Stefan & Krister firar 40 med jätteshow i sommar

Med skratten som arbetsredskap hamnade de på Nasdaq-börsen. I sommar återförenas Stefan & Krister, när duon firar 40 år. Premiär 30 juni för Stulen Kärlek, på Vallarna i Falkenberg.

Foto: Bo Håkansson

1999 jubilerade de och gav ut boken ”20 år under bältet: Den nakna sanningen om Stefan & Krister”. Nu stundar 40-årsjubileum, som återförenar buskiskungarna. Stefan Gerhardsson på scenen. Krister Classon som manusförfattare. Att provocera och underhålla — det skulle bli deras grej, vilket ledde ända fram till Nasdaq-börsen. (Inte att köra el-jouren (Stefan) eller spela i dansbandet Bert-Bennys (Krister), vilket allt började med.)

Humorn har varit duons främsta redskap genom deras 40-åriga karriär som manusförfattare, entreprenörer och skådespelare. De har lockat miljonpublik till Vallarna och tv-sofforna, retat upp recensenter och till och med fått förre finansministern Anders Borg att bli del av en buskis. Inspirationen finns alltid där och förväxlingar att skratta åt tar aldrig slut. Drivkraften är enkel: — Man måste ha roligt på jobbet varje dag, det är en bra start, säger Stefan Gerhardsson.

Hela deras liv är en teater. Man skulle kunna använda ordet mångsidiga. Men det räcker inte. Lägg till flitiga, idérika, produktiva och folkliga. Det är ingredienser som krävs för att teckna deras gemensamma porträtt. Som regissörer, författare, producenter och artister har buskis-duon så gott som alltid jobbat mycket. Fram till 2011. Då bestämde sig Krister Classon - mitt i framgångsyran, strax efter börsintroduktionen - för att dra sig tillbaka. Blott 56 år gammal. Kärleken till musiken var återuppväckt och 1960-talsbandet i Falkenberg skulle få all tänkbar tid, hemma i replokalen. – Jag jobbade nästan dygnet runt, jag är lite manisk. Vissa år skrev och regisserade jag 6-8 föreställningar, säger Krister Classon.

Sommarens återkomst blir en unik engångshändelse. Krister Classon är författare bakom Vallarnas sommarsatsning, Stulen Kärlek. Stefan Gerhardsson är tillbaka på scen - Krister skrev den till Laila Westersunds comeback i Göteborg 2004. Därefter har den legat i vårt arkiv, tills vi insåg att dagens publik borde se den. Nu är den omformulerad och nutida, bl.a ska pensionärsparet köra en trimmad permobil. Siw (Carlsson) kan flyga in på scenen, skrattar Stefan. (Det blir f.ö. den första Stefan & Krister-föreställning där en iphone används i handlingen.)

Föreställningen handlar om en godhjärtad men naiv inbrottstjuv (Mikael Riesebeck), som har som mål att stjäla konst. En nyfiken värderingsman (Jojje Jönsson) får samtidigt upp ögonen, liksom konstens ägare (Anna Carlsson & Mikael Ahlberg). Nyfikna grann-paret (Siw Carlsson & Stefan Gerhardsson) ränner ut och in ur huset och till slut är förväxlingarna maximala. Regi Pär Nymark.

Biljetterna släpps 2 april.

Vallarnas producent: Janne Andersson.
Press: Magnus Stråberg, 0705-166090

Foto: Bo Håkansson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter drygt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har närmare 600 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Succémusikalen ”Så som i Himmelen” med bland andra Malena Ernman utökas i Göteborg – 11 nya föreställningar släpps!6.12.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

De har fått publiken att både skratta och gråta i snart två år – nu maxar den stjärnspäckade ensemblen sitt kommande gästspel i Göteborg. Det är hårt tryck på föreställningarna i maj som nu i princip är utsålda och därför släpps 11 extrashower i juni. Ända fram till fotbolls-EM börjar, blir det Kay Pollak-musikal på The Theatre.

Ola Salos IT TAKES A FOOL TO REMAIN SANE sätter nytt rekord, med 100 shower på mindre än ett år5.12.2019 22:00:00 CETPressmeddelande

I kväll spelas den 100:e showen av den ultimata succén It takes a fool to remain sane, på anrika Hamburger Börs i Stockholm. I enlighet med showens signum firas detta extravagant, med en absolut sista förlängning av vårens spelperiod. Ytterligare 11 shower släpps, men sedan är äventyret definitivt slut. “Ola och hela ensemblen är så värda detta! Han är en unik artist med en lika unik låtskatt, allt paketerat i ett bombastiskt Rock n´ Roll-uttryck. Det var en fullkomlig dröm att arbeta med.”, säger showens regissör, Edward Af Sillén.