Stigande matpriser påverkar 39 procent av svenskarnas resande, men få är villiga att helt avstå semesterresor
Den senaste tidens stigande matpriser påverkar de flesta svenskars vardag, och sätter även sin prägel på semesterresandet. I Tickets Sifoundersökning svarar 39 procent att de höga matpriserna påverkat deras semesterresande. Detta är fler än de som påverkas av höga elpriser (34 procent), bränslepriser (28 procent) eller boräntor (24 procent). Trots tuffa ekonomiska tider är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och Tickets bokningsstatistik visar att resandet hittills i år ökat med 7 procent jämfört med samma period 2019, innan pandemin.
- Efter tre år utan utlandsresor för väldigt många så står en utlandssemester högt på önskelistan nu när det återigen är enkelt och smidigt att ta sig ut i världen. Då är det annat som prioriteras bort för att man äntligen ska kunna få sol, bad och miljöombyte igen, säger Michael Kapil, Marknadschef på Ticket.
Endast 13 procent av svenskarna i Tickets Sifoundersökning uppger att de är villiga att helt avstå semesterresor på grund av det ekonomiska läget. Fler än hälften väljer i stället att anpassa sin resa genom att åka till billigare resmål eller försöka hitta billigare flygbiljetter. Även detta avspeglas i Tickets bokningsstatistik, där resandet till långväga destinationer nästintill halverats medan resandet inom Europa i stället ökat kraftigt.
- Korta flygresor är billigare än långa, så genom att hålla sig inom Europa kan man spara mycket pengar och ändå uppleva världen och få en välbehövlig paus från vardagen tillsammans med nära och kära, säger Michael Kapil.
2023 väntas bli det första året sedan pandemins start där utlandsresandet återgår till normala nivåer, detta trots stigande kostnader hos svenska hushåll. Utlandsresor har omfattats av många begränsningar och restriktioner de senaste åren, och nu när världen öppnat upp så visar Tickets bokningsstatistik att det finns en stor uppdämd reslust bland svenskarna.
Nyckelord
Kontakter
Michael KapilMarknadschef
Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment.
Bilder
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
Hit reser svenskarna på sportlovet2.2.2024 10:29:40 CET | Pressmeddelande
Många svenskar vill tjuvstarta våren och lämna vintern bakom sig för en vecka i värmen. Spanien är storfavoriten där sol och bad på Gran Canaria och Malaga ligger i toppen. Nykomlingar på listan är Phuket och Rom, de ökar med 33 procent respektive 20 procent jämfört med förgående år, enligt Tickets bokningsstatistik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum