Stockholm får Sveriges största studentbostadsområde när 800 nya bostäder byggs på Lappkärrsberget

På måndagen är det invigning för de första av Stockholms studentbostäders 800 nya lägenheter som byggs på Lappkärrsberget. Nybygget gör att Campus Lappis får totalt över 3000 bostäder vilket gör att området klättrar upp på första plats över största studentbostadsområden i Sverige

Stockholm är Sveriges största studentstad men är inte den stad som har det största sammanhängande studentbostadsområdet. Detta kommer det dock att bli ändring på när Stockholms största och mest kända studentbostadsområde, Campus Lappis, blir ännu större. Under måndagen är det invigning för den första av fyra etapper som består av 297 lägenheter fördelat på fyra hus. När hela nybyggnationen på 800 bostäder är klar kommer Campus Lappis att bli Sveriges största studentbostadsområde.

– Stockholm behöver studenter för att utvecklas som kunskapsstad och Lappis är en jätteviktig plats där studenter från hela världen skaffar sig nätverk och vänner för livet. Att vi snart kommer ha Sveriges största studentbostadsområde känns jättekul, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Området byggdes under slutet av 1960-talet och några av de nya studentbostäderna blir de första på Campus Lappis med havsutsikt. De nybyggda husen ligger ett stenkast från en badstrand vid Östersjöns vatten.

– Vi vill skapa ett modernt och livfullt studentområde på Campus Lappis och därför gör vi en uppfräschning av hela området de kommande åren. Dessa nya bostäder blir såklart en viktig del i det, säger Ingrid.

Campus Lappis ligger i Kungliga nationalstadsparken och har direkt anslutning till Stockholms universitet och är beläget ett par kilometer från KTH.

Studenter mår allt sämre psykiskt – lopp arrangeras för att vända trenden29.9.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Studenter är en grupp som är överrepresenterade vad gäller psykisk ohälsa och coronapandemin har gjort problemet ännu större. För att bidra till att vända den negativa trenden arrangerar Stockholms studentbostäder tillsammans med några av de största studentkårerna loppet Students moving 4 health där de samlat in över 100 000 kronor som ska användas till att hjälpa studenter som mår dåligt.

Studenterna har fått säga sitt om de nya studentbostäderna i Björkhagen25.8.2020 09:35:39 CESTPressmeddelande

Under måndagen var det projektinvigning för de 166 nya studentbostäderna som byggs i Björkhagen utanför Stockholm. Inför bygget genomförde Stockholms studentbostäder tillsammans med branschorganisationen Studentbostadsföretagen och arkitektbyrån White en stor undersökning kring hur studenter vill bo, och en del av studenternas svar ligger som grund till hur bostäderna kommer att byggas.

Långa kötider för studentbostäder trots intensivt arbete – flera behöver byggas för att möta efterfrågan6.7.2020 07:45:00 CESTPressmeddelande

Snart kommer antagningsbeskeden inför höstens studier och kön för att få en studentbostad i Stockholm är lång. Hos Sveriges största studentbostadsorganisation Stockholms studentbostäder pågår ett intensivt arbete för att så många som möjligt ska få en studentbostad. På sikt behöver Stockholm betydligt fler studentbostäder för att möta efterfrågan.

Studenter bjuds på konsert – popartisten Catharina spelar live på innergårdar5.5.2020 07:45:00 CESTPressmeddelande

När universitet och högskolor är stängda är många studenter hemma och pluggar. För att ge extra energi till studenterna bjuder Stockholms studentbostäder sina hyresgäster på konsert när popartisten och studenten från Kungliga Musikhögskolan Catharina spelar på tre olika innergårdar under torsdagen. Konserterna kan ses från studenternas hem och personal på plats garanterar att inte fler än 50 personer samlas.