Stockholms studentbostäder och MatHem inleder samarbete för studenter

Tillsammans ska Stockholms studentbostäder och MatHem underlätta vardagen för de tvåtusen studenter som bor på Lappkärrsberget genom att erbjuda en fast pick-up point på Lappistorget i området Lappkärrsberget. Samarbetet har fötts ur behov från de boende om ett utökat serviceutbud vilket framkommit i boendedialoger.

– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda våra hyresgäster denna möjlighet. Det är en utveckling av vårt erbjudande till studenterna som efterfrågats, säger Mathias Lantz, förvaltningschef Stockholms studentbostäder.

Samarbetet inleds i samband med årets största inflyttning den 1 mars med över 500 nya studenter. Många kliver då in i sitt första boende.

– Jag minns själv allt som behövde köpas när jag började studera och flyttade in i min studentlägenhet. Därför känns det extra roligt att vi är på plats nu! Jag tror verkligen vi kan hjälpa studenterna med första boendet, inte bara med mat utan även med köks- och badrumsartiklar och en verktygslåda för enklare hantverk. Allt det finns i vårt sortiment, säger Hanna Nilsson, Key account manager på MatHem.

Genom att erbjuda studenterna att få stormarknaden hem till gården är förhoppningen att det hjälper dem att hålla nere sina kostnader samtidigt som de får tillgång till ett större utbud.

Samarbetet inleds i Stockholms studentbostäders största campusområde, Lappkärrsberget, som även står inför en stor expansion inom de närmsta åren. Området har idag korridorsrum, familjebostäder och förskola och kommer att växa med ytterligare cirka 800 studentbostäder.

Frågor besvaras av Mattias Lantz, Stockholms studentbostäder, 08-458 10 80 eller Hanna Nilsson, MatHem, 072-72 077 83 49

Stockholms studentbostäder är Sveriges största studentbostadsföretag med 8 300 rum och lägenheter i Stockholm

Stockholms studentbostäder, SSSB, är Sveriges största studentbostadsföretag. Det är en stiftelse som startats av och för studenter och som drivs tillsammans med studenter genom att styrelsen utses av Stockholms studentkårers centralorganisations studentråd. Stiftelsens ändamål är att tillhandahålla bostäder för studenter som är medlemmar i en SSCO-ansluten elev- eller studentkår. Företaget förvaltar, förmedlar och bygger studentbostäder. Stockholms studentkårer grundade Stiftelsen Stockholms studentbostäder 1958.