Stefan & Krister firar 40 med jätteshow i sommar

Med skratten som arbetsredskap hamnade de på Nasdaq-börsen. I sommar återförenas Stefan & Krister, när duon firar 40 år. Premiär 30 juni för Stulen Kärlek, på Vallarna i Falkenberg.

Foto: Bo Håkansson

1999 jubilerade de och gav ut boken ”20 år under bältet: Den nakna sanningen om Stefan & Krister”. Nu stundar 40-årsjubileum, som återförenar buskiskungarna. Stefan Gerhardsson på scenen. Krister Classon som manusförfattare. Att provocera och underhålla — det skulle bli deras grej, vilket ledde ända fram till Nasdaq-börsen. (Inte att köra el-jouren (Stefan) eller spela i dansbandet Bert-Bennys (Krister), vilket allt började med.)

Humorn har varit duons främsta redskap genom deras 40-åriga karriär som manusförfattare, entreprenörer och skådespelare. De har lockat miljonpublik till Vallarna och tv-sofforna, retat upp recensenter och till och med fått förre finansministern Anders Borg att bli del av en buskis. Inspirationen finns alltid där och förväxlingar att skratta åt tar aldrig slut. Drivkraften är enkel: — Man måste ha roligt på jobbet varje dag, det är en bra start, säger Stefan Gerhardsson.

Hela deras liv är en teater. Man skulle kunna använda ordet mångsidiga. Men det räcker inte. Lägg till flitiga, idérika, produktiva och folkliga. Det är ingredienser som krävs för att teckna deras gemensamma porträtt. Som regissörer, författare, producenter och artister har buskis-duon så gott som alltid jobbat mycket. Fram till 2011. Då bestämde sig Krister Classon - mitt i framgångsyran, strax efter börsintroduktionen - för att dra sig tillbaka. Blott 56 år gammal. Kärleken till musiken var återuppväckt och 1960-talsbandet i Falkenberg skulle få all tänkbar tid, hemma i replokalen. – Jag jobbade nästan dygnet runt, jag är lite manisk. Vissa år skrev och regisserade jag 6-8 föreställningar, säger Krister Classon.

Sommarens återkomst blir en unik engångshändelse. Krister Classon är författare bakom Vallarnas sommarsatsning, Stulen Kärlek. Stefan Gerhardsson är tillbaka på scen - Krister skrev den till Laila Westersunds comeback i Göteborg 2004. Därefter har den legat i vårt arkiv, tills vi insåg att dagens publik borde se den. Nu är den omformulerad och nutida, bl.a ska pensionärsparet köra en trimmad permobil. Siw (Carlsson) kan flyga in på scenen, skrattar Stefan. (Det blir f.ö. den första Stefan & Krister-föreställning där en iphone används i handlingen.)

Föreställningen handlar om en godhjärtad men naiv inbrottstjuv (Mikael Riesebeck), som har som mål att stjäla konst. En nyfiken värderingsman (Jojje Jönsson) får samtidigt upp ögonen, liksom konstens ägare (Anna Carlsson & Mikael Ahlberg). Nyfikna grann-paret (Siw Carlsson & Stefan Gerhardsson) ränner ut och in ur huset och till slut är förväxlingarna maximala. Regi Pär Nymark.

Biljetterna släpps 2 april.

Vallarnas producent: Janne Andersson.
Press: Magnus Stråberg, 0705-166090

Foto: Bo Håkansson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

SUCCÉSTART FÖR DEN BEJUBLADE KOMEDIN ”BAGAGE” MED DRÖMENSEMBLE - NU SLÄPPS FLER EXTRAFÖRESTÄLLNINGAR!18.2.2019 09:30:00Pressmeddelande

Det är ett stort intresse efter premiären för den publik- och kritikerrosade romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i rollerna. Nu är det klart att det blir fler extraföreställningar, upp emot 4000 stycken extrabiljetter släpps idag för att möta intresset för ”Bagage” på anrika Lisebergsteatern i Göteborg!

PREMIÄR FÖR NYA KOMEDIN ”BAGAGE” MED ANNIKA ANDERSSON, GUSTAF HAMMARSTEN, EMMA PETERS OCH ROBIN STEGMAR PÅ LISEBERGSTEATERN!1.2.2019 10:37:50Pressmeddelande

Premiärkväll för romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i huvudrollerna på anrika Lisebergsteatern. Redan före premiären är flertalet extraföreställningar släppta och intresset för årets komedisatsning ”Bagage” är stort och spelas fram till den 30 mars 2019!

MEGASUCCÉ FÖR OLA SALO PÅ RONDO - NU SLÄPPS YTTERLIGARE 5000 BILJETTER1.2.2019 10:12:07Pressmeddelande

Torsdagen den 24 januari hade Ola Salo premiär för sin första egna show "It takes a fool to remain sane" på Rondo i Göteborg. Showen hyllades till skyarna av både publik och press. ”Storslaget, Salo” skriver Aftonbladet och ger showen FYRA PLUS. Även Göteborgs-Posten hyllar showen, ger FYRA FYRAR och skriver bland annat ”Ösigt och tajt”. Pressen är enig, Salo och hans ensemble överträffade alla höga förväntningar på showen. Smålandsposten gav FEM I BETYG och skrev att ”Salo levererade som aldrig förr”. Även DN lovordade showen och skrev ”Träffar rätt i hjärtat”.

Uppdatering avseende 2Entertains satsning på den tysktalande marknaden30.1.2019 15:21:39Pressmeddelande

2Entertains satsning på den tysktalande marknaden avbryts i nuvarande format. Satsningens resultatpåverkan på koncernen under fjärde kvartalet 2018 uppgick till -10 msek och totalt för helåret till -17,8 msek. Arbete pågår med att utröna om förutsättningar finns för att, med mindre risktagande, fortsätta satsningen genom att öppna för ett samarbete med ett av Tysklands största produktionsbolag. Resterande kostnader för satsningen i nuvarande format beräknas uppgå till cirka 3 msek.