Stjärntrio i rollerna till filmatiseringen av Bränn alla mina brev

Den unga trion i rollerna som Karin Stolpe, Sven Stolpe och Olof Lagercrantz kommer att gestaltas av Asta Kamma August, Bill Skarsgård och Gustav Lindh. Regissör är internationellt erkända och prisbelönade Björn Runge, filmen är baserad på Alex Schulmans kritikerrosade och bästsäljande bok med samma namn, manus är skrivet av Veronica Zacco. Filmen kommer att spelas in under hösten 2021 i Västra Götaland och på Sigtunastiftelsen i Stockholm.

Bill Skarsgård – Photo: TT
Asta Kamma August – Photo: Michella Bredahl
Gustav Lindh – Photo: Matthias Huss
Bill Skarsgård – Photo: TT Asta Kamma August – Photo: Michella Bredahl Gustav Lindh – Photo: Matthias Huss

Bränn alla mina brev är ett passionerat drama baserat på verkliga händelser där en kärleksaffär leder till oanade konsekvenser. En gripande kärlekshistoria som sammanflätar tre tidsperspektiv och visar hur passion, svartsjuka och vrede kan skapa svallvågor över årtionden och generationer. Den centrala karaktären är Karin Stolpe som bär hela historien och dess vingslag på sina axlar. Filmen skildrar hennes komplexa relation till maken Sven Stolpe och passionerade kärleksaffär med Olof Lagercrantz som inleds under 1930-talet och hur de val hon gör påverkar kommande generationer.

De internationellt uppmärksammade skådespelarna Asta Kamma August (Pakten, Sex, Follow The Money) Bill Skarsgård (It: Kapitel 1 & 2, Deadpool) och Gustav Lindh (Rättfärdighetens ryttare, Älska mig, Hjärter Dam), som nyligen blivit utnämnd till European Shooting Star på Berlinale International Film Festival 2021, kommer att porträttera huvudrollskaraktärerna Karin, Sven och Olof under 1930-talet.

Den här filmen är Karins berättelse och upprättelse! Jag är så glad för möjligheten att porträttera Karin och som en del av processen med karaktären har jag fördjupat mig i hur det var att leva som ung kvinna 1932. Hur man såg på kvinnan i samhället, i vardagen, hennes intellekt, maktbalansen gentemot män, men också om sexualitet och klass. Det har varit lärorikt och ett viktigt verktyg för mig i arbetet med att nu kunna få ge Karin en stark röst i filmen”, säger Asta Kamma August, skådespelare.

För regi står den internationellt hyllade och prisbelönade regissören Björn Runge (The Wife, Om jag vänder mig om). Bränn alla mina brev kommer vara en dramatiserad bearbetning av boken med ett manus skrivet av Veronica Zacco (Top Dog, Störst av allt, Bron).

”Som regissör kan jag inte tänka mig bättre medresenärer än dessa skådespelare. Att göra film är ett samspel. Vi ska lyckas med den spännande utmaningen att göra en fascinerande film av en väldigt bra bok”, säger Björn Runge, regissör.

Bränn alla mina brev produceras av SF Studios med producenterna Annika Sucksdorff och Jonathan Ridings i spetsen med stöd från Svenska Filminstitutet och i samproduktion med Film i Väst, SVT, Film Stockholm och Meta Film. Filmen har utvecklats med stöd från EU:s Kreativa Europa MEDIA-program.

”Äntligen får vi presentera våra fantastiska skådespelare som ska axla rollerna i detta episka kärleksdrama och ge dem liv på vita duken. Filmatiseringen av Bränn alla mina brev är inget annat än ett drömprojekt! I augusti påbörjar vi inspelningarna med en magisk ensemble och den fantastiska Björn vid rodret. Det slår gnistor om Asta, Bill och Gustav när de jobbar tillsammans. Jag längtar till att publiken ska få ta del av denna film,” säger säger Annika Sucksdorff, Head of Film Production Sweden på SF Studios och producent för filmen.

Filmen kommer att påbörja inspelning i augusti 2021 och spelas in under hösten på Sigtunastiftelsen i Stockholm och i Västra Götaland. SF Studios hanterar nordisk distribution och filmen kommer att ha premiär på svenska biografer under hösten 2022.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Strand, presskontakt, johanna.strand@kultpr.se, 070-7327366

Bill Skarsgård – Photo: TT
Asta Kamma August – Photo: Michella Bredahl
Gustav Lindh – Photo: Matthias Huss

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och tv-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, tv-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.

Trollhätteinspelad film tävlar om en Guldpalm i Cannes3.6.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Joachim Triers film Världens värsta människa har tagits ut i huvudtävlan vid filmfestivalen i Cannes 6-17 juli. Därmed tävlar den om en Guldpalm. Filmen är delvis inspelad i Studio Fares i Trollhättan och samproducerad av Film i Väst och B-Reel Films. Dessutom har Eskil Vogts De oskyldiga och Valdimar Jóhannssons Lamm tagits ut till sektionen Un Certain Regard i Cannes. Båda är postproducerade i Västra Götaland. De tre filmerna distribueras av Triart.

Trollhätteinspelade Apstjärnan av Linda Hambäck uttagen till Annecy International Animation Festival20.5.2021 19:16:18 CEST | Pressmeddelande

Linda Hambäcks nya film Apstjärnan har valts ut i tävlan till Annecy International Animation Festival, världens främsta animationsfestival. Filmen bygger på Frida Nilssons barnbok och bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Filmen är producerad av LeeFIlm i samproduktion med Film i Väst och till stora delar animerad hos Dockhus Animation i Trollhättan under ledning av Mikael Lindbom. Apstjärnan har svensk biopremiär 11 juni.