Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 

Dela
Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.

Det är några insikter som sticker ut i undersökningen som genomfördes av United Minds första veckan i juni. Man planerar att semestra på hemmaplan, umgås med familjen, sola och bad och där är god mat och dryck viktigt. Man ser fram mot en aktiv, hälsosam och klimatsmart semester i det göra. Och det finns en stor vilja att stötta lokala aktörer, köpa take-away och beställa hemleveranserMen det finns också en oro för pandemin och man tror därför att sommaren kommer bli mer stilla, händelselös och lite ensam men också mer meningsfull än en ”vanlig” sommar.  

Ungefär hälften uppger att man planerar att hålla sig hemma eller nära hemmet i sommar. 15 procent av personer under 45 år planerar för ”staycation” – att bo på hotell i sin hemstad.  När många planer för sommaren har försvunnit som t ex utlandssemester, musikfestival, bröllop och stora fester då ser många svenska fram mot att äta och dricka gott men i mindre sällskap. Det visar tydligt i undersökningen att sommaren är synonymt med att njuta av god dryck och mat, gärna svenskt och lokalproducerat, i gott sällskap och kanske på en uteservering. 

-        Branschens kreativa förmåga att hitta lösningar på mycket tuffa utmaningar är imponerande. Undersökningen visar att det finns en efterfrågan på att utveckla fler sätt att hjälpa gästerna att kunna beställa upplevelser i form av mat- och dryckespaket, take-away och hemleveranser. Vi kan konstatera att mat och dryck ligger högt på önskelistan och att de upplevelser som vi i branschen skapar är högt uppskattade, säger Henrik Åström, marknadsdirektör på Spendrups.

En stor andel av svenska folket planerar också att vara aktiva i det gröna i form av att vandra (30 procent) och cykla (25 procent). Bland de upp till 45 år finns även ett stort intresse för att tälta (18 procent). Det visar också att efterfrågan på vandrings- och cykelguider är stor. 40 procent vill leva mer hälsosamt och nästan lika många klimatsmart. Och den här insikten ser man också att besöksnäringen har tagit till sig med att anpassa mat- och dryckeserbjudanden för den aktive semestraren i form av hotellpaket samt mat- och dryckespaket, både att kunna äta på plats och för take-away.  

Även om man planerar att besöka offentliga lokaler i mindre utsträckning finns en stor vilja att stötta lokala aktörer (33 procent), inte minst bland de yngre (40 procent av de upp till 25 år). Intresset för olika former av take-away och hemleveranser är stort. Take-away (46 procent), förbeställning (37 procent), hemleveranser (36 procent), beställa och hämta utanför (34 procent). Störst är intresset för varm färdiglagad mat (50 procent) men även kyld färdiglagad mat (34 procent), ”nästanlagat” (30 procent), matkasse med råvaror (30 procent), dryckespaket (23 procent) och ingredienskit för drinkar (21 procent) lockar.  

Men hur mycket oro skapar pandemin sommarens planer? Knappt hälften vill undvika att träffa nya människor och lika många är oroade av de ska smittas av personalen på hotell, restaurang och barer. Ett säkert avstånd mellan borden – både ute och inne – är det viktigaste för att man ska känna sig trygg.  

./. 

För mer information kontakta: 

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. 0708 95 25 67. Rose-marie.hertzman@spendrups.se

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye