Starkare byggkonjunktur ger 8 700 fler sysselsatta

Branschorganisationen Byggföretagen prognostiserar en stark återhämtning för bygg- och anläggning. - Antalet sysselsatta ökar med 8 700 personer fram till 2022. Byggmarknaden påverkas positivt av en bostadsinjektion, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Förra vårens mest dystra scenarion har undvikits. Enligt Byggföretagen började varslen falla tillbaka under slutet av 2020. Byggföretagen räknar med 53 000 påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus under 2020. För 2021 och 2022 är prognosen 57 000 respektive 59 500.

- Bostadsbyggandet ökar igen efter några sämre år. Pandemin har påverkat nybyggnationen mindre än t ex det skärpta amorteringskravet. Nu finns möjlighet till ett nytt momentum så länge politiken inte gör det svårare för vanliga löntagare att låna, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Bygg- och anläggningsbranschens sammanlagda investeringsvolym, som innefattar bostäder, lokaler och anläggningar, ökar från 535 miljarder kronor under 2020 till 554 miljarder kronor 2021.

- Samtidigt har regeringen inte gjort någon extrasatsning på infrastrukturen under pandemin. Vi räknar också med att det offentliga anläggningsbyggandet minskar redan 2022, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Totalt bedömer Byggföretagen att Sveriges BNP växer med 3,4 procent under innevarande år.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Kunskapsbank ska samla byggbranschen mot oseriösa aktörer9.3.2021 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Idag öppnar en ny Kunskapsbank mot fusk och regelbrott i byggbranschen. I Kunskapsbanken får seriösa aktörer verksamma i den svenska bygg- och anläggningssektorn tillgång till konkreta tips, viktiga verktyg, kunskap och inspiration kring området sund konkurrens. "Kunskap och kompetens är en nyckelfråga i arbetet för en schysst byggbransch fri från fusk. Det är viktigt att alla som verkar i branschen har bra insikt i vilka lagar och regler som gäller samtidigt som de vet hur man på bästa sätt kan använda sig av kontrollverktygen som finns för att styra bort oseriösa aktörer," säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.