Stopp för arbetskraftsinvandring till yrken utan särskilda kvalifikationer

Jobb med låga kvalifikationskrav, som kräver kort eller ingen utbildning, ska, ska gå till arbetslösa personer i Sverige. Behovet på arbetsmarknaden ska styra och arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas när det inte går att hitta rätt personer i Sverige.

Under de senaste åren har regeringen lagt om migrationspolitiken så att färre personer kommer till Sverige. Och har tagit krafttag för att minska utnyttjandet av människor och skapa ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Nu vill socialdemokraterna ta nästa steg och stoppa den okvalificerade arbetskraftsinvandringen. Den stora utmaningen de kommande åren är att fortsätta pressa arbetslösheten, särskilt bland nyanlända, och då kan inte jobb med låga kvalifikationskrav gå till andra än de som lever och bor i Sverige.

Det är helt orimligt att det kommer tusentals personer till Sverige varje år för att göra jobb som arbetslösa i Sverige enkelt kunde utföra, säger partiledare Stefan Löfven.

I stället för dagens system vill socialdemokraterna införa en prövning av behovet på arbetsmarknaden. Prövningen ska göras av en myndighet, med råd och insyn från arbetsmarknadens parter, med utgångspunkten att det inte ska vara möjligt att erbjuda jobb till personer utanför EES i yrken där det inte råder brist på arbetskraft i Sverige.

Socialdemokraterna vill också öka trycket på oseriösa arbetsgivare. Därför vill vi införa tuffare förhandskontroller av företag som ansöker om tillstånd för arbetskraftsinvandring och en straffsanktionerad anmälningsskyldighet för arbetsgivare som ändrar anställningsvillkor. Arbetstagare som utnyttjas eller drabbas av att arbetsgivare missköter sig ska ha rätt till skadestånd.

Det här handlar om sunt förnuft. Dagens arbetskraftsinvandring bidrar inte till integration och skapar grogrund för en stor marknad av oseriösa arbetsgivare. Det måste vi sätta stopp för, säger Socialdemokraternas arbetsmarknadspolitiska talesperson Ylva Johansson.

Pressekreterare:

Jonatan Holst, pressekreterare hos Stefan Löfven, 070-227 85 35

Natalie Sial, pressekreterare hos Ylva Johansson, 072-520 54 49

Daglig pressbriefing under EU-valrörelsen15.5.2019 13:00:00 CESTPressinbjudan

Med start torsdag den 16 maj till valdagen håller Socialdemokraterna dagliga morgonbriefar för press och media. Träffarna kommer att hållas av EU-minister Hans Dahlgren och socialminister Lena Hallengren tillsammans med kandidater och gäster. Under morgonbriefarna kommer de att kommentera aktuella nyhetshändelser samt presentera nyheter inför valet till Europaparlamentet. Det bjuds på kaffe och smörgås. På torsdag morgon kl. 08:00 bjuder EU-minister Hans Dahlgren och socialminister Lena Hallengren in till den första morgonbriefen. Där kommer de att presentera en nyhet. Tid: Torsdag 16 maj kl. 08.00 Plats: Sveavägen 68 Presslegitimation krävs. Kommande pressbriefar hålls kl 8.00 på Sveavägen 68:16 maj17 maj20 maj21 maj22 maj23 maj24 maj25 maj Presskontakt: Socialdemokraternas pressjour, 08 - 700 26 83, press@socialdemokraterna.se