Solceller driver hissar och tvättstugor vid Järvafältet

I kanten av det nu grönskande Järvafältet finns en av Einar Mattssons hundra fastigheter, Åvinge 2 i Tensta. Som Stockholms största privata hyresbostadsägare står energiförsörjningen i husen för en stor påverkan och kostnad. Därför installerades solceller på det största av hustaken. Solelen kommer totalt att generera cirka 105 000 kWh per år, vilket är tillräckligt med el för att täcka en stor del av fastighetens energibehov.

– Här ville vi utmana oss själva genom att i utvalda delar göra dessa äldre hus fristående från elnätet med förnybar energi. Det befintliga beståndet är den största delen av fastighetsbeståndet och måste när det ges möjlighet göras mer hållbara. Solenergin som genereras räcker för att driva ventilation, allmänbelysning, hissar och tvättstugor. Det är en väl avvägd kompromiss med tanke på att installationen blir en tämligen stor tillkommande investering. Eftersom vi under renoveringen ändå hade en projektorganisation för ombyggnation och renovering på plats klarade vi av att göra den, förklarar Martin Fors, fastighetschef på Einar Mattsson.

Än så länge är det ganska ovanligt att installera solceller i äldre flerbostadshus. Under projekteringen förde Einar Mattsson dialog med Stockholms stad kring att solels-installationen förändrar stadsbilden något och byggnadens tidstypiska karaktär. Till slut så kom man fram till en gemensam ståndpunkt och Einar Mattsson kunde installera solcellerna.

Utöver att sänka energianvändningen och därmed förbättra hållbarheten och driftnettot får koncernen också mer kompetens inom solels-området.

– Som stor privat fastighetsägare behöver vi lära känna ny teknik och hur man bäst applicerar den i industriell skala. Genom projektet i Tensta drar vi installationsmässiga lärdomar som vi kan få nytta av i fortsättningen. Vi lär oss både mer om solceller och om att koppla på ytterligare installationer i befintliga fastigheter. Den kunskapen är mycket värd för oss som bolag. Vi tar ytterligare ett steg i vår egen hållbarhets- och utvecklingsresa, avslutar Martin Fors.

”Einar Mattsson vill hela tiden framåt, följer med i tiden och utvecklas” — fredagsporträttet med Jeanette Skierus18.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Systemekonom Jeanette Skierus är i princip född in i företaget. Med sin tidiga karriärstart tillhör hon den lilla skara som hann arbeta med Einar när han levde. Hon är en synnerligen kreativ person även privat och har strävsamt jobbat sig upp genom koncernen. Jeanettes egen ekonomi-erfarenhet och blick för helheten gör henne till en utmärkt systemekonom.

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund:

Einar Mattsson förlänger stödet till Läxhjälpen i Hjulsta7.6.2021 14:21:51 CEST | Nyheter

Einar Mattsson förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen i ytterligare tre år, med fokus på Hjulstaskolan i Stockholm. Samarbetets syfte är att genom Läxhjälpsprogrammet ge högstadieelever bättre förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet och samtidigt få ökat självförtroende och inspiration inför framtiden. Insatsen bidrar även till att skapa bättre förutsättningar kring integration och trygghet i Hjulstaområdet.

”Jag är omgiven av trygga och kunniga kollegor”— fredagsporträttet med Hjulsta-teamet4.6.2021 10:44:19 CEST | Blogginlägg

Denna vecka har vi stort fokus på Järvaveckan. Vad passar då bättre än att vi avslutar den med ett stort gäng ur teamet som jobbar i Hjulsta. Teamet hänger gärna med på trygghetsvandringarna på fritiden efter att de slutat jobbet. Tillsammans med tjänstemän och politiker från Stockholms stad, förvaltarna, polisen och andra fastighetsägare i Järva visar de stolta upp området. Här är de, nästan hela gänget:

Järvaveckan 2021 blir ”Järvaveckan Live” med hundratals timmar direktsändning från studio i Rinkeby30.5.2021 07:07:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson har länge stöttat Global Village på olika sätt. I år är vi partner till Järvaveckan Live, ett digitalt event som kan nå ännu fler i hela Sverige. Med ett späckat program från studion i Rinkeby livesänds 100 timmars samtal, debatter och reportage — allt under konceptet ”Järva Live”. Sändningarna kan du se dygnet runt från den 2–6 juni. Programledare för sändningarna kommer Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire vara.