Stor brist på arbetskraft – IT-mässan i Lund erbjuder unik mötesplats för rekrytering

Torsdag 28 september är det dags för den elfte IT-mässan på Ideon i Lund. Drygt 60 arbetsgivare erbjuder cirka 700 lediga tjänster. Intresset är stort och mässan blev snabbt fulltecknad. Bristen på IT-kompetens gör att många ser personliga möten på mässan som en effektiv och värdefull rekryteringsväg. Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Merparten av företagen kommer från Skåne, men också övriga landet samt Danmark. Även tyska företag erbjuder lediga tjänster via Eures-rådgivare på plats. Många företag återkommer år efter år, samtidigt som nya företag vill vara med.

Erfarna personer står högt på arbetsgivarnas önskelista, men även personer med mindre erfarenhet inom IT har goda jobbchanser. Hård konkurrens gör att företagen har allt svårare att hitta exakt den kompetens de söker. Det gör att även de med mindre erfarenhet, men med utvecklingspotential kan vara personer som företagen väljer att satsa på.

– Många företag anser att IT-mässan ger en unik möjlighet att träffa rätt person direkt på plats, vilket gör rekryteringen snabb och effektiv, eftersom det inte bara handlar om kompetenser utan att hitta rätt person till teamet, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

– Företagen söker spetskompetens och då kan det personliga mötet vara ett bra komplement till andra rekryteringsformer, säger Carina Friis, chef Arbetsförmedlingen i Lund.

– IT-mässan är ett viktigt skyltfönster mot omvärlden att Lund med omnejd erbjuder många spännande tjänster inom IT-området. Lund bygger framtiden, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.

Alla intresserade som söker arbete inom IT är välkomna på mässan.

Information om företag och kravprofiler finns på www.itmassa.se

Tid: Torsdagen 28 september klockan 10-13
Plats: Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund

ObsKlockan 11 finns representanter för Arbetsförmedlingen, Ideon Science Park och Lunds Kommun vid caféet om media har frågor.

Fakta: Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun. Företagen söker bland annat mjukvaru-, system-, app- och webbutvecklare, ingenjörer inom systemutveckling och elektronik, testare, testledare, it- och nätverkstekniker.

Företag och utställare (reservation för sena ändringar):
Absalon International, Actimo Aps, Advicon, Alten, Assa Abloy Entrance, Atea, Avalon Innovation, AXIS, Bosch, Capgemini, Castra, Centric, Combain, Combitech, Concentrix, Connectitude, Contribe , Cybercom, Data Ductus, Devoote, DFIND, Dvel, EC Konsult, Edument, Elicit , Eures DE, Execute dk, Exakt IT, Experis, Geniebelt, Glimworks, Hays, HiQ, Human IT, IBM Client Innovation Center, IKEA, ITFokus , Konsultbolag1, Lundinova, NEODEV, New Seed IT Solutions, Payex, Playtech, Poolia , Qlik, Riktiga konsulter, Secure Link, Service Well, Sellegi, Sigma Connectivity, Student Consulting, Talent Trek, Third Base, Tieto, WISE IT, Wizdom A/S, Volvo Cars, Work in Denmark, XLENT, ÅF

För information:
Emma Lindgren, Strateg Företagsrelationer, Arbetsförmedlingen Lund 010-488 05 23
Mia Rolf, CEO Ideon Science Park, 0709-100 111.
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, Arbetsförmedlingen, 010-486 9720

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.