Patent- och registreringsverket

Snart kan hologram och ljudmelodier bli varumärkesskyddade

Dela

Den 1 januari träder en ny lag för varumärkesskydd i kraft som innebär att lagstiftningen moderniseras. Något som är starkt efterfrågat bland svenska företag. Från och med nu kan företag registrera bland annat ljud, rörliga bilder och hologram som varumärken, vilket tidigare enbart varit möjligt för EU-varumärken.

- Svenska företag ligger i framkant när det gäller att registrera nya typer av varumärken. De står för hela tio procent av alla registrerade EU-varumärken inom ljud, rörliga bilder och hologram, enligt Europeiska Unionens Immaterialrättsmyndighet, EUIPO. Därför är det en jättemöjlighet att kunna utvidga varumärkesskyddet till fler typer av medier och teknik, säger Magnus Ahlgren, juristchef på design- och varumärkesavdelningen på PRV.

I oktober 2017 blev det möjligt att registrera nya typer av multimedia som EU-varumärken. Lagändringen den 1 januari innebär att den svenska varumärkeslagen närmar sig lagstiftningen i andra EU-länder och de regler som gäller för EU-varumärken.

- Ett starkt varumärke är en viktig pusselbit för ett framgångsrikt företag. Att svensk lagstiftning blir mer teknikneutral är en förutsättning för att våra företag ska kunna etablera sig i Sverige, innan de ger sig ut på en större marknad, säger Magnus Ahlgren.

Fakta – så moderniseras varumärkeslagen den 1 januari

  • Den svenska varumärkeslagen närmar sig lagstiftningen i andra EU-länder och de regler som gäller för EU-varumärken.
  • Varumärkeslagen blir mer teknikneutral när det gäller vad som kan utgöra ett varumärke.
  • Skyddet för varumärken utvidgas till att omfatta varumärkesförfalskningar även i de fall varorna endast passerar landet utan att släppas ut på marknaden här.
  • Ensamrätten utvidgas till att omfatta även transitering och liknande tullåtgärder. På detta sätt kommer man mer effektivt åt handeln med varumärkesförfalskade varor.
  • Innehavare som får en invändning mot sitt nyregistrerade varumärke ges möjlighet att kräva att invändaren visar att åberopade äldre varumärken verkligen använts på marknaden.
  • Den 1 oktober 2017 infördes en ny förordning för EU-varumärken, som innebar ett förändrat regelverk bättre anpassat till en digital värld. Varumärken behövde inte längre återges grafiskt, såsom en logotyp i tryck. Det blev även lättare för företag att ansöka om ett varumärke i form av en kort filmsekvens, ett hologram eller ett ljud.
    Källa: PRV och Regeringskansliet

Kontakter

Om

Patent- och registreringsverket
Patent- och registreringsverket
Vallhallavägen 136
102 42 Stockholm

08-782 27 00http://www.prv.se

PRV (Patent- och registeringsverket) är centret för immateriella rättigheter. PRV arbetar för ökad innovation och tillväxt i Sverige. Genom att sprida kunskap om immateriella tillgångar och granska och registrera patent, varumärken och design skapar vi förutsättningar för en konkurrenskraftig företags- och forskningsvärld.

Följ Patent- och registreringsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Patent- och registreringsverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum