Schibsted

Snabbväxande Malmöbolaget Pej tar in 65 MSEK i ny runda - Schibsted blir störst extern ägare

Dela
SaaS-bolaget Pej fortsätter växa inom restaurang- och servicebranschen. I dagsläget levererar de sina digitala självservicelösningar till kunder som Gröna Lund, Sibylla, Hard Rock Café och den brittiska hotell- och restaurangjätten Whitbread. Nu tar bolaget in ytterligare 65 MSEK i en nyemission som framförallt ska användas till att utöka erbjudandet och starta en kraftig expansion utanför Norden och UK. I nyemissionen utökar Schibsted sin ägarandel och blir med investeringen störst extern ägare. Polynom Investment kommer in som ny ägare.
Grundarna f.v. Victor Sandberg, Joel Oredsson och John Elf
Grundarna f.v. Victor Sandberg, Joel Oredsson och John Elf

Självservice blir mer och mer centralt i den fysiska handel. Allt fler konsumenter föredrar att genomföra köp på egen hand genom till exempel sin mobil eller en självbetjäningskiosk. I tillägg ser allt fler restauranger och handlare stora fördelar med att erbjuda gäster en smartare, anpassad och friktionsfri beställningslösning.

Pej finns idag i hela Norden och i UK på restauranger, arenor och hotell. Inom kort  lanseras även en lösning för servicehandeln, där kunder erbjuds en bättre digital upplevelse med både självscanning och förbeställning. Alla lösningar kan integreras mot önskat kassasystem eller användas som en fristående lösning.

-  Vår tjänst förändrar sättet vi handlar på i grunden. Både köande och väntetider försvinner, det  gynnar både handeln och konsumenterna. Vi jobbar hela tiden med att  förbättra och utöka vårt erbjudande. Med nya strategiska initiativ och partnerskap kommer vi kunna leverera mer värde på fler marknader, säger Victor Sandberg, grundare och vd på Pej. 

-  Sedan vår första investering i Pej 2019 har bolaget fortsatt visat både driv och stark tillväxt och potentialen för fortsatt expansion är stor. Vi ser verkligen fram emot att följa och stötta vidare i den spännande fas som de går in i nu, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager, Schibsted. 

-  Schibsted har under resan varit ett värdefullt stöd på många sätt så jag ser verkligen fram emot det fortsatta samarbetet och möjligheterna det ger, säger Victor Sandberg. 

Både stora företag och kedjor liksom små enskilda företag kan enkelt erbjuda Pejs lösning till sina gäster. Lösningen anpassas enkelt efter specifika kundbeteenden, som ofta skiljer sig åt i olika branscher. Samma återförsäljare kan dessutom variera sitt erbjudande beroende på tid på dygnet, veckodag och kundflöde. I dagsläget finns ca 30 olika tjänster på plattformen. 

Pejs affärsmodell bygger på en fast och en rörlig del där priset för återförsäljaren sätts i relation till hur stor del av plattformens funktionalitet som implementeras och hur mycket den används.

För ytterligare information, besök pej.se eller kontakta: 

Victor Sandberg, Pej - victor@pej.se eller 073 032 02 40 

Kajsa Gatenbeck, Schibsted - kajsa.gatenbeck@schibsted.com eller 072 213 18 16 

About Pej: Founded in 2016, Pej is today a fast-growing startup with the vision to become one of the largest ordering and self-service platforms globally. We change the way consumers order and pay, focusing on creating a convenient customer experience and taking self-ordering to the next level using our app, web or kiosk application.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Grundarna f.v. Victor Sandberg, Joel Oredsson och John Elf
Grundarna f.v. Victor Sandberg, Joel Oredsson och John Elf
Ladda ned bild
Kajsa Gatenbeck, Schibsted
Kajsa Gatenbeck, Schibsted
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye