Ticket

Stigande matpriser påverkar 39 procent av svenskarnas resande, men få är villiga att helt avstå semesterresor

Dela
Enligt Tickets Sifoundersökning säger 39 procent av svenskarna att de höga matpriserna påverkat deras resande. Efter flera år utan utlandsresa för de flesta är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och majoriteten anpassar i stället destinationen eller resebudgeten. Semesterresandet har därför ökat med 7 procent jämfört med samma period innan pandemin.

Den senaste tidens stigande matpriser påverkar de flesta svenskars vardag, och sätter även sin prägel på semesterresandet. I Tickets Sifoundersökning svarar 39 procent att de höga matpriserna påverkat deras semesterresande. Detta är fler än de som påverkas av höga elpriser (34 procent), bränslepriser (28 procent) eller boräntor (24 procent). Trots tuffa ekonomiska tider är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och Tickets bokningsstatistik visar att resandet hittills i år ökat med 7 procent jämfört med samma period 2019, innan pandemin.

- Efter tre år utan utlandsresor för väldigt många så står en utlandssemester högt på önskelistan nu när det återigen är enkelt och smidigt att ta sig ut i världen. Då är det annat som prioriteras bort för att man äntligen ska kunna få sol, bad och miljöombyte igen, säger Michael Kapil, Marknadschef på Ticket.

Endast 13 procent av svenskarna i Tickets Sifoundersökning uppger att de är villiga att helt avstå semesterresor på grund av det ekonomiska läget. Fler än hälften väljer i stället att anpassa sin resa genom att åka till billigare resmål eller försöka hitta billigare flygbiljetter. Även detta avspeglas i Tickets bokningsstatistik, där resandet till långväga destinationer nästintill halverats medan resandet inom Europa i stället ökat kraftigt.

- Korta flygresor är billigare än långa, så genom att hålla sig inom Europa kan man spara mycket pengar och ändå uppleva världen och få en välbehövlig paus från vardagen tillsammans med nära och kära, säger Michael Kapil.

2023 väntas bli det första året sedan pandemins start där utlandsresandet återgår till normala nivåer, detta trots stigande kostnader hos svenska hushåll. Utlandsresor har omfattats av många begränsningar och restriktioner de senaste åren, och nu när världen öppnat upp så visar Tickets bokningsstatistik att det finns en stor uppdämd reslust bland svenskarna.

Nyckelord

Kontakter

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment.

Tel:072-533 13 01michael.kapil@ticket.se

Bilder

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye