Studentlitteratur AB

Spelifiering i klassrummet - Att motivera eleverna och ge dem ett tydligare sammanhang i skolan

Dela
En av de mest kunniga inom gamification inte bara i Sverige utan kanske i världen är Adam Palmquist. I sin nya bok ”Det spelifierade klassrummet” förmedlar han hur läraren kan använda spelifiering i sin formativa bedömning enligt de svenska läroplanerna.

Adam Palmquist har bakgrund inom både utbildnings- och museivärlden, han har arbetat som konceptutvecklare för olika spelstudios i Sverige och varit med och tagit fram olika digitala läromedel och pedagogiska spel. Genom sitt breda kunnande om gamification och lärande är Adam ofta anlitad av myndigheter, skolor, högskolor och inkubatorsverksamheter som pedagogisk rådgivare men han föreläser också flitigt över hela Skandinavien.

”Det spelifierade klassrummet”

Nu har Adam Palmquist samlat sina tankar i ”Det spelifierade klassrummet” som är den första renodlade boken på svenska om gamification och lärande.

– Dagens digitala spel är designade för att vi ska bli engagerade och fokuserade när vi spelar dem. Deras sätt att motivera oss kan med fördel användas inom andra områden, till exempel för att engagera elever, för att få dem att prestera bättre och uppleva ett tydligare sammanhang i skolan. Gamification handlar inte om att spela spel utan om hur kognitionsvetenskap, pedagogik och psyko­logi tillsammans kan öka engagemang och arbetsglädje i skolan, menar han.

I sin bok går Adam igenom olika teorier om hur vi människor motiveras och hur vi lär oss. Även om det är en intressant läsning för vem som helst så vänder den sig först och främst till lärare i grund- och gymnasieskola genom att den speglar spelifieringens verktyg mot de svenska läroplanerna och hur de kan användas i olika lärandesituationer. Adam beskriver också hur metoden effektivt kan användas för att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.

Hör Adam Palmquist berätta mer!

Adam Palmquist och bokverket presenteras lite närmare torsdag 22 mars på Insert Coins kontor Vasaplatsen 8 i Göteborg – men det blir också ett bra tillfälle att inspireras kring hur gamification kan användas i e-lärande, användardesign och annat motivationsarbete. Har du inte möjlighet att komma vid detta tillfälle finns även möjlighet att se Palmquist föreläsa under SETT-dagarna 11-13 april där även en bokrelease av hans bok kommer att hållas.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
221 00 Lund

046-31 20 00https://www.studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye