Stor brist på arbetskraft – IT-mässan i Lund erbjuder unik mötesplats för rekrytering

Torsdag 28 september är det dags för den elfte IT-mässan på Ideon i Lund. Drygt 60 arbetsgivare erbjuder cirka 700 lediga tjänster. Intresset är stort och mässan blev snabbt fulltecknad. Bristen på IT-kompetens gör att många ser personliga möten på mässan som en effektiv och värdefull rekryteringsväg. Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Merparten av företagen kommer från Skåne, men också övriga landet samt Danmark. Även tyska företag erbjuder lediga tjänster via Eures-rådgivare på plats. Många företag återkommer år efter år, samtidigt som nya företag vill vara med.

Erfarna personer står högt på arbetsgivarnas önskelista, men även personer med mindre erfarenhet inom IT har goda jobbchanser. Hård konkurrens gör att företagen har allt svårare att hitta exakt den kompetens de söker. Det gör att även de med mindre erfarenhet, men med utvecklingspotential kan vara personer som företagen väljer att satsa på.

– Många företag anser att IT-mässan ger en unik möjlighet att träffa rätt person direkt på plats, vilket gör rekryteringen snabb och effektiv, eftersom det inte bara handlar om kompetenser utan att hitta rätt person till teamet, säger Mia Rolf, VD på Ideon Science Park.

– Företagen söker spetskompetens och då kan det personliga mötet vara ett bra komplement till andra rekryteringsformer, säger Carina Friis, chef Arbetsförmedlingen i Lund.

– IT-mässan är ett viktigt skyltfönster mot omvärlden att Lund med omnejd erbjuder många spännande tjänster inom IT-området. Lund bygger framtiden, säger Per Persson, turism- och näringslivschef i Lunds kommun.

Alla intresserade som söker arbete inom IT är välkomna på mässan.

Information om företag och kravprofiler finns på www.itmassa.se

Tid: Torsdagen 28 september klockan 10-13
Plats: Ideon Agora, Scheelevägen 15, Lund

ObsKlockan 11 finns representanter för Arbetsförmedlingen, Ideon Science Park och Lunds Kommun vid caféet om media har frågor.

Fakta: Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun. Företagen söker bland annat mjukvaru-, system-, app- och webbutvecklare, ingenjörer inom systemutveckling och elektronik, testare, testledare, it- och nätverkstekniker.

Företag och utställare (reservation för sena ändringar):
Absalon International, Actimo Aps, Advicon, Alten, Assa Abloy Entrance, Atea, Avalon Innovation, AXIS, Bosch, Capgemini, Castra, Centric, Combain, Combitech, Concentrix, Connectitude, Contribe , Cybercom, Data Ductus, Devoote, DFIND, Dvel, EC Konsult, Edument, Elicit , Eures DE, Execute dk, Exakt IT, Experis, Geniebelt, Glimworks, Hays, HiQ, Human IT, IBM Client Innovation Center, IKEA, ITFokus , Konsultbolag1, Lundinova, NEODEV, New Seed IT Solutions, Payex, Playtech, Poolia , Qlik, Riktiga konsulter, Secure Link, Service Well, Sellegi, Sigma Connectivity, Student Consulting, Talent Trek, Third Base, Tieto, WISE IT, Wizdom A/S, Volvo Cars, Work in Denmark, XLENT, ÅF

För information:
Emma Lindgren, Strateg Företagsrelationer, Arbetsförmedlingen Lund 010-488 05 23
Mia Rolf, CEO Ideon Science Park, 0709-100 111.
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, Arbetsförmedlingen, 010-486 9720

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.