SM-guld till Wickbom och Lundholm

Under söndagens jaktstarts-SM i skidorientering bärgade Evelina Wickbom, I19 IF, sitt första SM-guld någonsin. På herrsidan åkte Markus Lundholm, OK Renen, hem segern efter en sekundstrid om guldet. "Jag gjorde ett jättebra lopp. Orienteringsmässigt var det perfekt egentligen", säger Lundholm.

Vid söndagens SM i jaktstart gick I19:s Evelina Wickbom ut först med 15 sekunders ledning efter lördagens prolog, närmast jagad av Renens Hanna Lundberg. Wickbom lyckades hålla i ledningen och bärgade tillslut guldet med 1.38 minuters segermarginal.

– Jag fokuserade bara på mitt lopp och att orientera rätt. Och det räckte hela vägen så det är jättekul! Det gick jättebra. Det är mitt första SM-guld, säger Evelina Wickbom.

Med olika gafflingar var Wickbom ensam från start till mål och var osäker på hur hon låg till i jämförelse med de andra åkarna. Det var först efter målgång hon fick reda på att hon hade vunnit.

– Vi hade gafflat så jag såg ingen annan. Jag visste ingenting om min placering förrän jag åkte över mållinjen. Jag fick fråga ”vann jag?” när jag gick i mål, säger Wickbom och skrattar.

– Det fanns ju ingen speaker, förklarar hon.

Silvret skrevs till Hanna Lundberg, OK Renen (+1.38) och bronset till Moras Hanna Eriksson (+2.48).

Dramatik på herrsidan

I herrarnas lopp blev det en riktig rysare i kampen om guldet. Segern gick tillslut till Renens Markus Lundholm som bärgade guldet med 8 sekunders segermarginal till Moras Linus Rapp.

– Jag hade 14 sekunder upp till Linus efter gårdagen. Jag tyckte att jag gjorde ett bra och stabilt lopp på sprinten igår. Jag var nöjd med det, men det är ändå 14 sekunder. Det är mer än man tänker sig och det är svårt att åka ikapp det, säger Lundholm om förutsättningarna inför dagens jaktstart.

Efter två gafflade varv hade åkarna en gemensam avslutning. Det var först mot slutet av loppet som Lundholm förstod att han var med och stred om guldet tillsammans med Rapp.

– Jag och Linus hade olika gafflar och jag visste aldrig hur jag låg till. Men mot slutet kom Linus ikapp mig och då kunde jag anta att vi slogs om vinsten. Det var smalspår så jag tog det lugnt och körde sedan det jag kunde på spurten vilket räckte. Det var verkligen spännande, säger nya svenska mästaren Markus Lundholm.

– Jag gjorde ett jättebra lopp. Orienteringsmässigt var det perfekt egentligen, fortsätter han.

Linus Rapp, IFK Mora OK, tog hem silvret (+0.08) medan I19:s Rasmus Wickbom tog brons (+1.38) i dagens lopp.

Resultat damer: 1) Evelina Wickbom, I19 IF, 39.19, 2) Hanna Lundberg, OK Renen, +1.38, 3) Hanna Eriksson, IFK Mora OK, +2.48, 4) Frida Sandberg, Säterbygdens OK, +3.42, 5) Ella Turesson, OK Renen, +9.42, 6) Helena Lundkvist, OK Vargen, +9.53

Resultat herrar: 1) Markus Lundholm, OK Renen, 43.55, 2) Linus Rapp, IFK Mora OK, +0.08, 3) Rasmus Wickbom, I 19 IF, +1.38, 4) Erik Blomgren, Umeå OK, +2.43, 5) Jonatan Ståhl, IFK Mora OK, +4.35, 6) Sixten Walheim, Robertsfors IK, +4.48

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 87 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Hittaut mot 100 000 deltagare – "Gigantiska insatser för folkhälsan"19.11.2020 10:56:25 CETPressmeddelande

Smittsäkra utomhusaktiviteter har haft medvind i coronapandemin. För Svenska Orienteringsförbundets friskvårdssatsning hittaut har 2020 varit ett fantastiskt år; deltagarantalet har ökat med 127 procent och aktiviteter finns på 57 orter runtom i landet. ”Nu är vi nära drömgränsen 100 000 deltagare. Våra hittaut-arrangörer gör gigantiska insatser för folkhälsan”, säger Linnea Börjars på Svenska Orienteringsförbundet.

Stora Tuna bärgade fjärde raka11.10.2020 17:11:41 CESTPressmeddelande

ÖREBRO: Stora Tuna fortsatte sin segersvit och sprang hem SM-guldet i sprintstafett för fjärde året i rad. Tove Alexandersson briljerade på sistasträckan och sprang ikapp och förbi ledande Sara Hagström, IFK Göteborg, och gick i mål med 18 sekunders segermarginal. "Hela laget gjorde ett väldigt bra lopp så då är det alltid kul att vinna tillsammans", säger Alexandersson. Silvret gick till IFK Göteborg och bronset till OK Kåre.