Svea Bank AB (publ)

Statistik från Svea Bank visar: En av fyra vill slippa interaktion i kassan

Mer än var fjärde konsument i Norden blir frustrerade om det krävs personlig interaktion vid betalning i fysisk butik. Det visar en ny rapport från Svea Bank. Scan and Pay, självbetjäningskassor, är ett betalalternativ som blir allt mer efterfrågat bland konsumenter. Men trots hög efterfrågan saknar många butiker detta idag.

Nya siffror från Svea visar att implementering av självbetjäningslösningar ser ut att bli allt viktigare för att behålla kunderna. Inte bara för att reducera köer, utan också för att tillmötesgå konsumenternas önskan om att slippa interagera med personal vid köptillfället.

Enligt Svea Banks rapport Payments in the Nordics har 64 procent av de nordiska konsumenterna avbrutit ett köp för att butiken inte haft det föredragna betalsättet. Samtidigt uppger 26 procent att de känner en frustration om de behöver interagera i kassan och 36 procent om betalmetoden de föredrar inte finns tillgänglig. Trots det tillhandahåller fysiska butiker oftast bara ett betalsätt.

– Scan and Pay är ett komplement till den traditionella kassan och ett sätt för butiker att effektivisera sin verksamhet, minska köer och avlasta kassapersonalen. Dessutom ser vi att våra kunder som implementerat ett självbetjäningsalternativ tenderar att ha större snittordrar jämfört med butiker som endast erbjuder en bemannad kassa. Det visar att det finns stora möjligheter för butiker att ta vara på när det kommer till denna typ av lösningar, säger Mikael Kustmark, Affärsområdeschef för mobila betalningar på Svea Bank.

Smidighet värderas högt av nordiska konsumenter
Idag är det lätt för butiker att tappa kunder och därför är det av stor vikt att göra köpupplevelsen så enkel och smidig som möjligt. Hos de som endast erbjuder bemannad kassa kan långa köer göra att kunder helt enkelt lämnar butiken.

– I rapporten ser vi att smidighet värderas högt av konsumenter när det kommer till betalningar, samtidigt som vi ser att konsumenter är kräsna när det kommer till betalsätt. Om irritation uppstår eller om butiken inte tillhandahåller det alternativ som föredras finns en risk att man tappar kunden. Idag ser vi framförallt möjlighet till Scan and Pay hos livsmedelskedjor och vissa typer av restauranger. Dock är det få inom exempelvis mode och annan retail som erbjuder detta, kanske för att butiker inte känner till hur hög efterfrågan faktiskt är. Därför ser vi att självbetjäningskassor är något som kommer att bli allt vanligare i fler typer av butiker framöver, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanserades av Svea Bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.

Svea Bank AB (publ)

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.