Stockholms studentbostäder, SSSB, bygger 182 nya bostäder på Lappkärrsberget

Stockholms studentbostäder, SSSB, har beslutat att bygga 182 nya lägenheter på Campus Lappis. I höstas invigdes de första av 800 nya lägenheter och nu startar etapp två, som består av ett hus och en förskola. Produktionsstart är beräknad till tidig höst i år och inflyttning är planerad till juli 2023.

Under 2020 och 2021 har Stockholms studentbostäders fyra nya hus blivit färdiga för inflyttning på Lappkärrsberget vid Stockholms universitet. Totalt har 297 studentbostäder blivit färdiga i Campus Lappis. Efterfrågan har varit stor och studenterna har flyttat in i sina nya hem.

Nästa steg i utvecklingen av Campus Lappis är att i anslutning till de nya husen bygga ett lamellhus med bostäder, som också innehåller en förskola. Genom färdigställande av huset kommer en gemensam utemiljö bildas för bebyggelsen.

Nybygget bidrar till att Campus Lappis får totalt över 3000 bostäder, vilket gör det till Sveriges största studentbostadsområde.

- Genomförandet av etapp två kommer sluta cirkeln av utveckling i den nordöstra delen av Lappkärrsberget. Nyproduktionen är en helt central del i att kunna utveckla området för att över tid lyfta hela området och skapa ett ännu mer attraktivt Campus Lappis. När denna del av Lappkärrsberget blir fullt utbyggd så har vi skapat 479 nya bostäder och är på väg mot vårt långsiktiga mål med 10000 bostäder i SSSBs bestånd, säger Ingrid Gyllfors, vd för Stockholms studentbostäder.

Projektering påbörjas omgående och produktionsstart är beräknad till tidig höst i år.

- Med attraktiva hem för studenter skapar vi framtid. Det är vår vision och vi har tagit stora steg mot visionen genom att under 2020 kunna hälsa cirka 250 studenter varmt välkomna till sina nya hem på Lappkärrsberget. De nyproducerade bostäderna blev snabbt uthyrda och våra kunder är mycket nöjda med sitt nya boende. Vi arbetar hårt för att också etapp två blir lika lyckosamt som första etappen, säger Malin Söderman, projekt- och teknikchef på Stockholms studentbostäder.

Campus Lappis ligger i Kungliga nationalstadsparken och har direkt anslutning till Stockholms universitet och är beläget ett par kilometer från KTH.

Fakta om nya huset

Det nya lamellhuset som Peab börjar bygga i höst på uppdrag av Stockholms studentbostäder planeras att uppföras i sex till nio plan med totalt 182 lägenheter. I byggnaden kommer också en förskola med ett tillagningskök samt en cafélokal finnas. Fasaden smälter in i området genom sin tegelfasad och sina platta tak. Runt huset anläggs en trivsam gård samt en förskolegård och parkeringsplatser för bil och cykel. Av de 182 lägenheterna är 177 stycken 1 rum och kök mellan 21 och 24 kvadratmeter och fem stycken är planerade som 2 rum och kök på ca 34 kvadratmeter. Det finns gemensamma balkonger på flera våningsplan, en gemensam tvättstuga på första våningen och lägenhetsförråd i källaren.

Fakta om Campus Lappis

Lappkärrsberget, eller Lappis som de flesta säger, ligger i ett naturskönt område på Norra Djurgården, mitt i Nationalstadsparken med egen en beach. Det är SSSBs största och mest kända område. Här bor flera tusen studenter i egen stadsdel med bara några minuters promenad från Stockholms universitet. På Lappis blandas svenska och internationella studenter med barnfamiljer och stämningen är speciell. Området präglas främst av det klassiska boendet i studentkorridor men här finns även större lägenheter – från ett till fyra rum – det finns både förskola och lekplatser på området. Under 2020 har området utvecklats med miljöstugor, bikupor, utomhusgym och en padelbana.