SM i Blomsterdesign avgörs på Fotografiska
Den 16 april ska SM i Blomsterdesign avgöras på Fotografiska Stockholm där 25 finalister kommer att tävla om den prestigefyllda titeln svensk mästare. Mästerskapen anordnas för florister från hela landet och med Interflora som huvudsponsor.

70 av landets florister ansökte om att vara med och 25 finalister har röstats fram av deltagare ur Sveriges domarkår, genom en fotouttagning med två tävlingsbidrag.
Tävlingen består av tre moment. Del ett är en förberedd uppgift som deltagarna tar med sig material till, som sen binds på plats. Bedömningen kommer att vara sluten dvs domaren vet inte vem som har gjort vilken bukett. Del två är en hemlig uppgift där deltagarna inte vet vare sig vad uppgiften är eller vilka material de ska jobba i. Till finalen går de fem tävlanden som sammanlagt har fått med sig högst poäng från uppgift ett och två. Både del två och finalen är öppna bedömningar.
Tävlingen kommer att bedömas i fyra olika kategorier: komposition, idé, färg samt teknik. Alla delar summeras till en totalpoäng för respektive arbete. I domarjuryn ingår Irene Beiming, Tomas Kallin, Per Benjamin och Margareta Kronman.
– Med SM i Blomsterdesign vill vi skapa utrymme och rikta fokus mot hantverksskickligheten som finns inom floristyrket och hos landets alla florister. De förtjänar samma status som mästerkockar och konstnärer. Vi kommer att få se kreativitet på absolut högsta nivå och en bredd av hantverkets oändliga uttryck, säger Nina Lindvall, vd för Interflora.
Tävlingen kommer att genomföras helt utan publik på plats. Publiken kommer istället att få uppleva tävlingen hemifrån via en digital sändning på Youtube. Konferencierer är journalisten, programledaren och författaren Ebba Kleberg von Sydow och Johan Munter, florist och ägare av Floristkompaniet i Stockholm.
SM i Blomsterdesign kommer att genomföras i enlighet med rådande coronarestriktioner.
Nyckelord
Kontakter
Paulina ForsbergPR & Social Media ManagerMarknad
Tel:0735136827paulina.forsberg@interflora.seBilder
Om
Interfloras vision är att få fler att älska blommor – och varandra. Det är det vi kallar The Flower Effect. Vi tror att det bästa sättet att visa känslor på är att skicka blommor. För att leendet hos den som får dem är så äkta. För att de kan förvandla ett helt rum. För att de doftar gott. För att man blir lycklig i själen.
Vi vet vad blommor betyder. Därför gör vi det enkelt att inreda med snittblommor och skapa gröna rum hemma, där känslan får växa.
Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljer vi Blommogram genom interflora.se och cirka 600 fristående blomsterbutiker. Våra gröna växter säljs via grönaflora.se och i anslutna butiker.
Läs mer på www.interflora.se
Följ Interflora
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Interflora
Interflora lanserar ny e-handel - ska bli Sveriges ledande present- och gåvobutik online20.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Interflora utökar sitt erbjudande och lanserar en helt ny e-handel och tjänst för försäljning av presenter online, under det fristående varumärket Skicka Presenter.
Interflora börjar sälja Fairtrade-märkta rosor26.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Interflora sin första Fairtrade-märkta produkt som Blommogram. Fairtrade är en märkning som säkerställer att produkten är producerad av en odlare med goda arbetsvillkor.
Interflora placerar fredssymbol på Norrmalmstorg7.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför Internationella kvinnodagen placerar Interflora en blomstrande fredssymbol på Norrmalmstorg i Stockholm för att uttrycka önskan om en framtid i fred.
En julgran som räddar liv29.11.2021 10:00:03 CET | Pressmeddelande
Med en av Sveriges dyraste julgranar vill Interflora samla in pengar till Läkare Utan Gränser och samtidigt rikta ljus mot det floristiska hantverket. Julgranen ”Flora” levereras av mästerflorister på utvalda orter i landet och kläs med färska blommor på plats hos kunden.
Interflora bidrar till cancerforskning i samarbete med mode-duo24.9.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Som huvudsponsor i Rosa Bandet-kampanjen kommer Interflora att färgas rosa under oktober. I år samarbetar företaget med modeduon bakom Säker stil, Ebba Kleberg von Sydow och Emilia de Poret, som tagit fram en egen bukett för Interflora.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum