FastighetsägarnaFastighetsägarna

Stadskärnorna växer när innehållet förändras

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

I samarbete med Fastighetsägarna kartlägger HUI Research alla Sveriges 104 stadskärnor ur ett kommersiellt perspektiv inom ramen för Cityindex. Kartläggningen omfattar bland annat omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restaurangnäring, hotell och kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer).

Cityindex visar att stadskärnornas totala försäljning preliminärt ökade med 0,4 procent under 2018. Hotell var den bransch som bidrog mest till ökningen med en tillväxt om 4 procent följt av kommersiell service som ökade med 3 procent. Sällanköpsvaruhandeln, som är den bransch som omsättningsmässigt står för den största försäljningen i stadskärnorna, utvecklades negativt med drygt 2 procent och sämst gick det för modehandeln som backade med 3 procent.

– Det vi nu ser är att stadskärnan förändras, förändringen är ett resultat av våra nya konsumtionsmönster. Just nu är vi inne i en tid då många stadskärnorna ser över hur de ska kunna erbjuda rätt utbud. Förändring är en naturlig del av stadsutveckling, det är så våra städer har utvecklats genom alla tider. Ny efterfrågan driver utveckling, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef Fastighetsägarna Syd.

Storstäderna uppvisade högst tillväxt med 1 procent följt av kategorin större städer och småstäder. Medelstora städer utvecklades något negativt.

– Stadskärnor har en stor potential i att möta framtidens konsumenter där de befinner sig, men resan dit är tuff när gamla strukturer och affärsmodeller ifrågasätts och nya växer fram, säger Michael Cronholm, COO HUI Research.

Ur ett regionalt perspektiv uppvisade stadskärnor i Svealand högst tillväxt med 0,6 procent följt av stadskärnor i Götaland. Norrländska stadskärnor hade en negativ tillväxt och minskade med 0,5 procent.­­

Förklaring stadskategorier

Storstad: Mer än 150 000 invånare i tätorten
Större stad: 37 500-149 999 invånare i tätorten
Medelstor stad: 15 000-37 499 invånare i tätorten
Småstad: 10 000-14 999 invånare i tätorten

Mer information:

Under 2019 inledde Fastighetsägarna och HUI Research ett nytt samarbete kring Cityindex för att mäta utvecklingen i alla Sveriges 104 stadskärnor. Cityindex är en objektiv rikstäckande kartläggning av Sveriges stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Syftet med samarbetet är att ge fastighetsägare, kommuner och organisationer ett kvalitativt beslutsunderlag som ska ligga till grund för stadsutveckling, dialoger och innovation.

För frågor om undersökningen:

Josef Gäreskog, analytiker HUI Research
070-260 80 81, josef.gareskog@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se

Det här lägger vi pengarna på i våra stadskärnor16.10.2019 14:01:00 CESTPressmeddelande

Handla mat, gå och träna, klippa sig och bo över på hotell. Det är saker vi lagt pengar på i våra stadskärnor och som drivit tillväxten under 2018. Totalt under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. Bland städerna som växte mest under 2018 återfinns framför allt mindre städer, med Sandviken, Kinna och Varberg i topp, där etableringar och tillväxt i enskilda branscher lyft utvecklingen. Samtidigt är det storstäderna som bidrar med störst tillväxt i kronor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.