Socialdemokraternas valgeneral presenteras

Nils Vikmång utses till valgeneral för Socialdemokraterna inför valet 2018. Lisa Hedin utses till ny kanslichef och ingår i valledningen. Tillsammans med partisekreterare Lena Rådström Baastad ska de leda partiet till valvinst.

- Nu tar vi nästa steg mot valvinst 2018. Det kommer bli en tuff match, men det är en match jag är inställd på att vinna. Business as usual kommer inte att räcka. Vi ska vinna väljarnas förtroende med ny politik som utvecklar den svenska modellen, säger Lena Rådström Baastad.

Nils Vikmång utses till valgeneral. Tidigare har han bland annat arbetat som statssekreterare i regeringskansliet samt ombudsman på Socialdemokraterna i Stockholms län och Norrköping. Nils tillträder uppdraget 1 augusti.

- Jag är ser verkligen fram emot att leda Socialdemokraternas valrörelse. Mitt fokus ligger på skapa den bästa valorganisationen som kan agera snabbt i ett rörligt politiskt landskap, säger Nils Vikmång.

Lisa Hedin utses idag 22 maj till kanslichef för Socialdemokraternas partikansli. Hon har tidigare arbetat som kommunikationschef och kampanjchef på Socialdemokraterna.

Peter Liljeros

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O