Kungliga Operan

Stevenson/Lifar – en hyllning till klassisk balett

Dela

Three Preludes av Ben Stevenson och Suite en Blanc av Serge Lifar – två baletter ur den klassiska repertoaren där Kungliga Balettens dansare visar upp sin teknik och lyfter fram såväl de enskilda dansarna som kompaniet på ett corona-anpassat sätt. Programmet ersätter Svansjön som skulle ha spelats under denna period men skjuts fram på grund av pandemin. Stevenson/Lifar har premiär den 3 december och spelas t o m den 14 januari 2021.

Premiär för Stevenson/Lifar den 3 december på Kungliga Operan. På bilden: Kungliga Balettens premiärdansare Haruka Sassa. Foto: Kungliga Operan/ Markus Gårder
Premiär för Stevenson/Lifar den 3 december på Kungliga Operan. På bilden: Kungliga Balettens premiärdansare Haruka Sassa. Foto: Kungliga Operan/ Markus Gårder

»Vi är så glada att vi ändå, trots rådande omständigheter, kan erbjuda publiken ett klassiskt program«, säger balettchef Nicolas Le Riche. »Vid premiären den 3 december har det gått 10 månader sedan vi gav ett klassiskt verk på scenen«.

Tiderna kräver nya arbetssätt och tack vare digitala lösningar kan vi repetera Three Preludes via länk från USA.

Three Preludes

Three Preludes är inspirerat av två dansare i en balettstudio där de arbetar tillsammans vid en balettstång till pianomusik av Sergej Rachmaninov. Det börjar med en försiktig attraktion mellan de två dansarna som mer och mer övergår till passion. Passionen och kärleken mellan dem är som en metafor för kärleken och passionen till baletten. I Kungliga Balettens uppsättning dansar två par: Haruka Sassa/Calum Lowden som alternerar med Madeline Woo/Gianmarco Romano.

Ben Stevenson skapade Three Preludes för Harkness Youth Ballet, ett balettkompani i New York under 60/70-talet. Verket vann första pris för koreografi på International Ballet Competition i Varna, Bulgarien, 1972. Three Preludes har sedan dess visats på de flesta stora balettscenerna. Ben Stevenson kommer själv att delta i repetitionsarbetet via länk från Houston.
För Ben Stevenson, som har en bakgrund som dansare vid Royal Ballet och English National Ballet, innebär Three Preludes en Sverige-debut. Som koreograf har han fått många utmärkelser och bland de kompanier han har gjort uppsättningar för kan nämnas English National Ballet, American Ballet Theatre, Paris Opéra Ballet, La Scala i Milano, Bayerische Staatsoper i München, Joffrey Ballet och London City Ballet.

Suite en Blanc

Koreografen Serge Lifars paradverk Suite en Blanc (Svart i vitt) är ett av de mest krävande neoklassiska dansverken någonsin. Lifar tog den klassiska baletten till en ny nivå under 1900-talet och Suite en Blanc är en uppvisning i precision och skönhet – elegant, personlig, humoristisk och tåspetsfyndig. En utmaning för varje balettensemble.

Suite en Blanc kombinerar nyskapande och ren balett till Édouard Lalos förtrollande musik. Trots att den hade urpremiär 1943 var det först 2019 som verket nåde Kungliga Baletten, då som nu med 37 dansare. Efter premiären på Operan talade SR:s Kulturnytt om »elegans och väldigt snyggt« och Dansportalen skrev: »När Kungliga Baletten nu för första gången dansar ett verk av Lifar är resultatet en ren fest«.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Premiär för Stevenson/Lifar den 3 december på Kungliga Operan. På bilden: Kungliga Balettens premiärdansare Haruka Sassa. Foto: Kungliga Operan/ Markus Gårder
Premiär för Stevenson/Lifar den 3 december på Kungliga Operan. På bilden: Kungliga Balettens premiärdansare Haruka Sassa. Foto: Kungliga Operan/ Markus Gårder
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Anne Sofie von Otter i fängslande oratorium av Kaija Saariaho14.10.2020 10:45:16 CESTPressmeddelande

La Passion de Simone, av tonsättaren och Polarpristagaren Kaija Saariaho, är helt präglad av den fransk-judiska filosofen och mystikern Simone Weils tankar och skrifter. Det är en passionerad, fascinerande och motsägelsefull värld som hovsångerskan Anne Sofie von Otter tar sig an tillsammans med Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet och dirigenten Christian Karlsen. Konserten är ett samarbete mellan Kungliga Operan och Judisk kultur i Sverige.

Klaus Nomi – opera och synthpop med stilikon på dödens New York-catwalk12.10.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Kontratenor, synthpopare och stilikon. Klaus Nomi är genom hela sitt liv långt ifrån lagom. Men i denna banbrytande avantgardist ryms också en stark längtan efter samhörighet och kärlek. Lucas Svensson har skrivit en monolog som utspelar sig på ett sjukhus i New York i början av 80-talet – en dödens catwalk – där huvudpersonen, döende i aids, ser tillbaka på sitt liv. Klaus Nomi har urpremiär på Kungliga Operans Rotunda den 17 oktober.

»Romantiskt, storslaget, svulstigt«. Rufus Wainwrights opera Prima Donna får Sverige-premiär på Kungliga Operan6.10.2020 11:04:28 CESTPressmeddelande

Operasäsongen på Kungliga Operan inleds den 10 oktober med Sverigepremiären på Rufus Wainwrights internationellt uppmärksammade Prima Donna. Operan kommer även att sändas via Operans digitala plattform opranplay.se. Det innebär att betydligt fler än ett begränsat publikantal, p g a rådande restriktioner, kan ta del av verket som huvudrollsinnehavaren, hovsångerskan Elin Rombo, beskriver som »romantiskt, storslaget och svulstigt«.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum