Stopp för arbetskraftsinvandring till yrken utan särskilda kvalifikationer

Jobb med låga kvalifikationskrav, som kräver kort eller ingen utbildning, ska, ska gå till arbetslösa personer i Sverige. Behovet på arbetsmarknaden ska styra och arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas när det inte går att hitta rätt personer i Sverige.

Under de senaste åren har regeringen lagt om migrationspolitiken så att färre personer kommer till Sverige. Och har tagit krafttag för att minska utnyttjandet av människor och skapa ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Nu vill socialdemokraterna ta nästa steg och stoppa den okvalificerade arbetskraftsinvandringen. Den stora utmaningen de kommande åren är att fortsätta pressa arbetslösheten, särskilt bland nyanlända, och då kan inte jobb med låga kvalifikationskrav gå till andra än de som lever och bor i Sverige.

Det är helt orimligt att det kommer tusentals personer till Sverige varje år för att göra jobb som arbetslösa i Sverige enkelt kunde utföra, säger partiledare Stefan Löfven.

I stället för dagens system vill socialdemokraterna införa en prövning av behovet på arbetsmarknaden. Prövningen ska göras av en myndighet, med råd och insyn från arbetsmarknadens parter, med utgångspunkten att det inte ska vara möjligt att erbjuda jobb till personer utanför EES i yrken där det inte råder brist på arbetskraft i Sverige.

Socialdemokraterna vill också öka trycket på oseriösa arbetsgivare. Därför vill vi införa tuffare förhandskontroller av företag som ansöker om tillstånd för arbetskraftsinvandring och en straffsanktionerad anmälningsskyldighet för arbetsgivare som ändrar anställningsvillkor. Arbetstagare som utnyttjas eller drabbas av att arbetsgivare missköter sig ska ha rätt till skadestånd.

Det här handlar om sunt förnuft. Dagens arbetskraftsinvandring bidrar inte till integration och skapar grogrund för en stor marknad av oseriösa arbetsgivare. Det måste vi sätta stopp för, säger Socialdemokraternas arbetsmarknadspolitiska talesperson Ylva Johansson.

Pressekreterare:

Jonatan Holst, pressekreterare hos Stefan Löfven, 070-227 85 35

Natalie Sial, pressekreterare hos Ylva Johansson, 072-520 54 49

Riddarhustorget 7-9

The Anna Lindh Prize 2018 is awarded to Turkish human rights lawyer Eren Keskin23.5.2018 11:08Pressmeddelande

Eren Keskin leads the organization The Association of Legal Aid Against Sexual Violence. - She has worked tirelessly to help violence-deprived girls and women, as well as HBTQ people and Syrian refugees in Turkey. Even when her engagement led to confinement she continued to stand up for defending human rights with no regard to political or religious background, comments Mrs Lena Hjelm-Wallén, chairperson of The Anna Lindh Foundation. - Eren Keskin's brave voice is needed today more than anything and her work is totally in accordance with the spirit of Anna Lindh. The price will be awarded to Eren Keskin on a seminar in Stockholm on the 19th of June which is the birthday of Anna Lindh. The Anna Lindh Prize was first rewarded 2004. For further information: Dan Svanell, member of the board of Anna Lindh Foundation +46 708 773 326

S vill bryta ensamheten och förbättra hälsan hos äldre22.5.2018 10:00Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill minska den ökande ensamheten bland äldre. Idag presenterade Magdalena Andersson och Lena Hallengren ett trygghetspaket för att motverka ofrivillig ensamhet och ge fler äldre möjligheten till en mer aktiv vardag. Bland annat genom fast omsorgskontakt i hemtjänsten, handslag med folkrörelserna för mer social samvaro och genom en satsning på idrott och friluftsliv för äldre.