Stigande matpriser påverkar 39 procent av svenskarnas resande, men få är villiga att helt avstå semesterresor
Den senaste tidens stigande matpriser påverkar de flesta svenskars vardag, och sätter även sin prägel på semesterresandet. I Tickets Sifoundersökning svarar 39 procent att de höga matpriserna påverkat deras semesterresande. Detta är fler än de som påverkas av höga elpriser (34 procent), bränslepriser (28 procent) eller boräntor (24 procent). Trots tuffa ekonomiska tider är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och Tickets bokningsstatistik visar att resandet hittills i år ökat med 7 procent jämfört med samma period 2019, innan pandemin.
- Efter tre år utan utlandsresor för väldigt många så står en utlandssemester högt på önskelistan nu när det återigen är enkelt och smidigt att ta sig ut i världen. Då är det annat som prioriteras bort för att man äntligen ska kunna få sol, bad och miljöombyte igen, säger Michael Kapil, Marknadschef på Ticket.
Endast 13 procent av svenskarna i Tickets Sifoundersökning uppger att de är villiga att helt avstå semesterresor på grund av det ekonomiska läget. Fler än hälften väljer i stället att anpassa sin resa genom att åka till billigare resmål eller försöka hitta billigare flygbiljetter. Även detta avspeglas i Tickets bokningsstatistik, där resandet till långväga destinationer nästintill halverats medan resandet inom Europa i stället ökat kraftigt.
- Korta flygresor är billigare än långa, så genom att hålla sig inom Europa kan man spara mycket pengar och ändå uppleva världen och få en välbehövlig paus från vardagen tillsammans med nära och kära, säger Michael Kapil.
2023 väntas bli det första året sedan pandemins start där utlandsresandet återgår till normala nivåer, detta trots stigande kostnader hos svenska hushåll. Utlandsresor har omfattats av många begränsningar och restriktioner de senaste åren, och nu när världen öppnat upp så visar Tickets bokningsstatistik att det finns en stor uppdämd reslust bland svenskarna.
Nyckelord
Kontakter
Michael KapilMarknadschef
Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment.
Bilder
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.