Specsavers Sweden ABSpecsavers Sweden AB

Specsavers vann uppdraget att värna statligt anställdas ögonhälsa

Optikkedjan Specsavers har vunnit upphandlingen av arbetsglasögon till medarbetare inom landets samtliga myndigheter. Det innebär att statligt anställda framöver ska vända sig till Specsavers för att prova ut bildskärmsglasögon.

Omkring 30 000 statligt anställda får varje år arbetsglasögon såsom bildskärmsglasögon och skyddsglasögon genom sin arbetsgivare. Specsavers vann den nya upphandlingen av arbetglasögon till personer som arbetar i statens tjänst, vilket innebär att statliga anställda från och med den 1 april 2019 i första hand ska införskaffa sina glasögon i någon av Specsavers butiker.

– Vi är mycket stolta över ha vunnit upphandlingen, och vi kan bevisligen erbjuda bra tjänster och har stor erfarenhet av att möta människors behov som rör synen. Vår ambition är att förbättra svenskarna ögonhälsa, och att få ta hand om statens anställda vid val av bildskärms- och skyddsglasögon känns hedrande, säger Marita Bertilson, Sverigechef på Specsavers.

Specsavers vann upphandlingen i konkurrens med flera optikkedjor och det nya avtalet varar fyra år.

Anställda som arbetar minst en timme per dag framför bildskärm har rätt till en synundersökning som bekostas av arbetsgivaren. Om undersökningen visar att det finns behov av särskilda glasögon som är utprovade för bildskärmsarbete bekostas dessa av arbetsgivaren.

Anställda som arbetar i en miljö som kräver personlig skyddsutrustning har rätt till receptslipade CE-märkta skyddsglasögon som betalas av arbetsgivaren om en synundersökning visar att det finns ett behov av det.

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

100 000 svenskar omedvetet drabbade av lömsk ögonsjukdom8.3.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

100 000 svenskar vet inte om att de bär på den lömska folksjukdomen glaukom (grön starr). På söndag inleds Världsglaukomveckan och det viktigaste budskapet är att kolla ögonen i tid. Något som författaren Denise Rudberg, Specsavers ögonhälsoambassadör är i högsta grad medveten om: – Min mormor drabbades och jag märkte hur det påverkade hennes livskvalitet, jag går och kontrollerar mina ögon regelbundet, säger hon.

Inför sportlovet: 2 av 3 svenskar skyddar ej ögonen med solglasögon på vintern24.1.2019 10:34:02 CETPressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och vintersolen kan vara ännu mer skadlig än under sommarhalvåret. Men 2 av 3 svenskar, 65 procent, skyddar inte sina ögon med solglasögon under soliga vinterdagar. – Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen och det gäller även vintertid, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers, som också ger tips på hur man skyddar sina ögon på vintern.