Socialdemokraterna gratulerar spanska S till valsegern

I söndags kväll stod det klart att socialdemokratiska PSOE blev den stora segraren i det spanska valet. Socialdemokraterna i Sverige gratulerar sitt spanska systerparti till framgångarna.

Med ungefär 28,7% av rösterna blev spanska PSOE det i särklass största partiet i söndagens allmänna val. Partiet väntas få 121 mandat i senaten och 123 i underhuset. Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna, gratulerar det spanska systerpartiet till valsegern.

- Förhoppningsvis är detta, tillsammans med framgångarna för S i Finland, ett tecken på att socialdemokratin i Europa är på väg tillbaka. Väljarna vill ha en politik för trygghet, välfärd och fler arbetstillfällen, säger Lena Rådström Baastad.

I det finska parlamentsvalet i mitten av april blev Socialdemokraterna det största partiet och partiledaren Antti Rinne fick i fredags uppdraget att sondera möjligheterna att bilda regering. Senare i år går även Danmark till val. Också det valet ser ut att bli en framgång för S. I samtliga nordiska länder leder nu socialdemokratiska partier i opinionsmätningarna.

- Jag hoppas att detta också ger resultat i det kommande Europaparlamentsvalet. Det är socialdemokrati som är garanten mot de högerextrema partiernas klimatförnekelse, kvinnofientlighet och nedmontering av demokratiska institutioner, fortsätter Lena.

Presskontakt:

Johanna Kvist, pressekreterare för Lena Rådström Baastad, 0730-927 264.

Högern och hotet mot fri media20.5.2019 15:39:22 CESTPressmeddelande

Socialdemokraterna presenterade idag en annonskampanj om högerns hot mot public service och en granskningsrapport om jobben. Annonskampanjen sker mot bakgrund av att högerextrema krafter i regeringsställning i flera EU-länder har angripit public service och de fria mediernas roll. Sverigedemokraterna har vid flera tillfällen angripit public service och i söndags kom radikala förslag om begränsningar och utförsäljning.