Statistik från Svea Bank visar: En av fyra vill slippa interaktion i kassan

Nya siffror från Svea visar att implementering av självbetjäningslösningar ser ut att bli allt viktigare för att behålla kunderna. Inte bara för att reducera köer, utan också för att tillmötesgå konsumenternas önskan om att slippa interagera med personal vid köptillfället.
Enligt Svea Banks rapport Payments in the Nordics har 64 procent av de nordiska konsumenterna avbrutit ett köp för att butiken inte haft det föredragna betalsättet. Samtidigt uppger 26 procent att de känner en frustration om de behöver interagera i kassan och 36 procent om betalmetoden de föredrar inte finns tillgänglig. Trots det tillhandahåller fysiska butiker oftast bara ett betalsätt.
– Scan and Pay är ett komplement till den traditionella kassan och ett sätt för butiker att effektivisera sin verksamhet, minska köer och avlasta kassapersonalen. Dessutom ser vi att våra kunder som implementerat ett självbetjäningsalternativ tenderar att ha större snittordrar jämfört med butiker som endast erbjuder en bemannad kassa. Det visar att det finns stora möjligheter för butiker att ta vara på när det kommer till denna typ av lösningar, säger Mikael Kustmark, Affärsområdeschef för mobila betalningar på Svea Bank.
Smidighet värderas högt av nordiska konsumenter
Idag är det lätt för butiker att tappa kunder och därför är det av stor vikt att göra köpupplevelsen så enkel och smidig som möjligt. Hos de som endast erbjuder bemannad kassa kan långa köer göra att kunder helt enkelt lämnar butiken.
– I rapporten ser vi att smidighet värderas högt av konsumenter när det kommer till betalningar, samtidigt som vi ser att konsumenter är kräsna när det kommer till betalsätt. Om irritation uppstår eller om butiken inte tillhandahåller det alternativ som föredras finns en risk att man tappar kunden. Idag ser vi framförallt möjlighet till Scan and Pay hos livsmedelskedjor och vissa typer av restauranger. Dock är det få inom exempelvis mode och annan retail som erbjuder detta, kanske för att butiker inte känner till hur hög efterfrågan faktiskt är. Därför ser vi att självbetjäningskassor är något som kommer att bli allt vanligare i fler typer av butiker framöver, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanserades av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenExpert på digital konsumtion
Tel:070-752 32 90emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




