Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen

Med anledning av rådande situation och pågående coronapandemi har styrgruppen för SM-veckan i Halmstad enhälligt beslutat att ställa in SM-veckan sommar 2021.

Styrgruppen för SM-veckan i Halmstad valde att för cirka två veckor sedan skjuta fram beslutet om ett genomförande. Den rådande situationen och det fortsatt allvarliga läget gör dock att styrgruppen bestående av representanter från Riksidrottsförbundet, Halmstads kommun och SVT nu har fattat beslutet att ställa in SM-veckan sommar 2021 i Halmstad.

Riksidrottsförbundet har tillsammans med Halmstad och SVT analyserat flera olika alternativ av ett genomförande och i nära dialog med deltagande specialidrottsförbund försökt att hitta lösningar på ett genomförande, men i rådande situation finns inte de förutsättningarna.

–  Vi jobbade för, och hoppades på ett genomförande, om än i reducerad skala, av en SM-vecka i sommar men i rådande situation har vi inget annat val än att ställa in. SM-veckan är ett stort projekt som kräver lång framförhållning och nu är ovissheten för stor för att på ett ansvarsfullt sätt kunna genomföra ett så stort evenemang. Att behöva ställa in ytterligare en SM-vecka är ett mycket tungt beslut, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

Det är nu andra gången som SM-veckan sommar i Halmstad ställs in på grund av coronapandemin. Förra året ställdes SM-veckan i Halmstad in men flyttades då fram ett år med förhoppningen om att kunna genomföra evenemanget. SM-veckan sommar i Halmstad skulle ha genomförts mellan den 30 juni och 6 juli 2021 med SM-tävlingar i drygt 30 olika idrotter.

– Att återigen ställa in SM-veckan är ett mycket smärtsamt, med ytterst välgrundat beslut. All den kraft och energi som lagts ned för att finna lösningar är fantastisk, något vi kommer ha god nytta av längre fram. Alla de lärdomar, relationer och kunskap som arbetats upp kommer vi att ta till vara på bästa sätt.  Halmstad är och ska vara en självklar evenemangstad och jag hoppas och tror att vi snart kan välkomna Idrottssverige hit igen,säger Mattias Rossköld, kommundirektör, Halmstads kommun

Mötesplats SM-veckan, ett seminarie- och föreläsningsprogram med fokus på aktuell forskning, idrott och besöksnäring kommer att genomföras enligt plan. Mötesplatsen arrangeras av RF, RF-SISU Halland, Destination Halmstad, Halmstads kommun och Högskolan i Halmstad och kommer att genomföras digitalt 30 juni – 2 juli 2021.

För mer information, kontakta:

Jörgen Persson
Avdelningschef Evenemang och marknad, Riksidrottsförbundet
jorgen.persson@rfsisu.se

Ann Johansson
Chef Evenemang och Möten, Destination Halmstad
ann.johansson@halmstad.se

--------------------------------------------------------------------------------------------

Den senaste SM-veckan som genomfördes var i Malmö sommaren 2019 därefter har SM-veckan vinter i Luleå/Boden 2020, SM-veckan sommar i Halmstads 2020 samt SM-veckan vinter i Borås 2021 ställts in på grund av coronapandemin.

Kommande SM-veckor:

SM-veckan vinter: Piteå
SM-veckan sommar: Linköping

SM-veckan vinter: Skövde
SM-veckan sommar: Umeå

SM-veckan vinter: Luleå/Boden
SM-veckan sommar: värdstad ej utsedd

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Det här är SM-veckan
SM-veckan genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 70 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna