Snabb hjälp på ny Lättakut

Vårdcentralerna Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter öppnar Lättakut för att öka tillgängligheten inom primärvården i Uppsala. De nya Lättakuterna erbjuder snabb hjälp för alla, oavsett var man är listad. Lättakuterna bemannas av ett tvärprofessionellt team bestående av sjuksköterskor, läkare, fysioterapeuter och psykologer.

Lättakutteamet på Ekeby Hälsocenter

På måndag den 30 september öppnar Aros Hälsocenter sin nya Lättakut. Mottagningstiderna är 8-12 alla vardagar.

Samtidigt utökar Ekeby Hälsocenter sin Lättakut till att ha öppet hela dagarna, 8-17 alla vardagar.

- Syftet är att utöka vår tillgänglighet. Vår Lättakut är en drop in-mottagning som tar emot alla som har haft besvär kortare tid än två veckor. Man kan komma utan att boka besöket och man behöver inte vara listad hos oss, vi tar emot alla, säger Alex Sajjad, allmänläkare och verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter.

Lättakuterna på Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter bemannas av ett tvärprofessionellt team bestående av sjuksköterskor, läkare, fysioterapeuter och psykologer.

Lättakuten är bemannad under hela öppettiden, men antalet tider är begränsat. När tiderna är slut erbjuds patienten tid nästa dag.

Ett antal tider hos läkare på Lättakuten kan även bokas on line via 1177.

Vid besök på Lättakuten får patienten en tvärprofessionell teambedömning, vilket leder till en säkrare diagnos, behandling och uppföljning.

När patienten anländer till vårdcentralen anmäler hen sig på en skärm. Anmälan kan ske fram till 30 minuter före stängning. Vid anmälan anger man varför man söker hjälp och vilka symptom man har. Lättakuten använder sig av ett datoriserat system vilket gör administrationen av besöket enklare och sparar tid för vårdpersonalen, som istället kan använda tiden för att behandla patienten.

Patienten kan även registrera sig via en app i mobilen eller på datorn dygnet runt dygnet runt.

Besöket börjar med att patienten träffar en sjuksköterska. Vid behov får man även träffa en läkare, fysioterapeut och psykolog.

Lättakuten tar emot patienter med åkommor som hosta, feber, snuva, halsont, urinvägsbesvär, misstanke om lunginflammation, lättare andningsbesvär, bihålebesvär, enklare sårskador, ögonbesvär, hudutslag (tex infektioner/eksem), led- skelett- och muskelbesvär, ryggsmärta och springmask.

Lättakuten kan även ta hand om patienter med nytillkomna psykiska besvär som stress, ångest, depression och sömnsvårigheter.

Lättakuten är en mottagning för enkla besvär och kan inte ta emot patienter för utredningar, förlängning av sjukskrivning eller remisser. Dessa hänvisas till ordinarie mottagning.

Lättakutteamet på Ekeby Hälsocenter

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Inom Ekebygruppen finns även Uppsala Hälsocenter som är en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala på Östra Ågatan 31, samt Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med psykisk ohälsa.

Ekeby Hälsocenter är en nytänkande hälso- och sjukvårdsmottagning i Uppsala som driver utvecklingen mot en helhetssyn inom hälso- och sjukvård, främst inom primärvården.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala och är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län med drygt 10.000 listade patienter.

Aros Hälsocenter är en av Uppsalas äldsta vårdcentraler som drivs i privat regi och har funnits sedan mitten av 1990-talet. Vårdcentralen ligger i stadsdelen Kåbo i Uppsala. Aros Hälsocenter har närmare 9.000 listade patienter.

Ekebygruppen har drygt 120 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33:39 CESTPressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.