Spendrups Bryggeri planterar basketfrön i Vårby

I Vårby finns ingen organiserad basketverksamhet. Det ville Jonas Morin ändra på och därför startade han projektet 100 kids i Vårby, med stöd från Loka Heroes. För att nå ut till barn och ungdomar och få basketen att växa i Vårby använder projektet en annorlunda väg. Med hjälp av medarbetarna på Spendrups Bryggeri ska 25 basketfrön planteras. Först ut är VD Fredrik Spendrup.

”Ett basketfrö är en boll med ett välkomstbrev som placeras någonstans i Vårby. Det kan vara på skolor, torg eller i trappuppgångar. Förhoppningen är att personen som hittar bollen ska börja studsa och gro till en basketspelare,” berättar initiativtagaren Jonas Morin.

”Det finns många barn och ungdomar i Vårby som skulle må bra av att få spela basket. Där behovet för basket är som störst är ofta där resurserna saknas som mest och det är där vi kommer in i bilden. Det är viktigt för oss att engagera oss lokalt och det ska därför bli jättekul att följa basketfrönas väg mot mer basket i Vårby,” säger Fredrik Spendrup, VD Spendrups Bryggeri.

Den som hittar basketbollen ombeds ta med sina vänner till Hang Out Friday i Vårbyhallen en fredagskväll för där väntar fina priser. Hang Out Friday är spontanbasket för alla som vill, som en del i projektet 100 Kids i Vårby.

Med på resan är också ambassadörerna Ison & Fille. Hip-hop artisterna växte upp i Bredäng och Vårberg och basket ligger dem varmt om hjärtat.

“Vi träffades som unga när vi spelade basket i JKS Bredäng. Vi tycker basket är en av världens bästa sporter och vill göra det möjligt för fler att börja spela. Därför kommer vi hjälpa till att plantera basketfrön,” berättar Ison & Fille.

Kom till utanför Vårby Bibliotek på fredag 21/10 kl. 11 när Fredrik Spendrup planterar det första basketfröet! Medarbetarna på Spendrups Bryggeri kommer sen att placera ut en boll varje dag i 25 dagar med start 24/10.

Mer om Loka Heroes

Loka Heroes är ett initiativ från Loka och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans ska vi hitta, stötta och peppa människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket.

Loka Heroes-projekt kan handla om allt från att starta en klubb i ett område där det saknas, till att skapa möjligheter för nyanlända svenskar att ta första stegen in samhället med hjälp av basket.

Projekten presenteras löpande presenteras på Loka Heros hemsida och Facebooksida för att inspirera fler att göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

Länkar:

Kolla in lanseringsfilmen - https://www.youtube.com/watch?v=UJpu0MqlujY

Läs mer om projektet här – www.lokaheroes.se

Intervjun med Fredrik Spendrup -  https://youtu.be/bYrgwdgjf2c

Loka Heroes på Facebook - https://www.facebook.com/lokaheroes/

Kontaktuppgifter:

Marknadschef Loka - Anna Lidstöm   anna.lidstrom@spendrups.se +46 (0)70-182 78 73

Presschef Spendrups - Rose–Marie Hertzman  Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se  +46 (0)70-283 02 75

Marknadsansvarig SBBF – Johannes Wohlert johannes.wohlert@basket.se +46 (0)70-435 99 25

Ansvarig byrå: Håkanson United

Webbyrå: Holy

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz

OM LOKA

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

OM SVENSKA BASKETBOLLFÖRBUNDET

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept NIGHT RIDER återvänder9.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets succé är det dags igen för NIGHT RIDER att inta Gröna Lund i samarbete med Heineken. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt. Biljetterna släpps 16 juni kl 12.00.

OMAKA Kallsup 4,5 % burk återkallas 3.6.2022 16:46:31 CEST | Pressmeddelande

Spendrups återkallar OMAKA Kallsup, 4,5 % burk 33 cl med bäst-före-datum 31 augusti 2022. Vi har fått in en reklamation att burken exploderade vid öppning. Vår utredning har visat på att kolsyran och alkoholhalten har ökat sedan tappningstillfället vilken tyder på att ölen efterjäser och därmed kan orsaka högt tryck i burken. Vi återkallar därför produkten. Det är ingen hälsorisk med produkten men det kan finnas risk för att man kan skära sig på burken om den exploderar. Produkten har levererats till Systembolag i Stockholmsregionen och enstaka restauranger. Konsumenter som har OMAKA Kallsup 4,5 % med bäst-före-datum 22-08-31 ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Spendrups tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.