Socialdemokraterna har utsett ny valledare

John Zanchi utses till valgeneral för Socialdemokraterna inför valet 2018. Han efterträder Nils Vikmång som utsetts till statssekreterare hos statsminister Stefan Löfven. Tillsammans med partisekreterare Lena Rådström Baastad och kanslichef Lisa Hedin ska Zanchi nu leda partiet till valseger 2018.

- John Zanchi är en erfaren strateg och får samtidigt saker att hända. Det är en sällsynt kombination men också avgörande i rollen som valledare. Jag ser otroligt mycket fram emot att arbeta tillsammans med John och vinna valet 2018, säger partisekreterare Lena Rådström Baastad.

John Zanchi arbetar idag som tillförordnad kommunikationschef hos Socialdemokraterna. Tidigare har han bland annat arbetat som opinionsanalytiker för partiet, samt jobbat med pressfrågor på Skatteverket och Utrikesdepartementet.

- Jag ser fram emot att få leda Socialdemokraternas valarbete. Vi kommer driva en folkrörelsekampanj och söka fler svenskars förtroende än de som röstade på oss 2014. Det är mycket som står på spel nästa september. Vi vill utveckla den svenska modellen och bygga vidare på det som är Sveriges styrka – att vi löser samhällsproblemen tillsammans. Bättre välfärd for vanligt folk i hela landet, ännu fler i arbete och kompromisslös kamp mot brottslighet och otrygghet kommer vara bärande delar av vårt valbudskap, säger Socialdemokraternas nyutnämnde valledare John Zanchi.

Jonatan Hermansson, 072-556 52 85

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O