Spendrups Bryggeri planterar basketfrön i Vårby

I Vårby finns ingen organiserad basketverksamhet. Det ville Jonas Morin ändra på och därför startade han projektet 100 kids i Vårby, med stöd från Loka Heroes. För att nå ut till barn och ungdomar och få basketen att växa i Vårby använder projektet en annorlunda väg. Med hjälp av medarbetarna på Spendrups Bryggeri ska 25 basketfrön planteras. Först ut är VD Fredrik Spendrup.

”Ett basketfrö är en boll med ett välkomstbrev som placeras någonstans i Vårby. Det kan vara på skolor, torg eller i trappuppgångar. Förhoppningen är att personen som hittar bollen ska börja studsa och gro till en basketspelare,” berättar initiativtagaren Jonas Morin.

”Det finns många barn och ungdomar i Vårby som skulle må bra av att få spela basket. Där behovet för basket är som störst är ofta där resurserna saknas som mest och det är där vi kommer in i bilden. Det är viktigt för oss att engagera oss lokalt och det ska därför bli jättekul att följa basketfrönas väg mot mer basket i Vårby,” säger Fredrik Spendrup, VD Spendrups Bryggeri.

Den som hittar basketbollen ombeds ta med sina vänner till Hang Out Friday i Vårbyhallen en fredagskväll för där väntar fina priser. Hang Out Friday är spontanbasket för alla som vill, som en del i projektet 100 Kids i Vårby.

Med på resan är också ambassadörerna Ison & Fille. Hip-hop artisterna växte upp i Bredäng och Vårberg och basket ligger dem varmt om hjärtat.

“Vi träffades som unga när vi spelade basket i JKS Bredäng. Vi tycker basket är en av världens bästa sporter och vill göra det möjligt för fler att börja spela. Därför kommer vi hjälpa till att plantera basketfrön,” berättar Ison & Fille.

Kom till utanför Vårby Bibliotek på fredag 21/10 kl. 11 när Fredrik Spendrup planterar det första basketfröet! Medarbetarna på Spendrups Bryggeri kommer sen att placera ut en boll varje dag i 25 dagar med start 24/10.

Mer om Loka Heroes

Loka Heroes är ett initiativ från Loka och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans ska vi hitta, stötta och peppa människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket.

Loka Heroes-projekt kan handla om allt från att starta en klubb i ett område där det saknas, till att skapa möjligheter för nyanlända svenskar att ta första stegen in samhället med hjälp av basket.

Projekten presenteras löpande presenteras på Loka Heros hemsida och Facebooksida för att inspirera fler att göra skillnad i samhället med hjälp av basket.

Länkar:

Kolla in lanseringsfilmen - https://www.youtube.com/watch?v=UJpu0MqlujY

Läs mer om projektet här – www.lokaheroes.se

Intervjun med Fredrik Spendrup -  https://youtu.be/bYrgwdgjf2c

Loka Heroes på Facebook - https://www.facebook.com/lokaheroes/

Kontaktuppgifter:

Marknadschef Loka - Anna Lidstöm   anna.lidstrom@spendrups.se +46 (0)70-182 78 73

Presschef Spendrups - Rose–Marie Hertzman  Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se  +46 (0)70-283 02 75

Marknadsansvarig SBBF – Johannes Wohlert johannes.wohlert@basket.se +46 (0)70-435 99 25

Ansvarig byrå: Håkanson United

Webbyrå: Holy

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz

OM LOKA

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

OM SVENSKA BASKETBOLLFÖRBUNDET

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!19.10.2017 09:54Pressmeddelande

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.