Spendrups vill hitta 1000 goda idéer

Spendrups tar nu nästa steg i sitt hållbarhetsarbete och bjuder in medarbetare, kunder och affärspartners till att bidra med lösningar som kan förbättra branschen i en hållbar riktning. Initiativet heter “1000 goda idéer - hållbara lösningar för kommande generationer”.

Det svenska familjeföretaget Spendrups Bryggeri drivs idag av familjemedlemmar i fjärde generationen. Att arbeta långsiktigt och med hållbarhet i fokus är en grundläggande del i verksamheten. För att ta ytterligare kliv framåt i hållbarhetsarbetet har Spendrups nu valt att aktivera sin så kallade Generationsfond och rikta den mot hållbara insatser.

– Med vår långa historia som familjeföretag handlar hållbarhet på Spendrups om att arbeta för kommande generationer. Vi behöver driva ett hållbarhetsarbete i framkant för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft. Vi kan göra mycket på egen hand, men genom att arbeta tillsammans med andra i vår värdekedja kan vi göra ännu mer skillnad, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Spendrups har sedan många år tillbaka investerat i hållbarhetsfrämjande åtgärder i sin egen verksamhet. Några exempel är den egna biobränsleanläggningen i Grängesberg, fossilfria transporter och återvunnen plast i förpackningar. Med “1000 goda idéer” är ambitionen att bjuda in kunder, leverantörer och affärspartners för att gemensamt driva innovation på hållbarhetsområdet.

– Vi hoppas på att hitta innovativa och långsiktiga lösningar som gör skillnad på riktigt. Det kan vara alltifrån enkla smarta lösningar i vardagen till stora projekt på strategisk nivå, som ger miljönytta, säger Anna Lidström.

En jury kommer att välja ut idéer och projekt som har förutsättningar för att realiseras och skapa nytta. Juryn består av medarbetare på Spendrups, såsom familjemedlemmen Axel Spendrup men också experter utanför företaget; Sabina du Rietz som forskar och undervisar inom hållbarhetsstyrning och cirkulär ekonomi på Center for Sustainable Business vid Örebro Universitet och Vanessa Butani som är hållbarhetschef på Scandic Hotels, en av Spendrups större kunder.

Läs mer på 1000godaideer.se.

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups Bryggeri, 070 182 78 73. anna.lidstrom@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups Bryggeri, 070 895 25 67. rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

25 000 liter festivalöl riskerar att vaskas13.8.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Inför årets alla festivaler har Norrlands Ljus tagit fram en ny burk – speciellt anpassad för att avnjutas till toner av riktigt bra livemusik. Festivalsommaren ställdes in men ölen i den snygga burken finns kvar. Däremot finns den inte på butikshyllorna bland Systembolagets ordinarie sortiment och riskerar därför att falla i glömska. För att undvika onödigt resursslöseri släpps ölen nu till försäljning genom Systembolagets beställningssortiment.

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager6.8.2020 17:32:02 CESTPressmeddelande

Gotlands Bryggeri återkallar Wisby Alkoholfri Lager från Systembolaget och restauranger som en försiktighetsåtgärd. Det gäller flaskor med bäst före 26.10.2020, 02.11.2020 och 10.05.2021. På innehållsförteckningen saknas information om att ölet innehåller vetemalt. Eftersom vetemalt är en allergen återkallas därför all Wisby Alkoholfri Lager. Produkten har inte funnits i detaljhandeln. Wisby Lager 4,7 % alk. innehåller inte vetemalt. Gotlands Bryggeri tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver. Wisby Alkoholfri Lager med korrekt innehållsförteckning kommer åter att finnas för leverans från mitten av september. Gotlands Bryggeri beklagar det inträffade.

Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester 3.7.2020 13:42:39 CESTPressmeddelande

Det blir en annorlunda sommar, på många sätt. Men att allt inte är ”som vanligt” behöver inte bara vara negativt. Det visade sig när Spendrups Bryggeri frågade 1000 svenskar om hur deras sommarplaner ser ut. Genom begränsningar och mer tid för reflektion ser man värdet i att vara på hemmaplan och tar tillvara mer på de små stunderna varje dag – och här spelar god mat och dryck spelar en avgörande roll.