Starkt stöd bland allmänheten för Kommunals avtalskrav

Stödet för Kommunals krav i den pågående avtalsrörelsen är starkt. 4 av 5 anser att yrkesutbildade inom vård, skola och omsorg bör få höjd lön visar en färsk Sifo-undersökning som fackförbundet Kommunal låtit göra.

Förbundsordförande

Just nu pågår intensiva förhandlingar om nytt kollektivavtal mellan fackförbundet Kommunal och arbetsgivarorganisationerna SKR, Sveriges kommuner och regioner, och Sobona. Efter att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras på grund av corona-pandemin förhandlar nu Kommunal nya kollektivavtal för drygt 325 000 medlemmar inom offentlig sektor.

Stödet för Kommunals krav om högre löner till landets undersköterskor är stort. 8 av 10 anser att en undersköterska bör ”tjäna lika mycket” eller ”mer” än en bilmekaniker. Idag kräver båda yrkena tre års gymnasieutbildning, men undersköterskor tjänar i snitt 40 000 kr mindre per år än en bilmekaniker.

-          Lönerna måste upp rejält för medlemmarna. Att en undersköterska tjänar 40 000 kronor mindre per år än en bilmekaniker, trots likvärdig utbildning, är pinsamt rent ut sagt. Därför kräver Kommunal en extra lönesatsning för yrkesutbildade inom vård, skola och omsorg i avtalsrörelsen. Och det känns extra skönt att ha allmänhetens stöd i ryggen, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Redan tidigare har Kommunal krävt mer än andra i avtalsrörelsen. Kommunal kräver högre lön till alla och en särskild lönesatsning för yrkesutbildade i välfärden.

-          Sverige står inför stora rekryteringsbehov. Det behövs mer än 10 000 undersköterskor per år för att vi ska klara välfärden enligt SKR:s egna siffror. Dessa yrkesgrupper har ett stort ansvar och det är viktigt att många söker sig till dit. Därför måste attraktiviteten öka och därför måste yrkesutbildade välfärdsarbetare få högre löneökningar än övriga på arbetsmarknaden, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Sammanfattning av Sifo-undersökningen

• 4 av 5 anser att en yrkesutbildad inom vård, skola och omsorg bör tjäna mer jämfört med idag. (81 %)
  • 4 av 5 anser att en undersköterska bör tjäna lika mycket eller mer än en bilmekaniker. Idag tjänar undersköterskor i snitt 40 000 kr mindre per år. (82 %)
  • 3 av 4 är beredda att betala 15 kronor mer i skatt i månaden om de visste att pengarna gick till att finansiera en extra lönesatsning till yrkesutbildade inom vård, skola och omsorg. (74 %)
  • 2 av 3 anser att personal inom sjukvård och barnomsorg ska undantas och slippa karensdagen när de är sjuka och borta från jobbet. (68 %)

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 8-12 oktober 2020.

Totalt intervjuades 1 316 personer i åldern 18-79 år.

Resultaten är vägda (gentemot allmänheten 18-79 år i Sverige) på kön, ålder och geografisk region.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Förbundsordförande

Pressträff med anledning av förhandlingar mellan Kommunal samt SKR och Sobona3.11.2020 08:25:43 CETPressmeddelande

Tid: Tisdagen den 3 november, kl 10.00. Plats: SKR/Sobona, Hornsgatan 20, Stockholm. Föranmälan krävs och görs till press@skr.se eller 08-452 71 01. Presslegitimation krävs. Max två personer från varje redaktion kan närvara och vi ber samtliga hålla avstånd och inte närvara vid minsta symptom. Antalet deltagande kan komma att begränsas med tanke på coronapandemin och de allmänna råd som gäller i Stockholms län. Pressträffen webbsänds på länken nedan och frågor kan ställas i chatten. Logga in enligt nedan. https://api.screen9.com/preview/tgOIxYUiniJuxQGDdRRQcEFngPdw9X6rholY-dW9irtm91vSi0vhySIcjpWHwGek Välkommen! Teknisk information om webbsändningen: Vi rekommenderar att du använder webbläsarna Chrome, Fire Fox eller Safari samt att du är uppkopplad på nätet via fast (LAN) uppkoppling för att minimera störningar. Sändningen har en naturlig fördröjning på cirka 10-40 sekunder beroende på din uppkopplingshastighet. Registrera dig före/under sändning för att ställa frågor i chatten. Sätt m

Kommunal förhandlar om avskaffat karensavdrag2.10.2020 06:43:46 CESTPressmeddelande