Stark månad för modehandeln

| Butiker och e-handel | Mars 2022-2021 | Mars 2022-2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat 2022/2019 |
| Kläder |
35,9 % |
8,0 % | 23,6 % | -2,3 % |
| Skor | 49,6 % | -12,9 % | 8,3 % | -28,3 % |
Kommentarer från Svensk Handel
- Vi kan konstatera att föregående månads positiva siffror inte var en tillfällighet, utan att modehandeln nu på allvar verkar återhämta sig efter mer än två oerhört tuffa år. Det finns ett behov av att uppdatera garderoben när allt fler återgår till kontorsarbete och sociala aktiviteter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
- Den försmak av våren som stora delar av Sverige bjöds på under inledningen av mars bidrog till att allt fler sökte sig till butikerna för att köpa nya vårkläder, vilket också märks av i månadens Stilindex. Tydliga säsonger är något som historiskt gynnat modehandeln säger Mats Hedenström.
- Samtidigt som vi gläds åt den positiva försäljningsutvecklingen finns det en del mörka moln som oroar. Omvärldsläget påverkar branschen. Förseningar från Asien och dyra fraktpriser, i kombination med pandemisituationen i Kina och Rysslands krig mot Ukraina är något som oroar våra medlemmar, avslutar Mats Hedenström.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och tillförordnad vd är Ola Axelsson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


