Handelsrådet

Stafettpinnen går vidare i Handelns ekonomiska råd

Ekonomiprofessor Mats Bergman blir ny ordförande i Handelns ekonomiska råd. Samtidigt träder Håkan Frisén, prognoschef på SEB, in som ny medlem.
Håkan Frisén är ny medlem i Handelns ekonomiska råd.

Erik Åsbrink har varit ordförande sedan Handelns ekonomiska råd bildades 2016.

Mina duktiga kollegor och jag har tillsammans byggt upp rådet. Det har varit en spännande resa, i hög grad präglad av pandemin och digitaliseringen. Jag tackar för mig och önskar det nya rådet all lycka till, säger Erik Åsbrink som nu lämnar över stafettpinnen för ordförandeskapet.

Handelns ekonomiska råd startades av arbetsmarknadens parter, de samma som står bakom Handelsrådet, med det övergripande syftet att sprida kunskap och insikter om handelns betydelse för samhället.

Ordförandeskapet går nu över till Mats Bergman, ekonomiprofessor på Södertörns högskola. Också han har varit med från starten.

Jag hoppas Handelns ekonomiska råd kan fortsätta att bidra till debatten om handelns roll och förutsättningar. De omvälvningar som Erik Åsbrink pekar på kommer att ha betydelse även i framtiden och rådet vill gärna bidra till ökad kunskap, både om de utmaningar handeln står inför och om handelns betydelse för samhället, säger Mats Bergman.

Håkan Frisén, analyschef på banken SEB, träder samtidigt in som ny medlem i rådet och tar bland annat med sig 30 års erfarenhet av makroekonomisk och finansiell analys.

I rådet ingår sedan tidigare Cecilia Hermansson, forskare på KTH, och Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm.

Nästa rapport är planerad att lanseras i slutet av maj, med arbetsnamnet ”Hållbarhet hela vägen”. Rapporten kommer att presenteras på Handelsrådets hemsida.

Fakta: Handelns ekonomiska råd

Handelns ekonomiska råd inrättades 2016 av handelns parter. Syftet är att sprida kunskap och insikt om handelns betydelse för samhället.
Rådet är oberoende och ansvarar själv för sina rapporters innehåll och slutsatser.

Mats Bergman, ordförande Handelns ekonomiska råd:
tel 0736 -22 55 37
epost: matsandersbergman@gmail.com

Håkan Frisén är ny medlem i Handelns ekonomiska råd.
Ladda ned bild
Mats Bergman, ny ordförande i Handelns ekonomiska råd. Foto: Janne Lundberg/Fotoform
Ladda ned bild

Handelsrådet

Handelsrådet förenar parterna inom handeln för att öka kunskapen om handelns betydelse i samhället, stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare.

Handelsrådets verksamhet fokuserar på fem verksamhetsområden:
• Arbetsmiljö och säkerhet
• Forskning och utveckling
• Internationellt
• Omställning
• Yrke och kompetens

Handelsrådet är ett samarbete mellan arbetsgivarorganisationerna Fremia och Svensk Handel och arbetstagarorganisationerna Akademikerförbunden, Handelsanställdas förbund och Unionen.

Följ Handelsrådet

Senaste pressmeddelandena från Handelsrådet