Slentrianresandet minskar när semesterresan blir ett större beslut

Allt pekar på att många svenskar kommer fira sin semester på hemmaplan i år. Trender så som hållbar turism och specialresor kommer sannolikt accelerera när många upptäcker nya sätt att semestra i sommar. Resan blir ett större beslut och vi stannar längre när vi väl reser. Det är insikter från analys- och teknikföretaget WSP.

Sanja Vujicic, expert på turism och besöksnäring på WSP. Bilden får användas fritt av tredje part. Foto: Anneli Hildonen

– Högre flygpriser på sikt, klimatfrågan och en fortsatt oro för smitta gör sannolikt att vi kommer se en minskning av ”slentrianresandet” så som weekends utomlands. Hur länge de nya vanorna kommer bestå är svårt att säga. Historiskt sett vet vi att människor glömmer snabbt. Min gissning är dock att familjens semesterresa kommer vara ett mer planerat beslut framöver och att när människor väljer att resa, stannar de längre, det säger Sanja Vujicic, expert på området turism och besöksnäring på WSP.

I en färsk undersökning gjord av WSP svarar hälften av de tillfrågade att de kommer semestra mer i Sverige i framtiden och 45 procent uppger att de kommer göra färre utlandsresor med flyg de kommande fem åren.

– Min analys är att den minskade efterfrågan och kraven på fysisk distansering kommer innebära högre flygpriser i framtiden, även om det på kort sikt kan krävas prissänkningar för att locka tillbaka resenärer. I sommar är det sannolikt bilen som står som vinnare när vi väljer transportsätt, säger Sanja Vujicic.

2020 kommer vara ett tufft år för besöksnäringen och det är många turistföretag som funderar över hur de ska utveckla sin verksamhet för att möta restriktioner och nya beteenden.

– Vi kommer se en accelerering av specialresor så som exempelvis fiskeresor, matresor, cykelresor eller andra motionsinriktade resor – en utveckling som redan pågått en tid men som nu sannolikt snabbas på ytterligare. Forskning visar att människor med specialintressen är beredda att lägga mycket pengar och tid på sina resor. Besöksnäringen bör ta reda på resenärernas intressen, betalningsvilja, transportpreferenser med mera och anpassa sin verksamhet för detta, förklarar Sanja Vujicic.

WSP frågade i slutet av maj 1 800 svenskar om sitt framtida resande och val av transportmedel. Enligt undersökningen planerar 14 procent att resa utomlands i sommar. Lika många kommer resa med flyg. Totalt 34 procent av de svarande planerade för Sverigesemester med mer än två timmars restid från hemmet (trots de då rådande restriktionerna). Resan kommer sannolikt ske med bil, endast 15 procent planerar en resa med tåg.

Kort från undersökningen:

• 48 procent svarar att de kommer semestra mer i Sverige än tidigare
  • 45 procent uppger att de kommer göra färre utlandsresor med flyg de kommande fem åren
  • 39 procent uppger att pandemin gjort dem mer miljömedvetna
  • 41 procent planerar en semesterresa inom två timmar från hemmet i sommar
  • 36 procent har upptäckt nya utflyktsmål i sin närhet

För mer information, vänligen kontakta:

Sanja Vujicic, Business & Strategy Advisor WSP
sanja.vujicic@wsp.com

Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora22.2.2021 06:12:00 CETPressmeddelande

Fram till 2045 kommer Sveriges totala elanvändning att öka med mellan 40 och 60 procent. Mot bakgrund av detta har analys- och teknikkonsultföretaget WSP gjort en genomlysning av svenska kommuners förutsättningar. Resultatet visar att bristerna kring elförsörjningen kommer bli påtagliga på fler håll framöver. En rejäl ökning av vindkraft samt ny teknik för lagring väntas bli lösningen, men först behöver ansvarsfrågan redas ut, menar WSP.

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.