Socialdemokraterna gratulerar spanska S till valsegern

I söndags kväll stod det klart att socialdemokratiska PSOE blev den stora segraren i det spanska valet. Socialdemokraterna i Sverige gratulerar sitt spanska systerparti till framgångarna.

Med ungefär 28,7% av rösterna blev spanska PSOE det i särklass största partiet i söndagens allmänna val. Partiet väntas få 121 mandat i senaten och 123 i underhuset. Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna, gratulerar det spanska systerpartiet till valsegern.

- Förhoppningsvis är detta, tillsammans med framgångarna för S i Finland, ett tecken på att socialdemokratin i Europa är på väg tillbaka. Väljarna vill ha en politik för trygghet, välfärd och fler arbetstillfällen, säger Lena Rådström Baastad.

I det finska parlamentsvalet i mitten av april blev Socialdemokraterna det största partiet och partiledaren Antti Rinne fick i fredags uppdraget att sondera möjligheterna att bilda regering. Senare i år går även Danmark till val. Också det valet ser ut att bli en framgång för S. I samtliga nordiska länder leder nu socialdemokratiska partier i opinionsmätningarna.

- Jag hoppas att detta också ger resultat i det kommande Europaparlamentsvalet. Det är socialdemokrati som är garanten mot de högerextrema partiernas klimatförnekelse, kvinnofientlighet och nedmontering av demokratiska institutioner, fortsätter Lena.

Presskontakt:

Johanna Kvist, pressekreterare för Lena Rådström Baastad, 0730-927 264.

Skolan viktigt vaccin mot kriminalitet4.2.2020 14:52:25 CETPressmeddelande

Svenska folket ser kopplingen mellan misslyckanden i skolan och risk för kriminalitet. En ökad utslagning och segregation skapar otrygghet. Om barn och unga inte lyckas i skolan ökar riskerna att hamna snett. Lika hårda som vi ska vara mot brotten ska vi vara mot brottens orsaker. Då räcker det inte att göra som det högerkonservativa blocket med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, som gärna ställer upp på regeringens förslag om skärpta straff men som samtidigt rycker undan långsiktiga satsningar på utsatta områden. Socialdemokraterna driver en politik som lägger hela pusslet för ett starkt och tryggt samhälle.