Slaget om skogen fällt av Granskningsnämnden

Programserien Slaget om skogen som sändes i SVTs Vetenskapens värld hösten 2021 har fällts på sakfel av Granskningsnämnden.
Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

- I en så omdebatterad fråga som skogen är det särskilt viktigt att rätt fakta används. Därför är det särskilt viktigt att granskningsnämnden nu klargjorde att programmet inte levde upp till kravet på saklighet i flera inslag, säger Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

Serien som var uppdelad i fyra avsnitt och handlade om brukandet av skogen blev mycket kontroversiell och anmäldes av flera privatpersoner och organisationer. LRF ansåg bland annat att flera fakta som presenterades var missvisande, vilka också fälldes av Granskningsnämnden.

- Vi har aldrig fått så många samtal från upprörda medlemmar som när programserien ”slaget om skogen” sändes i SVT. Man kände sig orepresenterad, missförstådd och tyckte att serien helt enkelt inte speglade skogen och skogsbruket på ett korrekt sätt, säger Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

Magnus Kindbom, chef för LRF Skogsägarna.

Pressinbjudan: Samhällets vinster med gratis skolfrukost27.3.2023 08:29:58 CEST | Pressinbjudan

Maten i skolan ger möjlighet att bygga goda vanor för hela livet och är samtidigt ett fantastiskt verktyg för att utjämna skillnader i hälsa och lärande. Skolmaten på 60-talet gav eleverna högre inkomst genom livet, enligt en studie från Lunds och Stockholms universitet. Den visar att samhället fick tillbaka fyra kronor för varje satsad krona på skollunch. Den visar också att barn från socioekonomiskt utsatta områden var de som hade mest nytta av skollunchen, men att alla barn fick en bättre levnadsstandard i vuxen ålder tack vare maten i skolan.

Kristin Bernhardsson ny chef för Försäljning & medlemsutveckling hos LRF22.3.2023 11:40:00 CET | Pressmeddelande

Kristin Bernhardsson blir ny chef för avdelningen Försäljning & medlemsutveckling på Lantbrukarnas Riksförbund, LRF. Kristin har en lång erfarenhet av försäljning och marknadsföringsfrågor från olika typer av företag och organisationer, och kommer närmast från Nordic Lottery där hon varit marknads- och försäljningschef och affärsområdeschef. Innan dess har hon bland annat varit projektledare och vice VD för kommunikationsbyrån Gadd, ansvarig för affärsutveckling och kommunikation på medlems- och intresseorganisationen SWEDMA, Swedish Data & Marketing Association, och dessförinnan haft olika roller inom Bring Citymail och Posten. Kristin är uppvuxen på ett mindre lantbruk på Väddö, norr om Stockholm.

LRFs uppmaning till Försäkringskassan: Kräv ingen återbetalning av elstödet21.3.2023 12:10:07 CET | Pressmeddelande

Elstödet, som enbart skulle gå till privathushåll, visar sig även ha gått till vissa egenföretagare. Bland annat inom jordbruksnäringen. Nu finns en risk att Försäkringskassan kräver företagarna på återbetalning av beloppet. Något LRF anser vore olyckligt. "Det skapar en onödig och kostsam administration för både företaget och myndigheterna. Pengarna till företagarna ska ju betalas ut om mindre än tre månader, så det är ju en väldigt kort tidshorisont vi pratar om", säger Johnny Kjellström på LRF.

Presseminarium. Inflationens, räntans och tron på framtidens påverkan på matpriserna16.3.2023 06:02:29 CET | Pressinbjudan

Idag finns det en möjlighet att ta del av en nya mätningar om läget i lantbruksekonomin. Färska siffror från februari som visar kopplingen till dagens matpriser samt ny kvartalsrapport från LRF:s konjunkturbarometer Grönt näringslivsindex. LRF går igenom utvecklingen för priser, inflationen, räntor, tron på framtiden samt hur matkonsumtion och investeringar kan påverkas.