Socialdemokraternas kongress flyttas från maj till november 2021

Med anledning av Coronapandemin flyttar Socialdemokraterna fram sin 41:e ordinarie kongress till 3-7 november 2021. Platsen för kongressen blir som planerat Svenska Mässan i Göteborg. Det tidigare datumet var 12-16 maj 2021.

– Det är fortfarande väldigt osäkert hur coronapandemin kommer att utvecklas och därför skjuter vi upp kongressen. Vi vill öka chanserna för att så många medlemmar som möjligt ska kunna delta både på plats i Göteborg, och i ombudsval och kongressförberedelser. Att kongressen sker närmre valet kan också bli en positiv injektion i valrörelsen, säger Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Mer information om kongressen 2021 kommer i samband med att en ny kallelse till kongress skickas ut till partiorganisationen. Det finns beredskap för ett eventuellt läge där kongressen begränsas i deltagarantal eller sker helt eller delvis digitalt.

Presskontakt: Emma Cederstrand,  0724 556 329, emma.cederstrand@socialdemokraterna.se

2020 års Anna Lindh pris går till den pakistanska människorättsjuristen Mary James Gill24.8.2020 10:46:01 CESTPressmeddelande

Anna Lindhs minnesfond vill i år uppmärksamma en eldsjäl som arbetar för att stärka arbetsvillkoren för sanitetsarbetare och andra marginaliserade grupper. Årets Anna Lindh pris går till människorättsjuristen Mary James Gill som genom sitt outtröttliga arbete har bidragit till ökad säkerhet och värdighet för latrintömmare och andra sanitetsarbetare i Pakistan.