Splittrad utveckling av husbyggnadsinvesteringarna 2021

Som helhet ökade de påbörjade husbyggnadsinvesteringarna med 3 procent 2021 jämfört med 2020 enligt Navets senaste byggmarknadsrapport Marknadstrender Bygg.

Husbyggnad

Utvecklingen var dock splittrad i de olika regionerna, inte minst gäller det storstadslänen, säger Magnus Klein, som är konjunkturansvarig på Navet AB. I Stockholms län föll investeringarna med över 10 procent under förra året, medan volymen ökade med 25 respektive 3 procent i Västra Götalands och Skåne län. Nedgången i Stockholms län innebär att regionen förra året svarade för 23 procent av hela rikets husbyggnadsvolym, vilket kan jämföras med 27 procent 2020. Magnus Klein förklarar nedgången i Stockholm med fallande husbyggnadsinvesteringar inom offentlig sektor och inom kontor, handel och hotell. Tittar man på utvecklingen i hela Sverige och undantar de tre storstadslänen växte de påbörjade husbyggnadsinvesteringarna med 5 procent 2021 jämfört med 2020.

Källa Navet AB.

Husbyggnad