Socialdemokraterna gratulerar spanska S till valsegern

I söndags kväll stod det klart att socialdemokratiska PSOE blev den stora segraren i det spanska valet. Socialdemokraterna i Sverige gratulerar sitt spanska systerparti till framgångarna.

Med ungefär 28,7% av rösterna blev spanska PSOE det i särklass största partiet i söndagens allmänna val. Partiet väntas få 121 mandat i senaten och 123 i underhuset. Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna, gratulerar det spanska systerpartiet till valsegern.

- Förhoppningsvis är detta, tillsammans med framgångarna för S i Finland, ett tecken på att socialdemokratin i Europa är på väg tillbaka. Väljarna vill ha en politik för trygghet, välfärd och fler arbetstillfällen, säger Lena Rådström Baastad.

I det finska parlamentsvalet i mitten av april blev Socialdemokraterna det största partiet och partiledaren Antti Rinne fick i fredags uppdraget att sondera möjligheterna att bilda regering. Senare i år går även Danmark till val. Också det valet ser ut att bli en framgång för S. I samtliga nordiska länder leder nu socialdemokratiska partier i opinionsmätningarna.

- Jag hoppas att detta också ger resultat i det kommande Europaparlamentsvalet. Det är socialdemokrati som är garanten mot de högerextrema partiernas klimatförnekelse, kvinnofientlighet och nedmontering av demokratiska institutioner, fortsätter Lena.

Presskontakt:

Johanna Kvist, pressekreterare för Lena Rådström Baastad, 0730-927 264.

Socialdemokraterna i Almedalen 201928.6.2019 09:37:18 CESTPressmeddelande

Söndag 30 juni Invigningsceremoni: Utbildningsminister Anna Ekström en av talarna Temat för invigningen är en hyllning till demokratin som fyller 100 år i år. Utbildningsminister Anna Ekström är en av invigningstalarna, tillsammans med bland andra talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind. Tid: 14:30-15:30 Plats: Almedalens scen Presskontakt för Anna Ekström är Anja L Sundberg, 076-116 77 45. Torsdag 4 juli Ekonomiskt seminarium: Så klarar vi välfärden när allt fler lever allt längre Finansminister Magdalena Andersson bjuder in till Socialdemokraternas ekonomiska seminarium, där temat för i år är hur vi klarar välfärden när allt fler lever allt längre. Samtalet leds av Katrine Marçal, journalist och författare, och deltar gör förutom Magdalena Andersson själv även Anders Ekholm, senior advisor vid Institutet för framtidsstudier, Karin Sundin, regionråd i Region Örebro samt Catharina Borgenstierna, VD för Camanio Care. Tid: 13:15-14:45 Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Han