Standard för energiledningssystem till nytta vid energideklarationen

Med hjälp av standarden för energiledningssystem, ISO 50001, ska företag och organisationer uppnå en effektivare energianvändning, minskade koldioxidutsläpp samt ökad kostnadseffektivitet och konkurrenskraft. Standarden, som har reviderats, publiceras nu i svensk översättning.

SIS har tillsammans med svenska intressenter deltagit i det internationella arbetet med att revidera standarden under tre års tid. Standarden går att certifiera sig mot.

– Energianvändningen samt produktion, omvandling och distribution av energi kan ha en betydande inverkan på klimat och miljö. Ett aktivt deltagande från svensk sida i standardiseringsarbetet med att identifiera och utveckla nya standarder som kan förbättra energieffektiviteten är synnerligen angeläget, säger Karin Ekström, SIS, Swedish Standards Institute.

Standarden, med den svenska beteckningen SS-EN ISO 50001:2018, fastställer krav för hur man i en organisation inför, underhåller och förbättrar ett energiledningssystem. Ett sådant system syftar till att hjälpa organisationen att arbeta systematiskt och långsiktigt för att ständigt förbättra sin energiprestanda, det vill säga sin energieffektivitet, energianvändning och energikonsumtion.

I den här standarden fastställs ett särskilt krav på att stora företag ska göra en kartläggning av sin energianvändning. Kravet är även fastställt i Lagen om energikartläggning i stora företag, som bygger på ett EU-direktiv.

– Standarden ligger helt rätt i tiden med miljöaspekten. Något som talar för en bred användning är att större företag nu har kravet att avlägga energideklaration och då underlättar såklart implementeringen av standarden, säger Bengt Rydstedt, SIS, Swedish Standards Institute.

Kort om förändringarna

De huvudsakliga förändringarna i den nya versionen är förtydligande av begrepp och ny struktur enligt ISO:s krav för ledningssystemstandarder, nya definitioner, tydligare avsnitt kring energikartläggning och hur organisationer kan förbättra sin energiprestanda. Även högsta ledningens roll i energikartläggningen har förtydligats.

Seminarium 11 december

Välkommen på SIS seminarium om nya ISO 50001, energiledningssystem

SIS standardiseringskommitté SIS/TK 558 Effektiv energianvändning

Karin EkströmProjektledningen SIS/TK 558 Effektiv energianvändning, SIS, Swedish Standards Institute

Foto: Sten Jansin

karin.ekstrom@sis.se

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37Pressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00Pressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.