Slentrianresandet minskar när semesterresan blir ett större beslut

Allt pekar på att många svenskar kommer fira sin semester på hemmaplan i år. Trender så som hållbar turism och specialresor kommer sannolikt accelerera när många upptäcker nya sätt att semestra i sommar. Resan blir ett större beslut och vi stannar längre när vi väl reser. Det är insikter från analys- och teknikföretaget WSP.

Sanja Vujicic, expert på turism och besöksnäring på WSP. Bilden får användas fritt av tredje part. Foto: Anneli Hildonen

– Högre flygpriser på sikt, klimatfrågan och en fortsatt oro för smitta gör sannolikt att vi kommer se en minskning av ”slentrianresandet” så som weekends utomlands. Hur länge de nya vanorna kommer bestå är svårt att säga. Historiskt sett vet vi att människor glömmer snabbt. Min gissning är dock att familjens semesterresa kommer vara ett mer planerat beslut framöver och att när människor väljer att resa, stannar de längre, det säger Sanja Vujicic, expert på området turism och besöksnäring på WSP.

I en färsk undersökning gjord av WSP svarar hälften av de tillfrågade att de kommer semestra mer i Sverige i framtiden och 45 procent uppger att de kommer göra färre utlandsresor med flyg de kommande fem åren.

– Min analys är att den minskade efterfrågan och kraven på fysisk distansering kommer innebära högre flygpriser i framtiden, även om det på kort sikt kan krävas prissänkningar för att locka tillbaka resenärer. I sommar är det sannolikt bilen som står som vinnare när vi väljer transportsätt, säger Sanja Vujicic.

2020 kommer vara ett tufft år för besöksnäringen och det är många turistföretag som funderar över hur de ska utveckla sin verksamhet för att möta restriktioner och nya beteenden.

– Vi kommer se en accelerering av specialresor så som exempelvis fiskeresor, matresor, cykelresor eller andra motionsinriktade resor – en utveckling som redan pågått en tid men som nu sannolikt snabbas på ytterligare. Forskning visar att människor med specialintressen är beredda att lägga mycket pengar och tid på sina resor. Besöksnäringen bör ta reda på resenärernas intressen, betalningsvilja, transportpreferenser med mera och anpassa sin verksamhet för detta, förklarar Sanja Vujicic.

WSP frågade i slutet av maj 1 800 svenskar om sitt framtida resande och val av transportmedel. Enligt undersökningen planerar 14 procent att resa utomlands i sommar. Lika många kommer resa med flyg. Totalt 34 procent av de svarande planerade för Sverigesemester med mer än två timmars restid från hemmet (trots de då rådande restriktionerna). Resan kommer sannolikt ske med bil, endast 15 procent planerar en resa med tåg.

Kort från undersökningen:

• 48 procent svarar att de kommer semestra mer i Sverige än tidigare
  • 45 procent uppger att de kommer göra färre utlandsresor med flyg de kommande fem åren
  • 39 procent uppger att pandemin gjort dem mer miljömedvetna
  • 41 procent planerar en semesterresa inom två timmar från hemmet i sommar
  • 36 procent har upptäckt nya utflyktsmål i sin närhet

För mer information, vänligen kontakta:

Sanja Vujicic, Business & Strategy Advisor WSP
sanja.vujicic@wsp.com

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.