Stefan & Krister firar 40 med jätteshow i sommar

Med skratten som arbetsredskap hamnade de på Nasdaq-börsen. I sommar återförenas Stefan & Krister, när duon firar 40 år. Premiär 30 juni för Stulen Kärlek, på Vallarna i Falkenberg.

Foto: Bo Håkansson

1999 jubilerade de och gav ut boken ”20 år under bältet: Den nakna sanningen om Stefan & Krister”. Nu stundar 40-årsjubileum, som återförenar buskiskungarna. Stefan Gerhardsson på scenen. Krister Classon som manusförfattare. Att provocera och underhålla — det skulle bli deras grej, vilket ledde ända fram till Nasdaq-börsen. (Inte att köra el-jouren (Stefan) eller spela i dansbandet Bert-Bennys (Krister), vilket allt började med.)

Humorn har varit duons främsta redskap genom deras 40-åriga karriär som manusförfattare, entreprenörer och skådespelare. De har lockat miljonpublik till Vallarna och tv-sofforna, retat upp recensenter och till och med fått förre finansministern Anders Borg att bli del av en buskis. Inspirationen finns alltid där och förväxlingar att skratta åt tar aldrig slut. Drivkraften är enkel: — Man måste ha roligt på jobbet varje dag, det är en bra start, säger Stefan Gerhardsson.

Hela deras liv är en teater. Man skulle kunna använda ordet mångsidiga. Men det räcker inte. Lägg till flitiga, idérika, produktiva och folkliga. Det är ingredienser som krävs för att teckna deras gemensamma porträtt. Som regissörer, författare, producenter och artister har buskis-duon så gott som alltid jobbat mycket. Fram till 2011. Då bestämde sig Krister Classon - mitt i framgångsyran, strax efter börsintroduktionen - för att dra sig tillbaka. Blott 56 år gammal. Kärleken till musiken var återuppväckt och 1960-talsbandet i Falkenberg skulle få all tänkbar tid, hemma i replokalen. – Jag jobbade nästan dygnet runt, jag är lite manisk. Vissa år skrev och regisserade jag 6-8 föreställningar, säger Krister Classon.

Sommarens återkomst blir en unik engångshändelse. Krister Classon är författare bakom Vallarnas sommarsatsning, Stulen Kärlek. Stefan Gerhardsson är tillbaka på scen - Krister skrev den till Laila Westersunds comeback i Göteborg 2004. Därefter har den legat i vårt arkiv, tills vi insåg att dagens publik borde se den. Nu är den omformulerad och nutida, bl.a ska pensionärsparet köra en trimmad permobil. Siw (Carlsson) kan flyga in på scenen, skrattar Stefan. (Det blir f.ö. den första Stefan & Krister-föreställning där en iphone används i handlingen.)

Föreställningen handlar om en godhjärtad men naiv inbrottstjuv (Mikael Riesebeck), som har som mål att stjäla konst. En nyfiken värderingsman (Jojje Jönsson) får samtidigt upp ögonen, liksom konstens ägare (Anna Carlsson & Mikael Ahlberg). Nyfikna grann-paret (Siw Carlsson & Stefan Gerhardsson) ränner ut och in ur huset och till slut är förväxlingarna maximala. Regi Pär Nymark.

Biljetterna släpps 2 april.

Vallarnas producent: Janne Andersson.
Press: Magnus Stråberg, 0705-166090

Foto: Bo Håkansson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Öppet brev no. 2: UPPLEVELSEBRANSCHEN NÄRMAR SIG MED STORMSTEG EN TOTAL KOLLAPS, REGERINGEN MÅSTE GÅ FRÅN ORD TILL HANDLING - NU!21.9.2020 15:13:36 CESTPressmeddelande

För en månad sedan gick vi ut med ett öppet brev till regeringen som plockades upp av media och spreds i sociala kanaler. Därefter har vi intervjuats om branschens tuffa läge i Nyhetsmorgon i TV4 och en rad olika tidningar samt diskuterat frågan i möten med politiker på riksdagsnivå, med kansliråd på kulturdepartementet och med ordförande i kulturutskottet. De har alla visat ett stort intresse och ställt många frågor för att verkligen förstå branschen och det behov av tidsramar, tydlighet i restriktioner och tillräckliga stödpaket som vi alla desperat efterfrågar. Vi uppskattar dessa dialoger och finns självklart tillgängliga för en fortsättning – men för en hel närings överlevnad krävs handling – och det måste ske NU!

Moment Groups likviditet negativt påverkad av coronapandemin - prognostiserad likviditetsbrist under mitten av fjärde kvartalet18.9.2020 15:57:58 CESTPressmeddelande

Bolagets ledning har tidigare meddelat att bolagets likviditet bedömts vara tillräcklig för att bedriva verksamheten fram till och med utgången av 2020 under förutsättning att aktivitetsnivån i verksamheten successivt normaliseras från slutet av tredje kvartalet 2020. Då restriktionslättnader uteblivit är återöppningen av bolagets olika verk-samheter inte möjlig i den utsträckning som krävs för tillfredsställande likviditet. Tillräckliga stödpaket har heller inte beslutats från regeringens håll. Bolaget bedömer därför att det finns risk för att likviditetsbrist uppstår i mitten av fjärde kvartalet 2020. Ett intensivt arbete pågår för att säkra såväl likviditeten i närtid som finansieringen på längre sikt.

VD har ordet - hämtat från rapporten 1 jan-30 jun 202024.7.2020 09:13:36 CESTPressmeddelande

Perioden april till och med juni har för Moment Group dominerats av coronapandemins negativa konsekvenser för nöjes- och upplevelsebranschen. Under kvartalet har nettoomsättningen från verksamheterna uppgått till 14 msek (168 msek) vilket speglar branschens förutsättningar under rådande kraftfulla myndighets-restriktioner. Under kvartalet har arbetet fokuserats på att hantera den ansträngda likviditeten samt att skapa en mer flexibel kostnadsbas för en mer effektiv verksamhet framgent.

Höstens föreställningar av Saturday Night Fever på China Teatern och Rain Man på Oscarsteatern flyttas till våren 2021.23.6.2020 11:20:51 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Sedan i slutet av mars står större delen av kultursverige stilla sedan allmänna tillställningar i Sverige begränsats till max 50 deltagare, allt beroende på Coronavirusets (Covid-19) framfart. Producenterna bakom produktionerna, Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain, har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lätta, men med rådande situation fattas nu beslutet att flytta Rain Man på Oscarsteatern och Saturday Night Fever på China Teatern till vårsäsongen 2021. Beslutet tas nu för att garantera att både gäster och personal ska känna sig trygga när de vistas på teatrarna. Nya premiärdagar planeras till den 6 januari 2021 för Rain Man på Oscarsteattern samt den 21 januari 2021 för Saturday Night Fever på China Teatern. Samtliga berörda kunder kontaktas personligen.