Snabbväxande Malmöbolaget Pej tar in 65 MSEK i ny runda - Schibsted blir störst extern ägare

Självservice blir mer och mer centralt i den fysiska handel. Allt fler konsumenter föredrar att genomföra köp på egen hand genom till exempel sin mobil eller en självbetjäningskiosk. I tillägg ser allt fler restauranger och handlare stora fördelar med att erbjuda gäster en smartare, anpassad och friktionsfri beställningslösning.
Pej finns idag i hela Norden och i UK på restauranger, arenor och hotell. Inom kort lanseras även en lösning för servicehandeln, där kunder erbjuds en bättre digital upplevelse med både självscanning och förbeställning. Alla lösningar kan integreras mot önskat kassasystem eller användas som en fristående lösning.
- Vår tjänst förändrar sättet vi handlar på i grunden. Både köande och väntetider försvinner, det gynnar både handeln och konsumenterna. Vi jobbar hela tiden med att förbättra och utöka vårt erbjudande. Med nya strategiska initiativ och partnerskap kommer vi kunna leverera mer värde på fler marknader, säger Victor Sandberg, grundare och vd på Pej.
- Sedan vår första investering i Pej 2019 har bolaget fortsatt visat både driv och stark tillväxt och potentialen för fortsatt expansion är stor. Vi ser verkligen fram emot att följa och stötta vidare i den spännande fas som de går in i nu, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager, Schibsted.
- Schibsted har under resan varit ett värdefullt stöd på många sätt så jag ser verkligen fram emot det fortsatta samarbetet och möjligheterna det ger, säger Victor Sandberg.
Både stora företag och kedjor liksom små enskilda företag kan enkelt erbjuda Pejs lösning till sina gäster. Lösningen anpassas enkelt efter specifika kundbeteenden, som ofta skiljer sig åt i olika branscher. Samma återförsäljare kan dessutom variera sitt erbjudande beroende på tid på dygnet, veckodag och kundflöde. I dagsläget finns ca 30 olika tjänster på plattformen.
Pejs affärsmodell bygger på en fast och en rörlig del där priset för återförsäljaren sätts i relation till hur stor del av plattformens funktionalitet som implementeras och hur mycket den används.
För ytterligare information, besök pej.se eller kontakta:
Victor Sandberg, Pej - victor@pej.se eller 073 032 02 40
Kajsa Gatenbeck, Schibsted - kajsa.gatenbeck@schibsted.com eller 072 213 18 16
About Pej: Founded in 2016, Pej is today a fast-growing startup with the vision to become one of the largest ordering and self-service platforms globally. We change the way consumers order and pay, focusing on creating a convenient customer experience and taking self-ordering to the next level using our app, web or kiosk application.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Ventures
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
