Specsavers Sweden ABSpecsavers Sweden AB

Specsavers vann uppdraget att värna statligt anställdas ögonhälsa

Optikkedjan Specsavers har vunnit upphandlingen av arbetsglasögon till medarbetare inom landets samtliga myndigheter. Det innebär att statligt anställda framöver ska vända sig till Specsavers för att prova ut bildskärmsglasögon.

Omkring 30 000 statligt anställda får varje år arbetsglasögon såsom bildskärmsglasögon och skyddsglasögon genom sin arbetsgivare. Specsavers vann den nya upphandlingen av arbetglasögon till personer som arbetar i statens tjänst, vilket innebär att statliga anställda från och med den 1 april 2019 i första hand ska införskaffa sina glasögon i någon av Specsavers butiker.

– Vi är mycket stolta över ha vunnit upphandlingen, och vi kan bevisligen erbjuda bra tjänster och har stor erfarenhet av att möta människors behov som rör synen. Vår ambition är att förbättra svenskarna ögonhälsa, och att få ta hand om statens anställda vid val av bildskärms- och skyddsglasögon känns hedrande, säger Marita Bertilson, Sverigechef på Specsavers.

Specsavers vann upphandlingen i konkurrens med flera optikkedjor och det nya avtalet varar fyra år.

Anställda som arbetar minst en timme per dag framför bildskärm har rätt till en synundersökning som bekostas av arbetsgivaren. Om undersökningen visar att det finns behov av särskilda glasögon som är utprovade för bildskärmsarbete bekostas dessa av arbetsgivaren.

Anställda som arbetar i en miljö som kräver personlig skyddsutrustning har rätt till receptslipade CE-märkta skyddsglasögon som betalas av arbetsgivaren om en synundersökning visar att det finns ett behov av det.

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder10.10.2019 10:06:03 CESTPressmeddelande

Idag är det World Sight Day som uppmärksammar det faktum att ögonsjukdomar och ögonskador orsakar både stort mänskligt lidande och stora samhällsekonomiska kostnader – nära en kvarts miljon svenskar väntas till exempel ha en synnedsättning år 2030. –Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, PR-chef Sverige på Specsavers som tillsammans med Synskadades riksförbund, SRF, presenterat siffrorna i rapporten Ögonhälsan i Sverige.