Standard för energiledningssystem till nytta vid energideklarationen

Med hjälp av standarden för energiledningssystem, ISO 50001, ska företag och organisationer uppnå en effektivare energianvändning, minskade koldioxidutsläpp samt ökad kostnadseffektivitet och konkurrenskraft. Standarden, som har reviderats, publiceras nu i svensk översättning.

SIS har tillsammans med svenska intressenter deltagit i det internationella arbetet med att revidera standarden under tre års tid. Standarden går att certifiera sig mot.

– Energianvändningen samt produktion, omvandling och distribution av energi kan ha en betydande inverkan på klimat och miljö. Ett aktivt deltagande från svensk sida i standardiseringsarbetet med att identifiera och utveckla nya standarder som kan förbättra energieffektiviteten är synnerligen angeläget, säger Karin Ekström, SIS, Swedish Standards Institute.

Standarden, med den svenska beteckningen SS-EN ISO 50001:2018, fastställer krav för hur man i en organisation inför, underhåller och förbättrar ett energiledningssystem. Ett sådant system syftar till att hjälpa organisationen att arbeta systematiskt och långsiktigt för att ständigt förbättra sin energiprestanda, det vill säga sin energieffektivitet, energianvändning och energikonsumtion.

I den här standarden fastställs ett särskilt krav på att stora företag ska göra en kartläggning av sin energianvändning. Kravet är även fastställt i Lagen om energikartläggning i stora företag, som bygger på ett EU-direktiv.

– Standarden ligger helt rätt i tiden med miljöaspekten. Något som talar för en bred användning är att större företag nu har kravet att avlägga energideklaration och då underlättar såklart implementeringen av standarden, säger Bengt Rydstedt, SIS, Swedish Standards Institute.

Kort om förändringarna

De huvudsakliga förändringarna i den nya versionen är förtydligande av begrepp och ny struktur enligt ISO:s krav för ledningssystemstandarder, nya definitioner, tydligare avsnitt kring energikartläggning och hur organisationer kan förbättra sin energiprestanda. Även högsta ledningens roll i energikartläggningen har förtydligats.

Seminarium 11 december

Välkommen på SIS seminarium om nya ISO 50001, energiledningssystem

SIS standardiseringskommitté SIS/TK 558 Effektiv energianvändning

Karin EkströmProjektledningen SIS/TK 558 Effektiv energianvändning, SIS, Swedish Standards Institute

Foto: Sten Jansin

karin.ekstrom@sis.se

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.