Slussens Pensionat Västsveriges kandidat till Stora Turismpriset 2021

Turistrådet Västsverige har nominerat Slussens Pensionat på Orust som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset, som delas ut vid en prisceremoni i Stockholm den 24 november. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Vinnaren belönas med 100 000 kronor att använda till en kunskapsfrämjande insats.

Foto: Södra Bohuslän Turism

— Nu blir vi stolta på riktigt! Det är en stor ära att befinna sig i så fint sällskap, säger Julian Sohlberg, Slussens Pensionat.

Stora Turismpriset delas ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. I kriterierna finns också krav på metodiskt och målmedvetet hållbarhetsarbete, att man ska ha kunnat vända de negativa konsekvenserna av pandemin till något som utvecklar verksamheten samt att man sprider och delar nya färdigheter och kunskaper för att stärka besöksnäringen.

Grundades 1987

Slussens Pensionat grundades av Vibs och Robert Sohlberg 1987, och drivs av kärlek till musik, mat och umgänge. På Slussens lilla scen spelar Sveriges bästa artister och i köket basar David Lundqvist, Årets Kock 2018. Idag är det nästa generation Sohlberg i form av barnen Julian och Isabella som tillsammans med vänner har tagit över driften av pensionatet.

—     Efter ett lyckat generationsskifte fortsätter de nu förädla verksamheten på ett hållbart sätt De ligger i framkant när det gäller ekologisk hållbarhet och har utvecklat såväl boende och restaurang som de fantastiska musikupplevelserna. Nu hoppas vi på att de tar hem Stora Turistpriset när det delas ut i Stockholm senare i höst, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.

Motivering:

Genom ett starkt grundkoncept kombinerat med uthållighet och kreativitet har Slussens Pensionat skapat en hållbar verksamhet som är eftertraktad bland såväl artisteliten som gäster och personal. Man erbjuder en genuin atmosfär med mycket hjärta, mat av högsta klass baserad på lokala råvaror och tillagad med omsorg, välpaketerade upplevelser med musik, boende och mat samt en mytomspunnen musikscen där ”alla” vill uppträda. Slussens Pensionat är en verksamhet som tagit tid att skapa och som är svår att kopiera.

Foto: Södra Bohuslän Turism