Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Diageo är världens största spritföretag med representation i 180 länder och är börsnoterade i New York och London. De har ett hundratal spritsorter i sin portfölj och representerar flera välkända varumärken som Smirnoff, Smirnoff Ice, Gordons Gin, Baileys, Captain Morgan och Johnny Walker. Spring Wine & Spirits har en stark position på marknaden både när det gäller HoReCa och Systembolaget. Avtalet innebär att både Spring Wine & Spirits och Spendrups nu kan erbjuda sina kunder en ännu bredare dryckesportfölj till restaurangerna och grossister.

– Det nya samarbetet med Spring Wine & Spirits och Spendrups gör det möjligt för oss att utöka vår närvaro på den svenska marknaden. Tillsammans kommer vi att fortsätta att utveckla de goda kundrelationerna som våra medarbetare har byggt upp under åren, säger Eray Cayirli, Commercial Director, Nordics på Diageo.

Mer om Spring Wine & Spirits

Spring Wine & Spirits är den ledande leverantören av vin och sprit till restaurangmarknaden i Sverige och en av de största leverantörerna till Systembolaget. Företaget grundades 1995 då importmonopolet släpptes och är ett dotterbolag till Spendrups. Under hösten kommer Spring Wine & Spirits förstärkas med två medarbetare från Diageo Sverige.

Mer om Spendrups Bryggeri

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. www.spendrups.se

Mer om Diageo

Diageo är en världsledande dryckeskoncern med ett stort utbud varumärken inom alkoholhaltiga drycker som sträcker sig över sprit, öl och vin. Varumärkesportföljen inkluderar; Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan’s and Windsor whiskies, Smirnoff, Cîroc and Ketel One vodka, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray och Guinness. Diageo är ett globalt företag med verksamhet i över 180 länder. Företaget är listat på både New York- (DEO) och Londonbörsen (DGE). För mer information om Diageo och vår varumärkesportfölj, besök oss på Diageo.com. Vi arbetar för att främja ansvarsfullt drickande genom att erbjuda information på DRINKiQ.com.

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.