelt inte speglade skogen och skogsbruket på ett korrekt sätt, säger Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

Nytt skogspolitiskt program: Vi kan plantera 240 träd per person i Sverige – om vi får förutsättningarna21.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag, lördagen den 21 maj, lanseras det nya skogspolitiska programmet som beskriver familjeskogsbrukets bidrag till samhället. Exempelvis kan 240 nya träd per invånare i Sverige planteras de kommande tio åren om de politiska förutsättningarna finns för ett aktivt skogsbruk. Det tillsammans med många andra nyckeltal slås fast i en nytt skogspolitiskt program från skogsägarrörelsen.

LRF, Norra Skog, Södra och Mellanskog lanserar kampanjen Skogslandslaget för att öka kunskapen om Sveriges familjeskogsägare17.5.2022 16:44:26 CEST | Pressmeddelande

Skogslandslaget är en kampanj vars syfte är att belysa hur Sveriges skogsägare brukar skogen på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Konceptet bygger på något som engagerar de allra flesta – sport. "Tillsammans bildar våra 313 084 skogsägare världens största landslag", säger Sofia Lindblad, projektledare på LRF och ansvarig för kampanjen.

Bönder minskar koldioxidutsläppen med 115 000 ton per år16.5.2022 12:36:24 CEST | Pressmeddelande

Intresset för klimatarbetet inom det svenska lantbruket är fortsatt högt. Hittills i år har 569 ansökningar till Klimatklivet beviljats vilket bedöms leda till en årlig utsläppsminskning med av koldioxid med 115 000 ton, att jämföra med fjolårets 88 000 ton. "Det är glädjande att antalet ansökningar från lantbruket ökar stadigt. Klimatklivet är i rådande läge en viktig del i arbetet för ett stärkt civilförsvar och helt i linje med LRFs hållbarhetsarbete", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Glädjande besked från riksdagen – artskyddet måste förändras6.5.2022 10:37:03 CEST | Pressmeddelande

Riksdagens miljö- och jordbruksutskott vill se en omedelbar förändring av artskyddsdirektivet genom fyra konkreta och omedelbara åtgärder. Något LRF ser positivt på. "Just nu sitter många skogsägare med långa listor från Skogsstyrelsen med arter som ska dokumenteras samtidigt som det finns en stor osäkerhet kring om man ens får bruka sin skog. Det är därför glädjande att en riksdagsmajoritet har enats i kravet att få till en skyndsam förändring. Vår förhoppning är att regeringen omedelbart agerar på alla punkter", säger LRF Skogsägarnas ordförande Paul Christensson.