Spjutspetsteknik gör österlenby förnybar

Sol, vind och ett rejält batteri. Det är grunden i det som nu försörjer den lilla byn Simris på Österlen i Skåne. På onsdagen invigdes Sveriges första lokala energisystem av Jennie Nilsson, ordförande i riksdagens näringsutskott. Det är E.ON som ser till att de cirka 140 hushållen blir försörjda av förnybar el.
Jennie Nilsson, ordförande Näringsutskottet Riksdagen, Johan Mörnstam, vd E.ON Energidistribution, Karl-Erik Olsson, Kommunalråd Simrishamn,  Anneli Hulthén, Landshövding Skåne Län
Jennie Nilsson, ordförande Näringsutskottet Riksdagen, Johan Mörnstam, vd E.ON Energidistribution, Karl-Erik Olsson, Kommunalråd Simrishamn, Anneli Hulthén, Landshövding Skåne Län

- Detta är ett mycket spännande projekt och vi visar här en möjlig utvecklingsväg för elnätet, säger Johan Mörnstam, VD på E.ON Energidistribution.

- Att vara helt beroende av sol och vind ställer speciella krav på elnätet. Det är viktigt att hålla rätt spänning och frekvens när elen kommer från källor som varierar i sin produktion. Därför använder vi här den senaste tekniken som vi satt samman på ett helt nytt sätt, fortsätter Johan Mörnstam.

Grunden är att kunderna som är kopplade till det lokala energisystemet inte ska påverkas i sin vardag. Modern styrutrustning går in och styr delar av de boendes elanvändning.

- Utmaningen är att kunderna inte ska tappa i komfort. Styrningen kan handla om att flytta elanvändning någon minut åt ena eller andra hållet. Går värmepumpen igång fem minuter senare eller startar varmvattenberedaren fem minuter tidigare, kommer ingen att märka det, samtidigt som systemet kan kapa effekttoppar och elproduktionen blir mera effektiv, säger Staffan Sjölander, projektledare.

De boende i Simris kommer hela tiden kunna följa byns elproduktion och byns elanvändning i realtid via nätet. Här visas också vilka produktionskällor som levererar in el och laddningsnivån på batteriet.

Projektet är en del av det stora EU-projektet Interflex där sex spjutspetsprojekt i Europa ingår. Tekniken har levererats av några av världens ledande företag inom sina nischer. Italienska Loccioni har levererat batterienheterna och dess kontrollsystem, amerikanska ENcorp har levererat det lokala styrsystemet, svenska Coromatic som levererat reservkraftverk och Holtab som levererat en smart nätstation.

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.