Snabb hjälp på ny Lättakut

Vårdcentralerna Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter öppnar Lättakut för att öka tillgängligheten inom primärvården i Uppsala. De nya Lättakuterna erbjuder snabb hjälp för alla, oavsett var man är listad. Lättakuterna bemannas av ett tvärprofessionellt team bestående av sjuksköterskor, läkare, fysioterapeuter och psykologer.

Lättakutteamet på Ekeby Hälsocenter

På måndag den 30 september öppnar Aros Hälsocenter sin nya Lättakut. Mottagningstiderna är 8-12 alla vardagar.

Samtidigt utökar Ekeby Hälsocenter sin Lättakut till att ha öppet hela dagarna, 8-17 alla vardagar.

- Syftet är att utöka vår tillgänglighet. Vår Lättakut är en drop in-mottagning som tar emot alla som har haft besvär kortare tid än två veckor. Man kan komma utan att boka besöket och man behöver inte vara listad hos oss, vi tar emot alla, säger Alex Sajjad, allmänläkare och verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter.

Lättakuterna på Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter bemannas av ett tvärprofessionellt team bestående av sjuksköterskor, läkare, fysioterapeuter och psykologer.

Lättakuten är bemannad under hela öppettiden, men antalet tider är begränsat. När tiderna är slut erbjuds patienten tid nästa dag.

Ett antal tider hos läkare på Lättakuten kan även bokas on line via 1177.

Vid besök på Lättakuten får patienten en tvärprofessionell teambedömning, vilket leder till en säkrare diagnos, behandling och uppföljning.

När patienten anländer till vårdcentralen anmäler hen sig på en skärm. Anmälan kan ske fram till 30 minuter före stängning. Vid anmälan anger man varför man söker hjälp och vilka symptom man har. Lättakuten använder sig av ett datoriserat system vilket gör administrationen av besöket enklare och sparar tid för vårdpersonalen, som istället kan använda tiden för att behandla patienten.

Patienten kan även registrera sig via en app i mobilen eller på datorn dygnet runt dygnet runt.

Besöket börjar med att patienten träffar en sjuksköterska. Vid behov får man även träffa en läkare, fysioterapeut och psykolog.

Lättakuten tar emot patienter med åkommor som hosta, feber, snuva, halsont, urinvägsbesvär, misstanke om lunginflammation, lättare andningsbesvär, bihålebesvär, enklare sårskador, ögonbesvär, hudutslag (tex infektioner/eksem), led- skelett- och muskelbesvär, ryggsmärta och springmask.

Lättakuten kan även ta hand om patienter med nytillkomna psykiska besvär som stress, ångest, depression och sömnsvårigheter.

Lättakuten är en mottagning för enkla besvär och kan inte ta emot patienter för utredningar, förlängning av sjukskrivning eller remisser. Dessa hänvisas till ordinarie mottagning.

Lättakutteamet på Ekeby Hälsocenter

018-419 91 02http://www.ekebygruppen.se

Ekebygruppen är en koncern som är verksam inom vård och omsorg.
Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård samt boendeverksamhet för ungdomar och unga vuxna.

Ekebygruppen har följande affärsområden:

1. Hälso- och sjukvård

- Ekeby Hälsocenter

- Aros Hälsocenter

- Uppsala Hälsocenter

2. Social omsorg

- Ability Care

3. Digitala tjänster

- Digitala Vårdhjälpen i Sverige

- LinkEtta

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

Uppsala Hälsocenter erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner. Uppsala Hälsocenter har även en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala.

Ability Care bedriver HVB, stödboende och familjehem för ungdomar med missbruksproblematik och med andra behov.

Vårdhjälpen är en digital tjänst med app och webbplats. Vårdhjälpen erbjuder digifysisk vård. Den digitala vården utförs genom ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden i Region Sörmland.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se.

DIGITAL HÄLSA (201028): Ekebygruppen lanserar rikstäckande digital primärvård9.11.2020 16:35:16 CETPressmeddelande

Nyhetsbrevet DIGITAL HÄLSA. Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala den 10 november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Den nationella satsningen bygger på ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden Eskilstuna i Region Sörmland. Ekebygruppen hade dock föredragit att använda Region Uppsala som bas för satsningen på digital vård.