Sofie Sarenbrant är tillbaka med efterlängtad deckare

I dag släpps Mytomanen av Sofie Sarenbrant, som vann pris som Årets deckarförfattare 2019. Boken är den åttonde fristående delen i den populära serien om kriminalinspektör Emma Sköld, och kröner Sofie Sarenbrants tioårsjubileum som författare.

En 13-årig pojke hittas mördad i ett skogsbryn i Bromma. Kroppen är illa tilltygad och värdesakerna är försvunna. Samtidigt som Emma Sköld måste fokusera på utredningen, får hon en känsla av att människorna i hennes närhet döljer något. Vem kan hon egentligen lita på?

"Som författare strävar jag efter att skriva såväl samhällsaktuellt som vardagsnära", säger Sofie Sarenbrant. "I Mytomanen riktas fokus mot lögner och hemligheter, ämnen som jag tycker är väldigt intressanta att utforska."

Sofie Sarenbrant, årets deckarförfattare 2019, är tillbaka med ytterligare en fängslande bladvändare om samtid, relationer och lögner. Totalt har hennes böcker sålt i över 2,5 miljoner exemplar i 15 länder och har rönt stora framgångar. Visning pågår blev Sveriges mest sålda deckarpocket 2015. Syndabocken var årets mest lyssnade ljudbok på Storytel 2018. Både Syndabocken och Skamvrån har vunnit Stora e-bokspriset. I år firar Sofie Sarenbrant tio år som författare.

För intervjuförfrågningar, kontakta:
Rebecca Foss, Bindefeld AB
rebecca.foss@bindefeldab.se, 070-768 13 97

För information om boken, kontakta:
Stephanie Demmler, Bookmark Förlag
stephanie.demmler@bookmarkforlag.se, 073-951 09 05

Omslag: Sanna Sporrong
Foto: Thron Ullberg
Foto: Thron Ullberg

Ljungdahl & Jinghede aktuella med efterlängtad uppföljare om spanaren Nikki Kahn och jakten på en seriemördare7.5.2024 11:29:32 CEST | Pressmeddelande

Den 7 maj kommer den prisade författarduon som tog hem Adlibrispriset Årets debut 2022, polisexperterna Lena Ljungdahl och Anna Jinghede, ut med sin andra roman – Dödens hand. Boken blev Adlibris mest sålda bok under mars när den kunde förhandsbokas online. Författarparet har en omfattande kompetens inom polisväsendet som spanare och kriminaltekniker och driver en av Sveriges mest framstående true crime-poddar – Över min döda kropp.

Lauren Groff följer upp Matrix med modern Robinson Crusoe24.4.2024 13:56:29 CEST | Pressmeddelande

I dag släpps Den vilda flykten på svenska. Boken utspelar sig under tidigt 1600-tal och är en fristående fortsättning på medeltidsskildringen Matrix. Författaren Lauren Groff har utnämnts till en av de bästa författarna i sin generation, tilldelats över ett tjugotal prestigefyllda priser och i år listats som en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen. Hennes nya bok är en poetisk äventyrshistoria med många kommentarer till vår samtid.