Statusen på vård- och omsorgsyrken måste höjas

Personalförsörjningen inom vård och omsorg kommer att vara ett orosmoln under lång tid framöver och är därför en synnerligen viktig framtidsfråga, anser PRO. Personalkrisen i äldreomsorgen uppmärksammades i Sveriges Radios nyhetsprogram i morse.

-      Inget är viktigare än att klara personalförsörjningen och det är bråttom nu. Personalens förmåga att tillgodose de äldres behov är avgörande för kvaliteten inom äldreomsorgen, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas riksorganisation, PRO.

Flera prognoser, bland annat från SCB, visar att vården är den bransch som kommer att ha störst brist på arbetskraft 2030, om inte något görs för att öka intresset för vård- och omsorgsyrkena. Till detta kommer att allt för många väljer att sluta sin anställning. Antalet äldre som behöver hjälp från äldreomsorgen fortsätter samtidigt att öka. Redan nu är antalet personer över 65 år fler än två miljoner.

-      Det behövs, enligt PRO, ett rejält nytt grepp för att finna nya vägar för personalrekrytering, säger Christina Tallberg.

PRO:s kongress, som hölls i helgen, krävde i ett uttalande att ansvariga politiker avsätter tillräckliga resurser för att både höja lönenivåerna och öka bemanningen inom vård och omsorg. Det krävs för att göra arbetet mer attraktivt. Statusen på vård- och omsorgsyrken måste höjas. En del i detta är att ge undersköterskor legitimation. Man måste också bli bättre på att ta tillvara på den resurs som nyanlända i Sverige utgör.

-      Anhöriga får ta ett större ansvar för vården och omsorgen när det offentliga brister. Redan i dag står anhöriga för en stor del av omsorgen. Anhörigas omsorg ska alltid vara frivillig, säger Christina Tallberg.

Christina Tallberg, ordförande PRO. Foto: Anneli Nygårds

PRO om Riksbankskommitténs lagförslag om kontanterna: Äntligen!11.6.2018 16:19Pressmeddelande

Riksbankskommittén har idag lämnat sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter med lagförslag om att de större bankerna ska vara skyldiga att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. - Det här har vi väntat på, säger Christina Tallberg. Det här är en ytterst viktig fråga för våra medlemmar men även för våra föreningar runt om i landet som dagligen använder kontanter i sin verksamhet.