Statistik från Svea Bank visar: En av fyra vill slippa interaktion i kassan
Nya siffror från Svea visar att implementering av självbetjäningslösningar ser ut att bli allt viktigare för att behålla kunderna. Inte bara för att reducera köer, utan också för att tillmötesgå konsumenternas önskan om att slippa interagera med personal vid köptillfället.
Enligt Svea Banks rapport Payments in the Nordics har 64 procent av de nordiska konsumenterna avbrutit ett köp för att butiken inte haft det föredragna betalsättet. Samtidigt uppger 26 procent att de känner en frustration om de behöver interagera i kassan och 36 procent om betalmetoden de föredrar inte finns tillgänglig. Trots det tillhandahåller fysiska butiker oftast bara ett betalsätt.
– Scan and Pay är ett komplement till den traditionella kassan och ett sätt för butiker att effektivisera sin verksamhet, minska köer och avlasta kassapersonalen. Dessutom ser vi att våra kunder som implementerat ett självbetjäningsalternativ tenderar att ha större snittordrar jämfört med butiker som endast erbjuder en bemannad kassa. Det visar att det finns stora möjligheter för butiker att ta vara på när det kommer till denna typ av lösningar, säger Mikael Kustmark, Affärsområdeschef för mobila betalningar på Svea Bank.
Smidighet värderas högt av nordiska konsumenter
Idag är det lätt för butiker att tappa kunder och därför är det av stor vikt att göra köpupplevelsen så enkel och smidig som möjligt. Hos de som endast erbjuder bemannad kassa kan långa köer göra att kunder helt enkelt lämnar butiken.
– I rapporten ser vi att smidighet värderas högt av konsumenter när det kommer till betalningar, samtidigt som vi ser att konsumenter är kräsna när det kommer till betalsätt. Om irritation uppstår eller om butiken inte tillhandahåller det alternativ som föredras finns en risk att man tappar kunden. Idag ser vi framförallt möjlighet till Scan and Pay hos livsmedelskedjor och vissa typer av restauranger. Dock är det få inom exempelvis mode och annan retail som erbjuder detta, kanske för att butiker inte känner till hur hög efterfrågan faktiskt är. Därför ser vi att självbetjäningskassor är något som kommer att bli allt vanligare i fler typer av butiker framöver, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanserades av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenExpert på digital konsumtion
Tel:070-752 32 90emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum