Spendrups Bryggeri AB

Spendrups vill hitta 1000 goda idéer

Dela
Spendrups tar nu nästa steg i sitt hållbarhetsarbete och bjuder in medarbetare, kunder och affärspartners till att bidra med lösningar som kan förbättra branschen i en hållbar riktning. Initiativet heter “1000 goda idéer - hållbara lösningar för kommande generationer”.

Det svenska familjeföretaget Spendrups Bryggeri drivs idag av familjemedlemmar i fjärde generationen. Att arbeta långsiktigt och med hållbarhet i fokus är en grundläggande del i verksamheten. För att ta ytterligare kliv framåt i hållbarhetsarbetet har Spendrups nu valt att aktivera sin så kallade Generationsfond och rikta den mot hållbara insatser. 

– Med vår långa historia som familjeföretag handlar hållbarhet på Spendrups om att arbeta för kommande generationer. Vi behöver driva ett hållbarhetsarbete i framkant för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft. Vi kan göra mycket på egen hand, men genom att arbeta tillsammans med andra i vår värdekedja kan vi göra ännu mer skillnad, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups. 

 Spendrups har sedan många år tillbaka investerat i hållbarhetsfrämjande åtgärder i sin egen verksamhet. Några exempel är den egna biobränsleanläggningen i Grängesberg, fossilfria transporter och återvunnen plast i förpackningar. Med “1000 goda idéer” är ambitionen att bjuda in kunder, leverantörer och affärspartners för att gemensamt driva innovation på hållbarhetsområdet.  

– Vi hoppas på att hitta innovativa och långsiktiga lösningar som gör skillnad på riktigt. Det kan vara alltifrån enkla smarta lösningar i vardagen till stora projekt på strategisk nivå, som ger miljönytta, säger Anna Lidström.  

En jury kommer att välja ut idéer och projekt som har förutsättningar för att realiseras och skapa nytta. Juryn består av medarbetare på Spendrups, såsom familjemedlemmen Axel Spendrup men också experter utanför företaget; Sabina du Rietz som forskar och undervisar inom hållbarhetsstyrning och cirkulär ekonomi på Center for Sustainable Business vid Örebro Universitet och Vanessa Butani som är hållbarhetschef på Scandic Hotels, en av Spendrups större kunder.  

Läs mer på 1000godaideer.se. 

För mer information, kontakta:  

Anna Lidström, hållbarhetschef Spendrups Bryggeri, 070 182 78 73. anna.lidstrom@spendrups.se 

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups Bryggeri, 070 895 25 67. rose-marie.hertzman@spendrups.se

Nyckelord

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye