Spelifiering i klassrummet - Att motivera eleverna och ge dem ett tydligare sammanhang i skolan

En av de mest kunniga inom gamification inte bara i Sverige utan kanske i världen är Adam Palmquist. I sin nya bok ”Det spelifierade klassrummet” förmedlar han hur läraren kan använda spelifiering i sin formativa bedömning enligt de svenska läroplanerna.

Adam Palmquist har bakgrund inom både utbildnings- och museivärlden, han har arbetat som konceptutvecklare för olika spelstudios i Sverige och varit med och tagit fram olika digitala läromedel och pedagogiska spel. Genom sitt breda kunnande om gamification och lärande är Adam ofta anlitad av myndigheter, skolor, högskolor och inkubatorsverksamheter som pedagogisk rådgivare men han föreläser också flitigt över hela Skandinavien.

”Det spelifierade klassrummet”

Nu har Adam Palmquist samlat sina tankar i ”Det spelifierade klassrummet” som är den första renodlade boken på svenska om gamification och lärande.

– Dagens digitala spel är designade för att vi ska bli engagerade och fokuserade när vi spelar dem. Deras sätt att motivera oss kan med fördel användas inom andra områden, till exempel för att engagera elever, för att få dem att prestera bättre och uppleva ett tydligare sammanhang i skolan. Gamification handlar inte om att spela spel utan om hur kognitionsvetenskap, pedagogik och psyko­logi tillsammans kan öka engagemang och arbetsglädje i skolan, menar han.

I sin bok går Adam igenom olika teorier om hur vi människor motiveras och hur vi lär oss. Även om det är en intressant läsning för vem som helst så vänder den sig först och främst till lärare i grund- och gymnasieskola genom att den speglar spelifieringens verktyg mot de svenska läroplanerna och hur de kan användas i olika lärandesituationer. Adam beskriver också hur metoden effektivt kan användas för att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.

Hör Adam Palmquist berätta mer!

Adam Palmquist och bokverket presenteras lite närmare torsdag 22 mars på Insert Coins kontor Vasaplatsen 8 i Göteborg – men det blir också ett bra tillfälle att inspireras kring hur gamification kan användas i e-lärande, användardesign och annat motivationsarbete. Har du inte möjlighet att komma vid detta tillfälle finns även möjlighet att se Palmquist föreläsa under SETT-dagarna 11-13 april där även en bokrelease av hans bok kommer att hållas.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.