Spjutspetsteknik gör österlenby förnybar

Sol, vind och ett rejält batteri. Det är grunden i det som nu försörjer den lilla byn Simris på Österlen i Skåne. På onsdagen invigdes Sveriges första lokala energisystem av Jennie Nilsson, ordförande i riksdagens näringsutskott. Det är E.ON som ser till att de cirka 140 hushållen blir försörjda av förnybar el.

Jennie Nilsson, ordförande Näringsutskottet Riksdagen, Johan Mörnstam, vd E.ON Energidistribution, Karl-Erik Olsson, Kommunalråd Simrishamn,  Anneli Hulthén, Landshövding Skåne Län
Jennie Nilsson, ordförande Näringsutskottet Riksdagen, Johan Mörnstam, vd E.ON Energidistribution, Karl-Erik Olsson, Kommunalråd Simrishamn, Anneli Hulthén, Landshövding Skåne Län

- Detta är ett mycket spännande projekt och vi visar här en möjlig utvecklingsväg för elnätet, säger Johan Mörnstam, VD på E.ON Energidistribution.

- Att vara helt beroende av sol och vind ställer speciella krav på elnätet. Det är viktigt att hålla rätt spänning och frekvens när elen kommer från källor som varierar i sin produktion. Därför använder vi här den senaste tekniken som vi satt samman på ett helt nytt sätt, fortsätter Johan Mörnstam.

Grunden är att kunderna som är kopplade till det lokala energisystemet inte ska påverkas i sin vardag. Modern styrutrustning går in och styr delar av de boendes elanvändning.

- Utmaningen är att kunderna inte ska tappa i komfort. Styrningen kan handla om att flytta elanvändning någon minut åt ena eller andra hållet. Går värmepumpen igång fem minuter senare eller startar varmvattenberedaren fem minuter tidigare, kommer ingen att märka det, samtidigt som systemet kan kapa effekttoppar och elproduktionen blir mera effektiv, säger Staffan Sjölander, projektledare.

De boende i Simris kommer hela tiden kunna följa byns elproduktion och byns elanvändning i realtid via nätet. Här visas också vilka produktionskällor som levererar in el och laddningsnivån på batteriet.

Projektet är en del av det stora EU-projektet Interflex där sex spjutspetsprojekt i Europa ingår. Tekniken har levererats av några av världens ledande företag inom sina nischer. Italienska Loccioni har levererat batterienheterna och dess kontrollsystem, amerikanska ENcorp har levererat det lokala styrsystemet, svenska Coromatic som levererat reservkraftverk och Holtab som levererat en smart nätstation.

E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week21.5.2018 10:03Pressmeddelande

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö17.5.2018 06:00Pressmeddelande

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.