Stefan & Krister firar 40 med jätteshow i sommar

Med skratten som arbetsredskap hamnade de på Nasdaq-börsen. I sommar återförenas Stefan & Krister, när duon firar 40 år. Premiär 30 juni för Stulen Kärlek, på Vallarna i Falkenberg.

Foto: Bo Håkansson

1999 jubilerade de och gav ut boken ”20 år under bältet: Den nakna sanningen om Stefan & Krister”. Nu stundar 40-årsjubileum, som återförenar buskiskungarna. Stefan Gerhardsson på scenen. Krister Classon som manusförfattare. Att provocera och underhålla — det skulle bli deras grej, vilket ledde ända fram till Nasdaq-börsen. (Inte att köra el-jouren (Stefan) eller spela i dansbandet Bert-Bennys (Krister), vilket allt började med.)

Humorn har varit duons främsta redskap genom deras 40-åriga karriär som manusförfattare, entreprenörer och skådespelare. De har lockat miljonpublik till Vallarna och tv-sofforna, retat upp recensenter och till och med fått förre finansministern Anders Borg att bli del av en buskis. Inspirationen finns alltid där och förväxlingar att skratta åt tar aldrig slut. Drivkraften är enkel: — Man måste ha roligt på jobbet varje dag, det är en bra start, säger Stefan Gerhardsson.

Hela deras liv är en teater. Man skulle kunna använda ordet mångsidiga. Men det räcker inte. Lägg till flitiga, idérika, produktiva och folkliga. Det är ingredienser som krävs för att teckna deras gemensamma porträtt. Som regissörer, författare, producenter och artister har buskis-duon så gott som alltid jobbat mycket. Fram till 2011. Då bestämde sig Krister Classon - mitt i framgångsyran, strax efter börsintroduktionen - för att dra sig tillbaka. Blott 56 år gammal. Kärleken till musiken var återuppväckt och 1960-talsbandet i Falkenberg skulle få all tänkbar tid, hemma i replokalen. – Jag jobbade nästan dygnet runt, jag är lite manisk. Vissa år skrev och regisserade jag 6-8 föreställningar, säger Krister Classon.

Sommarens återkomst blir en unik engångshändelse. Krister Classon är författare bakom Vallarnas sommarsatsning, Stulen Kärlek. Stefan Gerhardsson är tillbaka på scen - Krister skrev den till Laila Westersunds comeback i Göteborg 2004. Därefter har den legat i vårt arkiv, tills vi insåg att dagens publik borde se den. Nu är den omformulerad och nutida, bl.a ska pensionärsparet köra en trimmad permobil. Siw (Carlsson) kan flyga in på scenen, skrattar Stefan. (Det blir f.ö. den första Stefan & Krister-föreställning där en iphone används i handlingen.)

Föreställningen handlar om en godhjärtad men naiv inbrottstjuv (Mikael Riesebeck), som har som mål att stjäla konst. En nyfiken värderingsman (Jojje Jönsson) får samtidigt upp ögonen, liksom konstens ägare (Anna Carlsson & Mikael Ahlberg). Nyfikna grann-paret (Siw Carlsson & Stefan Gerhardsson) ränner ut och in ur huset och till slut är förväxlingarna maximala. Regi Pär Nymark.

Biljetterna släpps 2 april.

Vallarnas producent: Janne Andersson.
Press: Magnus Stråberg, 0705-166090

070-181 59 71http://www.momentgroup.com/

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Falkenberg.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wagners Bistro, Wallmans, Wallmans Group

Upplev en gnistrande vinter med Emil i Lönneberga – på Intiman i Stockholm19.5.2022 08:55:29 CEST | Pressmeddelande

Hos många människor finns det varma och kära minnen kopplade till Astrid Lindgrens älskvärda historier. Emil i Lönneberga är inget undantag. ”Emil, din förgrömmande unge” är en mening som hörts otaliga gånger och som direkt riktar tankarna till den lilla pojken i Katthult. I vinter får vi följa med på Emils hyss och äventyr i en härlig familjeföreställning.

Danny Saucedo uppgraderar ytterligare – The Run(A)way show 2.0 är här29.4.2022 12:04:54 CEST | Pressmeddelande

Danny Saucedos kritikerhyllade popshow The Run(A)way show, som såg sitt första ljus hösten 2019, har skapat stor uppmärksamhet runt om i Sverige sedan dess. Efter en tid utan musik, dandi dansa och partyt som showen medför, är den och Danny nu tillbaka i ny tappning. The Run(A)way show sätts för första gången upp i Stockholm, där 9 showkvällar under hösten redan är utsålda. Nu släpps ytterligare sex shower på Cirkus i Stockholm!

Sanna Nielsen gör ny stor Julkonsertturné21.4.2022 08:59:58 CEST | Pressmeddelande

Efter en bejublad succé i vintras är Sanna Nielsen tillbaka med sin julkonsert ”Min Sanna Jul". I november-december hon sig åter ut på en stor julkonsertturné runt om i Sverige och besöker inte mindre än 22 städer, från norr till söder. Biljetterna släpps den 25 april via showtic.se. -Det kan ju låta märkligt att prata julen redan nu, men faktum är att biljetterna i fjol gick åt extremt snabbt, så vi vill ge alla chansen att i god tid boka in och se julkonserten, säger producent Patrik Krall.