Stefan Lindbäck tilldelades Trästadens Gnista

Under konferensen ”Det moderna träbyggandets myter, möjligheter och mervärden” på Grand Hôtel i Stockholm den 2 februari 2018 utdelade Trästad Sverige utmärkelsen Trästadens Gnista. Årets utmärkelse gick till Stefan Lindbäck, VD vid Lindbäcks Bygg. Med utmärkelsen vill Trästad Sverige uppmärksamma insatser som lett till framgångar och synlighet för svenskt träbyggande.

Lindbäcks Bygg har satsat stort på världens mest moderna trähusfabrik och tar därmed det industriella byggandet till nya nivåer. Dessutom är det en satsning som satt fokus på jämställdhet inom byggbranschen och på stad och land genom fabrikens placering i Norrbotten.

Juryns motivering

Med mod, mänsklighet och medvetenhet har Stefan Lindbäck och Lindbäcks Bygg lett byggsverige in i en ny era. Genom satsningen på världens mest moderna trähusfabrik tar företaget det industriella byggandet till nya nivåer och höjder. Stefan Lindbäck nöjer sig inte med det som är utan gör allt för att hela tiden bli bättre, i såväl det stora som det lilla. Den inställningen har bland annat lett till egna innovationer och en betydelsefull regional position och tillväxt. Stefan Lindbäck lever som han lär och lär sig i framgång som motgång. Med fokus på jämställdhet och genom att se det mänskliga som det viktiga, har Stefan Lindbäck hittat styrkan i företaget och bevisat att ”the thing is the people thing”.

Trästadens Gnista har fått sitt namn från boken ”Den tändande gnistan: hur små faktorer kan förändra världen”, som är skriven av den engelsk-kanadensiske författaren och journalisten Malcolm Gladwell. I original hette boken The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference och den teoretiserar om varför avgörande förändringar i samhället ofta sker plötsligt och oväntat.